چهارمین سمینار ملی آموزش آمار با تأکید بر عمومی‌سازی و ارتقای سواد عددی برگزار شد.

  • تاریخ انتشار : 1404/02/17 - 17:30
  • تعداد بازدید : 107
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در سی‌امین سال تأسیس بخش آمار دانشگاه شهید باهنر کرمان؛

چهارمین سمینار ملی آموزش آمار با تأکید بر عمومی‌سازی و ارتقای سواد عددی برگزار شد.

چهارمین سمینار ملی آموزش آمار ایران، با تمرکز بر عمومی‌سازی آموزش آمار و ارتقای سواد عددی در جامعه، با حضور استادان، پژوهشگران، دبیران و مسئولان آموزشی کشور برگزار شد. این رویداد علمی بر اهمیت بی‌بدیل آمار در فرآیندهای تصمیم‌گیری در حوزه‌های علمی، صنعتی، اقتصادی و اجتماعی تأکید نمود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان؛ چهارمین سمینار ملی آموزش آمار ایران، صبح روز چهارشنبه 17 اردیبهشت ماه 1404 با حضور جمعی از مسئولان و متخصصان این حوزه در دانشگاه شهید باهنر کرمان آغاز به‌کار کرد. این سمینار به همت بخش آمار دانشکده ریاضی و کامپیوتر و هم‌زمان با سی‌امین سالگرد تأسیس این بخش برگزار شد.

در آیین افتتاحیه، دکتر محمدعلی یعقوبی، رئیس دانشکده ریاضی و کامپیوتر، ضمن گرامیداشت دهه کرامت و ولادت حضرت امام رضا (ع)، یاد و خاطره بنیان‌گذاران دانشگاه، مرحوم مهندس علیرضا افضلی‌پور، استاد فاخره صبا و نیز اساتید فقید دانشکده ریاضی را گرامی داشت. وی با مروری بر تاریخچه دانشکده، تأکید کرد که بخش آمار از ارکان علمی فعال دانشگاه است و ابراز امیدواری نمود که در اینده نیز شاهد رشد روزافزون این رشته در دانشگاه باشیم.

در ادامه، دکتر سید محمدرضا اسلامی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، با اشاره به سخنان مرحوم افضلی‌پور درباره فلسفه تأسیس دانشگاه، بر رسالت دانشگاه در تربیت دانشجویان کارآمد برای ورود به صنعت و جامعه تأکید کرد. وی افزود: دانشگاه شهید باهنر کرمان امروز با بیش از ۱۳۰۰۰ دانشجو و ۸۲۰۰۰ فارغ‌التحصیل، یکی از مراکز مهم علمی کشور به شمار می‌رود.

دکتر قاسم محمدی‌نژاد، رئیس پژوهشگاه افضلی‌پور نیز در سخنانی، استان کرمان را دارای دو قطب علمی ریاضی و کشاورزی در کشور دانست و از نقش پژوهشگاه افضلی‌پور در حمایت از دانشجویان در حوزه ریاضی به‌ویژه در شرکت در رقابت‌های علمی ملی و بین‌المللی خبر داد.

دکتر محسن مددی، رئیس چهارمین سمینار ملی آموزش آمار ایران، ضمن تشکر از مسئولان دانشگاه، اساتید و حامیان برگزاری این رویداد، گفت:خدا را شاکریم که این توفیق نصیب دانشکده ریاضی و کامپیوتر دانشگاه شهید باهنر کرمان شد که میزبان چهارمین سمینار ملی آموزش آمار ایران باشد. آمار، تنها ابزار تحلیل داده‌ها نیست، بلکه شالوده تصمیم‌گیری هوشمند در عرصه‌های گوناگون از صنعت و اقتصاد تا سیاست است. در جهانی که با شتاب به سوی کلان‌داده‌ها پیش می‌رود، آموزش آمار بیش از هر زمان دیگر حیاتی است. 

وی ادامه داد: توانایی درک و تحلیل داده‌ها، مهارتی است که هم در تحقیقات دانشگاهی و هم در زندگی روزمره نقش آفرینی می‌کند. این سمینار با هدف تبادل تجربیات، ارائه تازه‌ترین روش‌های تدریس آمار، احتمال و علم داده در مدارس، دانشگاه‌ها و سازمان‌ها برگزار شده است و کارگاه‌هایی تخصصی نیز در خلال آن ارائه می‌شود.

دکتر ابوالفضل رفیع‌پور، دبیر علمی همایش، در سخنانی به اهمیت روزافزون آموزش در دنیای مبتنی بر داده اشاره کرد و گفت: نسل آینده باید برای مواجهه با کلان‌داده‌ها به مهارت‌های روز مجهز باشد. این همایش در پاسخ به چنین نیازی برگزار شده است. 

وی افزود: در مجموع، ۴۳ مقاله به دبیرخانه این سمینار ارسال شد که از میان آن‌ها ۲۳ مقاله برای ارائه شفاهی و ۸ مقاله به صورت پوستر پذیرفته شدند. همچنین سه میزگرد تخصصی با موضوعات «سواد آماری»، «آموزش آمار مدرسه‌ای» و «آموزش آمار دانشگاهی» در طول این همایش برگزار می‌شود.

محورهای اصلی این سمینار شامل موارد زیر است: آموزش آمار، احتمال و علم داده در مدارس، دانشگاه‌ها و سازمان‌ها آموزش‌های حضوری و مجازی به معلمان و دانش‌آموزان ارتقاء سواد آماری عمومی نقش هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در آموزش آمار برنامه‌های درسی و مهارتی در دوره‌های تحصیلی دانشگاهی آموزش آمار و احتمال به دانشجویان سایر رشته‌ها بهره‌گیری از نرم‌افزارها در آموزش آمار، احتمال و علم داده تاریخ و فلسفه آمار و احتمال

در بخش پایانی، دکتر حق‌دوست از دانشگاه علوم پزشکی کرمان به‌عنوان سخنران مدعو، با اشاره به نقش محوری آمار زیستی در حل مسائل سلامت، به ویژه در دوران بحران کرونا، تأکید کرد: در بحران کرونا، آمار به ابزاری کلیدی در مدیریت سلامت بدل شد. امروز نیز متخصصان آمار باید بیش از پیش به مسائل اجتماعی و بهداشتی حساس باشند و نقش فعال‌تری در حل آن‌ها ایفا کنند. 

وی افزود:کاربردی‌سازی دانش آمار، نیازمند مهارت‌های نرم نوینی است که متخصصان این حوزه باید با آن‌ها مجهز شوند؛ مهارت‌هایی مانند تفکر انتقادی، تحلیل بین‌رشته‌ای، و توانایی ارتباط مؤثر با دیگر علوم. آینده آمار، نه صرفاً در فرمول‌ها، بلکه در توانایی پیوند دادن دانش با مسئله‌های واقعی نهفته است.

چهارمین سمینار ملی آموزش آمار ایران، بستری فراهم کرد تا جامعه آماری کشور، از اساتید دانشگاه تا معلمان مدرسه، در جهت توسعه آموزش آمار و ارتقاء سطح سواد آماری در کشور گام بردارند.

تصاویر