وبینار نشست روسای دانشگاههای معین کشور با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم و دکتر محمدعلی طاهر رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان
وبینار نشست روسای دانشگاههای معین کشور با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم و دکتر محمدعلی طاهر رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان

به گزارش روابز عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست که با حضور معاونان وزیر علوم به صورت حضوری و روسای دانشگاههای معین کشور به صورت مجازی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، دکتر غلامی با تبریک هفته بسیج و تقدیر از خانواده آموزش عالی که بسیجیوار و بدون ادعا، با حرکتی وسیع، تولید علم و فناوری را در دوران شیوع کرونا به پیش میبرند، اظهار داشت: ساماندهی آموزش عالی مورد توجه مسئولان، ارکان نظام و بهویژه مقام معظم رهبری بوده و ایشان بارها تاکید داشتهاند که آموزش عالی در موارد و شاخصهای مختلف باید تعیین تکلیف و ساماندهی شود و همین تاکیدات ما را ملزم میکند که در این خصوص با دقت بیشتری عمل کنیم.
وزیر علوم با بیان اینکه ساماندهی آموزش عالی یک طرح ملی است و ملزم به اجرای مصوبات آن هستیم، گفت: این طرح در برنامههای دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم دیده شده و این شورا در تیر ماه امسال طرح را تایید کرده و ما به استناد برنامهها و ضرورتهای آموزش عالی کشور اعم از آموزش، پژوهش و فناوری، مکلف به اجرای مصوبه این شورا هستیم.
دکتر غلامی با تاکید بر لزوم ارائه توضیحات و روشنگری درخصوص چگونگی اجرای این طرح برای مسئولان استانی افزود: در نشست امروز آئیننامه پیادهسازی آمایش آموزش عالی کشور، به خصوص بخش مدیریت استانی این طرح مطرح میشود و در این راستا تصمیم گرفته شده در مرحله اول ساماندهی، با نگاهی محلیتر و استانی به پیش برویم و از همین ظرفیت مدیریت آموزش عالی استانی میتوانیم در جهت تمرکززدایی از وزارت علوم نیز استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه در این طرح، رئیس دانشگاه معین هر استان، علاوه بر ریاست دانشگاه خود در رتبه برتری قرار گرفته و ریاست آموزش عالی استان را نیز برعهده خواهد داشت، گفت: البته این مسئولیت، حساسیت و مشغله فراوانی دارد و سایر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی هم باید این مرکزیت را به عنوان نماینده وزارت علوم در منطقه تلقی کنند.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه در بحث ساماندهی لازم است که با هماهنگی بیشتری عمل کنیم، اظهار داشت: باید علاوه بر رفع نگرانیها درخصوص اجرای این طرح، مصوبات آن را با قدرت پیش بریم.
دکتر غلامی در ادامه به بحث ماموریتگرایی به عنوان یکی دیگر از برنامههای ساماندهی آموزش عالی اشاره کرد و گفت: در این طرح، ماموریتهای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی هر استان بر اساس استعدادها و ظرفیتهای استان و منطقه خودشان تنظیم میشود و باید هدف آن باشد که مراکز پژوهشی هر استان به مراکزی توانمند در منطقه خودشان تبدیل شوند و با انجام فعالیتهای عظیم پژوهشی درخصوص پتانسیلهای منطقه خودشان، شاهد ارتقاء و افزایش کیفیت در این مراکز باشیم.
وی با تاکید بر جذب حداکثری جوانان نخبه در مراکز پژوهشی و همچنین دخالت دادن آنان در مسائل مدیریتی افزود: ما باید از این تفکر و روش سنتی خارج شویم که همه مراکز دانشگاهی باید روزی به دانشگاهی جامع تبدیل شوند، زیرا زمان و افتضائات فعلی این کار را ایجاب نمیکند لذا باید توجه داشته باشیم که در ده سال آینده شرایط آموزش عالی جهان حالت متفاوتی خواهد داشت و باید همه سعیمان بر این باشد که برای نسل آینده هم برنامهریزی و مدیریت کنیم تا از قافله جهانی علم عقب نمانیم.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه در ساماندهی آموزش عالی در استان ها، مراکزی که بازدهی مناسبی دارند، حتماً مورد حمایت قرار خواهند گرفت، اظهار داشت: آنچه که قرار است در این طرح انجام شود، برای بهبود و ارتقای کیفیت آموزش عالی کشور در آینده است و در این خصوص میتوان بر اساس پیشرفتهای آموزش عالی کشورهای موفق در این زمینه، مدلی بر اساس یافتههای داخلی کشور طراحی و اجرا کرد.
دکتر غلامی در پایان سخنان خود با تاکید بر لزوم پیشبرد این طرح به صورت همه جانبه و با همکاری یکدیگر گفت: لازم است که روسای دانشگاههای معین با مدیران استانی جلساتی برگزار کنند و آنان را درخصوص چگونگی اجرا و مزایای ساماندهی آموزش عالی کشور توجیه کرده و اعلام کنند که مسئولان آموزش عالی کشور به پیشرفتهای استانی و ارتقای کیفیت آموزش عالی در هر استان کاملاً توجه دارند وهمه باید با کمک یکدیگر این مهم را به انجام رسانیم.
دکتر عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیئتهای امناء و هیئتهای ممیزه مرکزی با بیان اینکه امروزه آموزش عالی کشور بلحاظ توسعه و گستردگی در پهنای جغرافیایی کشور با گذشته متفاوت است. بطوری که آموزش عالی در همه استان ها از طرفیت های بسیار خوبی برخوردار است، اظهار داشت: وزارت علوم به لحاظ جایگاه قانونی و حقوقی خود باید به امر سیاستگذاری، نظارت و ارزیابی بپردازد و در این راستا با انجام طرح ساماندهی آموزش عالی و تمرکززدایی می توان برخی از امور اجرایی را به مدیریت های استانی آموزش عالی واگذار کرد تا ستاد وزارت علوم از انجام کارهای روزمره رهایی یابد و بیشتر بتواند به نقش و ماموریت ملی و اصلی خود بپردازد.
وی اظهار امیدواری کردکه جایگاه شوراهای استانی آموزش عالی تثبیت شود، گفت: کارکرد مهم شوراهای استانی آموزش عالی، تصمیمگیریهای آموزش عالی در هر استان است، طبیعتاً این شورا بایستی با لحاط کردن اختیارات قانونی دانشگاهها و هیئت های امنا نقش خود را در اجرای این سیاست ها عمل کند و همه معاونتهای وزارتخانه نیز به تصمیمات این شورا ها پایبند خواهند بود.
قائم مقام وزیر علوم با بیان اینکه در چند سال گذشته در ارتباط با واگذاری اختیارات اقدامات خوبی در وزارت علوم انجام شده است، گفت: بسیاری از مواردی که قبلاً باید فقط در ستاد وزارت علوم بررسی و انجام میشد به دانشگاهها واگذار شده است. این رویه باید در داخل دانشگاهها هم صورت گیرد و برخی از امور به خود دانشکدهها واگذار شود.
دکتر باقری با بیان اینکه آموزش عالی امروز کشور با ۲۰ سال پیش قابل مقایسه نیست، اظهار داشت: امروز به وضوح مشاهده میشود که آموزش عالی در کلان کشور، اقتضائات خاص خود را دارد و امیدواریم همه همکاران گرامی با عزمی جدی در تشکیل شوراهای استانی آموزش عالی اهتمام ورزند تا بتوان اجرای برخی از موارد را در ارتباط با عملکرد این شوراها تثبیت کرد.
دکتر غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح آئین نامه پیاده سازی آمایش آموزش عالی کشوراظهار داشت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سیاست مدیریت استانی مؤسسات آموزش عالی کشور را، با رویکرد تمرکززدایی، افزایش کارایی و اثربخشی نظام آموزش عالی کشور در قالب سند آمایش آموزش عالی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اتخاذ کرده و در این آئیننامه، وظائف اجرایی مطابق با مصوبه جلسه ۱۳۱ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در قالب استانی پیادهسازی میشود.
وی افزود: از اقداماتی که تاکنون در راستای اجرایی شدن طرح ساماندهی آموزش عالی انجام گرفته است میتوان به مواردی از قبیل قانون اهداف، وظائف و تشکیلات وزارت علوم مصوب سال ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی که تمرکززدایی یکی از وظایف وزارت علوم قلمداد شد، سند آمایش آموزش عالی کشور که در انتهای سال ۱۳۹۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و عملیاتی سازی سند آمایش آموزش عالی کشورکه از سال ۱۳۹۶ به شکلی جدی در دستور کار وزارت قرار گرفت، اشاره کرد.
وی همچنین در این خصوص به بندهای ۲ و ۵ سیاستهای کلی نظام علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری و به منظور تحقق شاخصهای چشم اندازی نقشه جامع علمی کشور مرتبط با آمایش آموزش عالی و راهبردهای کلان «نقشه جامع علمی کشور» و سیاستهای اجرایی مصوب ذیل آن و همچنین توزیع عادلانه منابع، ایجاد فرصت های برابر، توزیع مأموریت آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، استفاده از مزیت های منطقهای، کاهش تمرکز و جلوگیری از تجمع امکانات، مشارکت دانشگاهها در تصمیمگیری و موضوعات ملی و فرااستانی در راستای اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی اشاره کرد.
دکتر رحیمی با بیان اینکه نظام آموزش عالی کشور از نظر آمایش سرزمینی به ۱۰ کلان منطقهای تقسیم میشود، گفت: از سال ۱۳۹۷ با ابلاغ وزارت، ماموریت بررسی نحوه پیادهسازی آمایش آموزش عالی کشور به مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور واگذار شد. در این مطالعات تجربیات پیشین کشور و دنیا در ارتباط با آمایش آموزش عالی بررسی گردید و چالشها و راهکارهای رفع آن به وزارت پیشنهاد شد.
وی افزود: آئیننامه مدیریت استانی آموزش عالی نیز در جلسات شورای معاونان وزارت علوم و کارگروهی تخصصی بررسی شد و با ویرایش ۱۸ آئیننامه در آبان سال ۱۳۹۹ به تصویب وزیر علوم رسید.
دکتر رحیمی در خصوص ویژگیهای این آییننامه اظهار داشت: اولین ویژگی این آییننامه تاکید آن بر نقش اجرایی استانها با تاکید بر شورای مدیریت آموزش عالی استان و دانشگاه معین استان میباشد. همچنین در این آئین نامه اختیارات دانشگاهها و هیئتهای امناء مانند گذشته برقرار بوده و مطابق درخواست وزارت، کارکردهای وزارت علوم، استانی شده است.
وی افزود: در این آئیننامه تاکید جدی بر عدم ایجاد ساختارهای متعدد واضافی صورت پذیرفته و کارایی و اثربخشی در کنار یکدیگر منطق پیادهسازی این آئیننامه است. همچنین این آئیننامه به نحوه اجرای وظائف و ساختار سازمانی داخلی موسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی ورود نمیکند.
دکتر رحیمی با اشاره به مهمترین اهداف این آییننامه اظهار داشت: ارتقای کیفی سطح تصمیمسازی و تصمیمگیری در آموزش عالی با توجه به مزیتهای استان، کمک به متناسبسازی و متوازن نمودن توسعه مؤسسات آموزش عالی در سطح کشور، کاهش بروکراسی ناشی از تمرکز تصمیمگیری ها در وزارت با واگذاری برخی وظائف به استانها و ایجاد هماهنگی و تبادل تجربیات میان ساختارهای آموزش عالی در هر استان را میتوان به عنوان مهمترین اهداف اجرای این طرح برشمرد.
وی همچنین تمرکززدایی، واگذاری برخی تصمیم گیریها و اجرای طرحهای مشخص در سطح استان، هم افزایی مؤسسات آموزش عالی واقع در هر استان در راستای افزایش کارایی و اثربخشی و ماموریت گرایی، مشارکت هر چه بیشتر مؤسسات در تصمیمگیریها و تصمیم سازیهای آموزش عالی کشور و توجه بیشتر به نیازها و بهرهگیری مؤثرتر از فرصتها، مزیتها و ظرفیتهای استانی را از دیگر اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.
دکتر رحیمی با بیان اینکه در این طرح، شورای مرکزی مدیریت استانی آموزش عالی مهمترین مرجع اجرای طرح مدیریت استانی آموزش عالی است، گفت: این شورا با ریاست وزیر علوم در ستاد وزارت تشکیل میشود و در غیاب وی، قائم مقام وزیر یا یکی از معاونان با تایید وزیر عهدهدار برگزاری جلسات خواهد بود. همچنین رئیس دبیرخانه شورای مرکزی مدیریت استانی آموزش عالی (دبیر شورا)، پنج تا هفت نفر از روسای دانشگاههای معین استانها با انتخاب دانشگاههای معین هر استان و با حکم وزیر، روسای دانشگاههای آزاد اسلامی، پیام نور، فنی و حرفهای و جامع علمی کاربردی هر استان و بالاخره دو نفر از صاحبنظران عضو هیئت علمی مؤسسات با حکم وزیر علوم نیز عضو این شورا خواهند بود.
وی درخصوص وظایف شورای مرکزی مدیریت استانی آموزش عالی گفت: ارائه سیاستها و شاخصهای کلان آموزش عالی مرتبط با طرح مدیریت استانی آموزش عالی، بررسی، تصویب و ابلاغ وظایف و اختیارات مدیریت استانی آموزش عالی، پیگیری، نظارت و ارزشیابی نحوه اجرای صحیح طرح مدیریت آموزش عالی در مقیاس استانی، بررسی مشکلات و تعیین راهکار برای حل و رفع آنها و جلوگیری از انحرافات احتمالی از وظایف اصلی این شورا محسوب میشود.
دکتر رحیمی با تشریح اهداف و وظایف شورای مدیریت آموزش عالی هراستان اعلام کرد: شورای مدیریت آموزش عالی استان، بالاترین مرجع هماهنگی سیاستها و برنامههای آموزش عالی در سطح استان است و اعضای این شورا را، رئیس دانشگاه معین، رؤسای مؤسسات آموزش عالی دولتی استان، رئیس استانی یا رئیس یکی از واحدهای منتخب هر کدام از دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور، فنی و حرفهای و جامع علمی کاربردی در استان با حکم رئیس دانشگاه مربوطه، نماینده منتخب مؤسسات آموزش عالی غیردولتی با تائید وزیرعلوم تشکیل میدهند و ریاست و مدیریت جلسات شورای استان بر عهده رئیس دانشگاه معین استان است.
وی در ادامه با اشاره به وظائف شورای مدیریت آموزش عالی استان گفت: پیگیری و اجرای وظائف ابلاغ شده از طرف وزارت و شورای مرکزی در بخشهای آموزشی، پژوهش و فناوری، مالی و اداری، دانشجویی و فرهنگی و امور ستادی، برگزاری مستمر جلسات هر سه ماه یک بار و در صورت لزوم برگزاری جلسات فوقالعاده و ایجاد همافزایی میان مؤسسات آموزش عالی استان، همکاری، هماهنگی و ارائه گزارشهای مورد نیاز به ساختارهای نظارتی و اجرایی وزارت، تصویب گزارشهای عملکرد تهیه شده توسط دبیرخانه شورای استان یا سایر گزارشهای مورد نیاز جهت ارائه به وزارت و سایر نهادهای ذی صلاح و تصویب آئیننامه داخلی شورا و کارگروه های موقت ذیل آن از وظائف شورای مدیریت آموزش عالی استان محسوب میشود.
وی با بیان اینکه دانشگاه معین استان با ابلاغ وزیر علوم انتخاب میشود، افزود: رئیس دانشگاه معین استان، مسئولیت اجرائیسازی وظائف مندرج در این آئین نامه ویژه استان را بر عهده دارد.
دکتر رحیمی همچنین انجام مواردی از قبیل ابلاغ آئیننامه پیاده سازی آمایش آموزش عالی کشور مدیریت استانی موسسات آموزش عالی توسط وزیر علوم به کلیه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، تعیین مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به عنوان دبیرخانه شورای مرکزی مدیریت استانی آموزش عالی در وزارت توسط وزیر علوم و تعیین دانشگاههای معین کل کشور توسط وزیر علوم را به عنوان اقدامات انجام شده جهت اجرای مدیریت استانی موسسات آموزش عالی در استانهای کشور عنوان کرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در پایان سخنان خود با اشاره به مواردی از قبیل تشکیل دبیرخانههای استانی شورای مدیریت آموزش عالی استان در دانشگاه معین و انتصاب دبیر، ایجاد هماهنگی میان دبیرخانه شورای مرکزی و شوراهای استانی، ارجاع تدریجی وظائف قابل انجام استانها و دانشگاههای معین توسط وزارت علوم و تشکیل اولین جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان با هماهنگی وزارت علوم را به عنوان فعالیتهای پیشنهادی در جهت اجرای بهینه طرح مدیریت استانی موسسات آموزش عالی اعلام کرد.

نظر دهید