وبینار روسای دانشگاهها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حضور مجازی رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان
وبینار روسای دانشگاهها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حضور مجازی رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: علیرغم وجود مشکلات متعدد و عدم پیشبینی امکانات و زیرساختها طی سالیان گذشته، امروزه توفیقات خوبی در حوزه آموزش عالی حاصل شده که نتیجه تلاشها و پیگیریهای مجدانه است.
وزیر علوم، در ادامه با تاکید بر اهمیت اجرای طرح ساماندهی و مدیریت استانی آموزش عالی و با اشاره به اینکه دو موضوع «ساماندهی آموزش عالی» و «مدیریت استانی آموزش عالی» با هم تفاوت دارند، تصریح کرد: در موضوع «مدیریت استانی آموزش عالی» اصل بر تفویض اختیارات از سطح ستاد وزارت به استانهاست که در این راستا دبیرخانه اجرایی شدن این موضوع در دانشگاه بزرگ مرکز استان به عنوان دانشگاه مادر یا معین صورت میگیرد.
دکتر غلامی خاطرنشان کرد: مدیریت این موضوع در استانها به صورت شورایی است و مباحث پس از بررسی تصمیمگیری میشوند و برای اجرا توسط دانشگاه معین هدایت میشود و در این خصوص به هیچ عنوان قصد حذف و یا کاهش مسئولیتهای دانشگاهها و مراکز کوچک را نداریم.
وی با بیان اینکه همه مسئولیتها قابلیت تفویض شدن به استانها را ندارند، گفت: در این راستا فرصتی در اختیار روسای دانشگاهها و مدیران موسسات گذاشته شد که مجموع نظرات و پیشنهادات مراکز آموزش عالی استان خود را پس از جمعبندی، به ستاد وزارت منتقل کنند تا پس از بررسی نهایی در سطح ستاد، تفویض اختیار موارد اعلام گردد که این موضوع نهایتاً تا فردا، دهم دیماه باید ارسال شود و ظرف هفته آینده نیز ابلاغ نهایی صورت میگیرد.
وزیر علوم، همچنین با اشاره به موضوع ماموریتگرایی دانشگاهها گفت: باید کیفیسازی و ارتقای کیفیت سیستم آموزش عالی در راستای ماموریتهای شناخته شده اتفاق بیفتد؛ لذا با نگاه به جایگاه ملی سیستم آموزش عالی کشور باید مبنای کیفیسازی احصاء ماموریتها باشد.
وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: آنچه که بسیار اهمیت دارد این است که از امکانات و زیرساختهای ایجاد شده نباید صرفاً برای چند تحقیق ساده استفاده کرد و باید به عنوان یک مزیت دیده شود و همواره مورد بهرهبرداری قرار گیرد و در این راستا برای تحقق تکتک برنامهها و اهداف در جهت تعالی سیستم آموزش عالی، هدفمند تلاش کنیم.
دکتر غلامی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به شرایط پیشآمده در جامعه به دلیل کاهش جلسات حضوری و فراهم شدن شرایط برای استفاده بیشتر از ارتباطات مجازی، آن را فرصتی برای صرفهجویی در وقت و هزینهها دانست و افزود: از امکانات و زیرساختهای ایجاد شده، باید به عنوان سرمایه در سالهای آینده نیز بهره برد.
وزیر علوم با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نیز در دست بررسی است، ضمن قدردانی از تلاشها و پیگیریهای مجدانه معاونت اداری مالی و مدیریت منابع وزارت متبوع در این راستا، اظهار داشت: با اینکه ۱۰۰ درصد نظرات ارائه شده اتفاق نمیافتد اما با توجه به آنچه که برای سال آینده پیشبینی شده است، شرایط خوبی دارد و امیدواریم در تغییرات نهایی نیز افزایش یابد.
وی همچنین با اشاره به موضوع افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارکنان غیر هیئت علمی وزارت علوم و دانشگاهها و مراکز وابسته، گفت: روال انجام این موضوع به سمت تحقق است و انشاءالله درروزهای آینده به نتایج خوبی خواهد رسید که به موقع اطلاع رسانی خواهد شد.
وزیر علوم به موضوع افزایش حقوق اعضای هیئت علمی نیز اشاره کرد و گفت: ابتدای سال توانستیم بخشی از حقوق اعضای هیئت علمی را ترمیم کنیم. البته اکنون نیز پیگیر موضوع هستیم و به ترتیب پس از انجام امور اعضای غیر هیئت علمی، این امر نیز انجام خواهد شد.
به گفته وی، در اجرای برنامهها حتماً باید توجه ویژهای برای آینده دانشگاهها و آموزش عالی نسل بعد داشته باشیم و هدفگذاریها باید دقیق و بر اساس برنامه پیش رود تا بتوانیم مسئولیت خود را در این مقطع زمانی حساس، به نحو احسنت انجام دهیم.
دکتر غلامی در پایان افزود: دانشگاهها باید کارگروه ویژه آیندهپژوهی برای نگاه به آینده و ترسیم جایگاه خود در مقاطع زمانی مشخص در آینده داشته باشند و در این راستا از ظرفیت خوب اساتید جوان، پیشکسوت، با تجربه و توانمند در حوزه مطالعات آینده پژوهی در کارگروهها استفاده کنند. همچنین در کنار همه برنامههای کلانی که به عنوان برنامههای فرادستی اجرا میشود، توجه به آینده نیز مدنظر دانشگاهها قرار گیرد تا در جهت کمک به اصلاح و ترمیم برنامهها، اقدامات خوبی قبل از پایان سال جاری اتفاق بیفتد.
دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: طرح مدیریت استانی آموزش عالی، مبتنی بر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص طرح آمایش نظام آموزش عالی است که در سال ۱۳۹۵ برای اجرا به وزارت علوم ابلاغ شده است.
وی افزود: این طرح حاوی ۸ زیرطرح است که شامل منطقهبندی، مدیریت منطقهای، ساماندهی موسسات آموزش عالی، متناسبسازی رشتهها با نیازها، ماموریت گرایی، نظام جامع آموزشهای فنی و مهارتی، نظام جامع سنجش و پذیرش و ارتقای کیفی و رتبهبندی موسسات آموزش عالی است که هر کدام از این طرحها متناسب با ماموریتی که معاونتهای مختلف وزارت علوم دارند، در حال اجراست.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: طرح منطقهبندی و مدیریت منطقهای که در حوزههای مختلف در مورد آن کار شده است، پس از برگزاری جلسات متعدد، نهایتاً مقرر شد که اگر در مقیاس استانی اجرا شود موثرتر خواهد بود و در تقسیمات جغرافیایی نیز چون به صورت استانی دیده شده است، مشکلی در اجرا پیش نخواهد آمد؛ چرا که وظایف جدی و سنگینی بر دوش مدیریت منطقهای گذاشته خواهد شد.
دکتر رحیمی ادامه داد: در طرح مدیریت استانی آموزش عالی که برخی وظایف به طور کامل به استان واگذار خواهد شد، مدیریت اجرای طرح بر عهده دانشگاههای بزرگ مرکز استان خواهد بود و البته در برخی استانها که دانشگاهها هموزن هستند، مدیریت به صورت دورهای انجام خواهد شد.
وی با اشاره به توجه وزارت علوم به ماده یک قانون تشکیل وزارتخانه و استقلال دانشگاهها به دلیل اداره شدن به صورت هیئت امنایی گفت: این استقلال و خودگردانی عملاً در بسیاری از موارد به معنای واقعی عملیاتی نمیشد، شاید همین طرح مدیریت استانی زمینهای فراهم نماید که در بخشی از وظایفی که در درون وزارتخانه و یا فرا وزارتخانهای در حال پیگیری است، این استقلال و خودگردانی اتفاق بیفتد.
دکتر رحیمی ادامه داد: از دیگر مزایای اجرای طرح مدیریت استانی آموزش عالی، میتوان به کاهش بروکراسی اداری، تبادل تجربیات ارزشمند دانشگاهها در سطح کشور، عدم ایجاد ساختارهای متعدد و اضافی و در عین حال حفظ استقلال دانشگاهها اشاره کرد.
وی خاطر نشان کرد: در این بین ممکن است چالشهایی هم وجود داشته باشد و نقطه ضعفهایی که باید در راستای برطرف کردن آن خود دانشگاهها تلاش نمایند. البته ما هم باید زمینه اجرای طرح را به نحو مطلوب فراهم کنیم. لذا اطلاعرسانی دقیق و فرهنگسازی در این راستا بسیار اهمیت دارد که هماکنون در حال انجام همین موضوع هستیم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اهمیت بازنگری و اصلاح فرآیندها اظهار داشت: واگذاری امور به استانها به صورت تدریجی و به مرور با توجه به میزان آمادگی دانشگاههای استان، اتفاق خواهد افتاد. حتی ممکن است لزوماً همه موارد تفویض شده به دانشگاهها در همه استانها یکسان نباشد.
دکتر رحیمی به بهرهگیری از ظرفیتهای فراقوهای نیز اشارهای کرد و گفت: پس از فراهم شدن بستر اجرایی این طرح، میتوان از این ظرفیت نیز استفاده کرد و نهادهایی که فراتر از وزارت علوم فعالیت میکنند مجاب شوند که مدیریتهای استانی در تصمیمسازیها نقش اساسی داشته باشد.
وی از روسای دانشگاهها درخواست کرد ضمن تسریع در انتصاب رئیس دبیرخانه اجرای طرح مدیریت استانی، با در نظر گرفتن توانمندی، تجربه بالا، با انگیزه بودن و نداشتن هیچ مسئولیت اجرایی دیگری به جز حوزه آموزش و پژوهش، دبیرخانه را با در نظر گرفتن حداقل امکانات در دانشگاه مرکز تشکیل دهند و ساختار آن را مشخص کنند. الزامی هم ندارد که همه مسئولیتها در همان دانشگاه مادر دیده شود، به طور مثال میتوان کارگروههای تخصصی را در دانشگاههای عضو تشکیل داد. در طراحی ساختار همه ظرفیتها و قابلیتهای آموزش عالی دیده شود و به گونهای باشد که یک تقسیم کار استانی صورت بگیرد و همه ظرفیتهای فناوری و پژوهشی استان مدنظر باشد اعم از اینکه حضوری یا غیرحضوری باشند مثل دانشگاه پیام نور، فنی وحرفهای و یا دانشگاههای آزاد اسلامی و غیردولتی باشند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: طرح ساماندهی، یک طرح گذرا و موقت است که امیدواریم تا پایان امسال انجام شده و پایان یابد اما طرح مدیریت استانی در دراز مدت وجود دارد و همواره اجرا خواهد شد و این دو باهم تفاوت دارند. آنچه که در این بین اهمیت دارد، ارتقای کیفیت در سیستم آموزش عالی است به ویژه تاکید بر روی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دولتی و حضوری وابسته به وزارت علوم است؛ چرا که این موسسات شاخصهای ما از نظر کیفیت هستند و درجه اهمیتشان بالاتر است. لذا انتظار داریم یک مشارکت وسیع در ارتقای کیفیت در استانها صورت گیرد و در این راستا کارگروه تخصصی تشکیل شود.
وی خاطرنشان کرد: موسسات تابعه و یا موسساتی که بعداً در اثر ساماندهی ملحق میشوند، باید از همان استانداردهایی برخوردار باشند که دانشگاه مادر برخوردار است. اعتقاد بر این است که رشتههایی که از نظر کیفیت بسیار پایین هستند، متوقف شوند و البته نه به گونهای که آن موسسه تعطیل شود. بلکه رشتههای فعال را از نظر زیرساختها، تجهیزات، هیئت علمی و.... تقویت کنیم. در طرح آمایش هیچ موسسه آموزش عالی حضوری وابسته به وزرات علوم تعطیل نمیشود، هیچ عضو هیئت علمی یا کارمند غیرهیئت علمی بیکار نمیشود بلکه از همه توانمندیها استفاده میشود و صرفاً استانداردهای مراکز ملحق شده بالاتر میرود.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: در این طرح مدیریت استانها به دو دسته وظایف درون استانی و ملی تفکیک میشود، به طور مثال ماموریتگرایی و متناسبسازی رشتهها با نیازها دو مورد از طرحهای اصلی طرح آمایش و ساماندهی است که پیشنهاد میشود برای هر کدام یک کارگروه ویژه در استان تشکیل شود و لزوماً کار از استان آغاز شود که برخی از آنها میتواند در همان استان تصویب و اجرا شود و برخی هم در سطح وزارت و یا نهادهای فراوزارتی تایید و اجرا شوند و یا مشارکت در تاسیس آزمایشگاههای استانی، مشارکت در تاسیس مراکز رشد و پردیسهای علم و فناوری را تا جایی که قانون اجازه میدهد به استان واگذار خواهیم کرد. البته در این راستا چالشهای عملیاتی نیز همچون ناهمگنی موسسات، توجه به اختیارات موسسات و هیئتهای امنا وجود دارد که باید با مدیریت صحیح و هوشمندانه رفع گردد که اگر شالوده محکمی از این طرح ایجاد شود، باقیات صالحاتی خواهد بود از این دوره سیستم آموزش عالی کشور که در دورههای بعد نیز بهره آن را خواهند دید.
وی در پایان گفت: طرح آمایش و جمعیتی کلی استانها که به صورت جامع توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه شده است در دسترس استانهاست و نکته دیگر اینکه در تقویت رشتهها باید دیدگاه استانی باشد و با در نظر گرفتن استعداد استان باید کار انجام شود. در هر بخشی که قابل واگذاری باشد حتماً واگذار میشود اما در برخی موارد محدودیت قانونی وجود دارد و باید دبیرخانه شورای عالی عتف تصویب کند.

نظر دهید