نشست مجازی (وبینار) وزیر علوم و معاونان وزارتخانه با روسای دانشگاهها و پژوهشگاهها
نشست مجازی (وبینار) وزیر علوم و معاونان وزارتخانه با روسای دانشگاهها و پژوهشگاهها

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، به نقل از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدای سخنان خود در این نشست که بیش از چهار ساعت به طول انجامید، اظهار داشت: شرایط فعلی کشور سبب شده توقف فعالیتهای آموزش حضوری برای برخی این نگاه را ایجاد کند که کل آموزش عالی کشور متوقف شده است. درصورتی که به هیچ وجه اینگونه نبوده و نیست. امروز باید این نگاهِ از بیرون تغییر کند چرا که همه فعالیتهای آموزشی آموزش عالی کشور به صورت مجازی برقرار است و بخش های دیگر دانشگاه ها و موسسات و نیز پژوهشگاه ها، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان و فناور به صورت شبانه روزی مشغول ارائه خدمت در شرایط اخیر هستند و فعالیت های موثری در تحقیقات طراحی و ساخت ملزومات موثر در تشخیص و مقابله با ویروس کرونا انجام داده و در حال فعالیت هستند. در این میان هرچند آمادگی قبلی برای مقابله با این شرایط وجود نداشت اما آموزش عالی تمام توان خود را بسیج کرد و به قدر توان مسائل موجود را برطرف کرده اند.
وزیر علوم با بیان اینکه "سلامت دانشجویان و جامعه دانشگاهی کشور در شرایط فعلی اولویت اصلی دولت و وزارت علوم است" تصریح کرد: با توجه به این مهم باید استمرار فعالیت ها و ارائه خدمات در بخش های مختلف علمی، تحقیقاتی فناورانه و آموزشی با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی با جدیت دنبال شود.
وی عنوان کرد: امروز فرصتی را به دست آوردهایم تا بتوانیم زیرساختهای لازم برای آموزش مجازی را به طور کامل فراهم کنیم؛ لذا باید به سمت تقویت زیرساختها مبتنی بر یک برنامه علمی و جامع و دقیق پیش برویم. روسای مراکز آموزش عالی بایستی برنامههای پیشنهادی خود در این بخش را به ما ارائه دهند. با وجود اینکه همواره به اقدام در سطح استانی تاکید داشتهایم اما همزمان لزوم همفکری و هم اندیشی با دیگر دانشگاهها نیز ضروری بوده و باید تا جایی که میتوانید خدمات لازم را به دیگر بخشها ارائه دهید. در این میان بایستی از پراکنده کاری و اقدامات جزیرهای مانند استفاده از نرمافزارهای پراکنده خودداری کنیم. لزوم استفاده از یک سامانه جامع ملی برای آموزش های الکترونیک به صورت یکپارچه نیاز ضروری ماست.
وزیر علوم در ادامه با اشاره به موضوع آغاز فعالیتهای آموزش حضوری در دانشگاهها اظهار داشت: اقدامات پیش روی ما متکی به نظریات کارشناسی و فراهم شدن شرایط است اما نباید مراکز آموزش عالی آمادگی خود را موکول به تاریخ مشخص شده کرده و همواره باید آماده به خدمت باشند. این آمادگی بایستی متکی به پروتکلهای بهداشتی و مدیریت هوشمند فاصلهگذاری بوده و بازخورد این بررسیها بایستی تدوین و نتایج آن به وزارت علوم گزارش شود. این موضوع سبب همفکری میان مراکز و انتقال تجارب به دست آمده خواهد شد.
وی با تاکید بر لزوم فعال شدن شبکه مدیریتی داخل دانشگاهها تصریح کرد: مدیر گروهها در این بخش نقش مهمی را ایفا میکنند. انجام وظایف مدیر گروهها به نحو احسن مورد نیاز است و فعالیتها بایستی توسط مسئولان رصد و گزارش شود.
به گفته وزیر علوم، مدیران دانشگاهی بایستی در شرایط فعلی، وظایف ملی را مدنظر داشته باشند؛ انتظار وزارت علوم از مراکز علمی این است که گزارههای علمی مبتنی بر تحقیق و پژوهش از سوی این مراکز برای سایر بخشهای کشور تدوین و تولید و ارائه شود. این تولیدات باید هم در حوزههای نظری و علوم انسانی و هم در بخشهای عملی صورت گیرد؛ روسای مراکز بایستی برنامههای خود را بر اساس این وظایف تدوین کنند.
وی خاطرنشان کرد: برنامههای انجام شده بایستی به تدریج گزارشدهی و تدوین شود تا مردم و مراجع ذیربط از این اقدامات اطلاع کسب کنند. البته موضوعی که باید مدنظر قرار بگیرد این است که شرایط فعلی کشور و نگرانی از بیماری نباید ما را از شعار سال مقام معظم رهبری مبنی بر "جهش تولید" غافل کند. پارکهای علم و فناوری، دانشگاهها و پژوهشگاهها باید در موضوع جهش تولید به طور جدی وارد شوند و برنامه عملیاتی مدون و موثر ارائه کنند. مراکز آموزشی میتوانند مسئول و کارگروهی برای این بخش تعیین کنند تا بتوانیم سهم آموزش عالی را در تحقق بخشیدن به این شعار عملی کنیم. مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی نیمه شعبان خود به این نکته اشاره کردند و فرمودند: "انتظار من از مراکز علمی این است که جهش تولید را پیگیری کنند."
دکتر غلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم تبادل تجربیات مراکز آموزشی در مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: در نشستهای ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، یکی از نگرانیهای رئیسجمهوری، تداوم آموزش در مدارس و دانشگاههای کشور است. ایشان همیشه به نظرات کارشناسی توجه کردهاند و روند پیش رو بر اساس پیشنهادهای متخصصان بسیاری تصمیمگیری شده است. بایستی دانشگاهها نیز در جمعآوری اقدامات و نیازهای هر استان یاری کنند تا بتوانیم وضعیت موجود را به شکل شفافتری نسبت به قبل به اطلاع ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برسانیم تا تصمیمات جامعتری اتخاذ شود.
دکتر غلامی با تاکید بر لزوم تقویت پروتکلهای بهداشتی و رعایت این پروتکل ها خاطرنشان کرد: دانشگاهها، پارکهای علم و فناوری و پژوهشگاهها جزء ادارات دولتی بوده و باید تابع قوانین مرتبط باشند. وضعیت همکاران محترم هیئت علمی و اقدامات آموزشی آنها بایستی به طور مرتب گزارش شده و در این گزارش جایگاه مدیران گروهها بیش از پیش مهم خواهد بود چرا که گزارش آنها مشخص میکند چند درصد اعضای هیئت علمی موفق به تدریس شدهاند و چند درصد موفق نشده و دلیل آنچه بوده است.
وی خاطرنشان کرد: معاونت آموزشی وزارت علوم بخشنامهای در ۲۰ ماده به دانشگاههای کشور ابلاغ کرده که شامل پیشبینی موارد آییننامهای برای تسهیل گذر از این ترم و کمک به دانشجویان و اعضای هیآت علمی است. همچنین با توجه به مسائل سال جاری، شرایط مالی سختی را پیش رو داریم با این وجود اما با اعتماد به مدیریت قوی روسای مراکز امیدواریم امسال را با موفقیت پشت سر بگذاریم. بایستی مدیریت دانشگاه ها را در جهت تامین منابع درآمدی بیشتر فعال کنیم. تلاش ما در مجموعه وزارت علوم نیز همسو با تلاشهای روسای مراکز بوده و این اطمینان وجود دارد که پشتیبانی معاونت پژوهشی، دانشجویی و… مانند سالهای قبل خواهد بود.
دکتر خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تاکید بر توسعه استفاده از آموزشهای الکترونیکی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی اظهار داشت: برنامهریزان دراین شرایط همهگیری شیوع جهانی ویروس کرونا، سه برنامه خوشبینانه، متوسط و بدبینانه برای مقابله با پیامدهای این ویروس مهلک ارائه کردهاند که محور مشترک هر سه برنامه، تلاش در تقویت و استفاده از آموزشهای الکترونیکی در مراکز آموزش عالی است.
وی با بیان اینکه معاونت آموزشی وزارت علوم از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در اوایل اسفند ماه، با برگزاری جلساتی تخصصی، اهدافی را برای مقابله با ویروس کرونا در محیطهای آموزش عالی تعیین کرد، گفت: به حداقل رساندن آسیبها و نیز کنترل شیوع ویروس کرونا در جامعه، جبران کاستیهای پدیدآمده در توقف اجباری فعالیتهای آموزشی، بهرهمندی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی از مزایای آموزش الکترونیکی و توان و آمادگی مراکز آموزش عالی در صورت تداوم مشکل ایجاد شده و در برخورد با شرایط مشابه از جمله این اهداف بوده است.
وی افزود: همچنین با توجه به تعطیلی آموزشهای حضوری و تشکیل کلاسها در دانشگاهها و مراکز پژوهشی به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا، بر استفاده از آموزشهای مجازی و توسعه زیرساخت.های نرمافزاری و سختافزاری این نوع آموزش تاکید شد و اینکه دانشگاهها برای مقابله با شرایطی مشابه در آینده آمادگی داشته باشند.
دکتر خاکی صدیق با ارائه گزارشی از اقدامات معاونت آموزشی وزارت علوم درخصوص مقابله با شیوع ویروس کووید -۱۹ در مراکز آموزش عالی کشور گفت: در این خصوص از اسفند ماه سال گذشته چندین بخشنامه و دستورالعمل به دانشگاهها ابلاغ شده و ضمن تاکید بر فراهم نمودن امکانات و زیرساختهای لازم برای استفاده دانشگاهها از آموزشهای مجازی، از دانشگاهها خواسته شد تا موفقیتها و همچنین چالشهای خود درخصوص ارائه این نوع آموزش را به وزارت علوم ارسال کنند تا بتوانیم برای دریافت و ارائه امکانات بهتر با هماهنگی وزارت ارتباطات اقدام کنیم که در این راستا حدود ۵۰ دانشگاه در اسفند ماه اطلاعات خود را ارائه کردند و بقیه هم به تدریج در حال ارائه اطلاعات خود هستند.
وی افزود: تشکیل کارگروه تخصصی آموزشهای الکترونیکی، نشست تصمیمگیری درباره فعالیت آموزشی دانشگاهها با حضور معاونان آموزشی دانشگاههای مستقر در تهران، صدور بخشنامه به دانشگاهها برای توجه به آموزشهای غیرحضوری، اقدام برای بهرهمندی دانشگاهها از ترافیک رایگان، پیگیری برای تقویت زیرساختها در دانشگاهها، گزارشگیری از دانشگاهها، مشارکت در نشست وزرای علوم کشورهای درگیر کرونا، صدور بخشنامه برای افزایش سقف مجاز آموزش الکترونیکی در دانشگاهها، ارسال نمونهای از تجارب موفق دانشگاهی برای دیگر دانشگاهها وارائه نظرات پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ستاد ملی مبارزه با کرونا از دیگر اقدامات این معاونت در خصوص مبارزه با شیوع کرونا بوده است.
وی با تاکید بر تبعیت از سیاستهای کلان ستاد ملّی مبارزه با کرونا، افزود: در این راستا از معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز درخواست شد تا بخشی از بودجههای پژوهشی دانشگاهها را برای تقویت زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری حوزه آموزش الکترونیک دانشگاهها قرار دهد که این اقدام نیز کمک خوبی در راستای گسترش آموزشهای مجازی بود.
دکتر خاکی صدیق با بیان اینکه به دلیل شرایط خاص موجود در کشور، در حال حاضر سقف مجاز آموزشهای الکترونیکی در دانشگاهها برداشته شده است، گفت: درخصوص امکان حضور دانشجویان دکترا نیز دستورالعمل جداگانهای به دانشگاهها ارسال شد که بر اساس آن آموزش مجازی این دانشجویان در اولویت قرار دارد ولی اگر دانشگاهی توانست شرایطی را فراهم کند که کلاس حضوری با رعایت تمامی شرایط لازم برگزار شود، میتواند برای این دانشجویان کلاس حضوری برگزار کند ولی اصلاً اجباری در این کار نیست.
وی با بیان اینکه بستر ارائه بیش از ۹۰ درصد دروس نظری به صورت الکترونیکی در دانشگاههای کشور فراهم شده است، گفت: تا ۱۵ فروردینماه بیش از ۶۰ درصد اساتید کلاسهای جبرانی خود را به صورت الکترونیکی برگزار کردهاند و موارد دیگری از قبیل افزایش پهنای باند، طراحی محیطهای نرمافزاری و آموزشهای لازم در این خصوص، تهیه فیلم های چندرسانهای و متنهای آموزشی نیز به انجام رسیده و به طور متوسط از سوی دانشگاهها امکان استفاده از بستر آموزش الکترونیکی برای افزون بر ۹۰ درصد دانشجویان فراهم شده است.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه پیام نور نیز با داشتن ۴۳۰ هزار دانشجو تا ۱۵ فروردینماه، ۱۰۰ درصد دروس خود را به صورت الکترونیکی برگزار کرده است، گفت: درخصوص برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان نیز دستورالعملی به دانشگاهها ارسال خواهد شد تا بر اساس آن امتحانات دانشجویان برگزار شود.
وی با بیان اینکه کمیتهای از افراد صاحب نظر درخصوص مقابله با شیوع ویروس کرونا در معاونت آموزشی وزارت علوم تشکیل شده است، گفت: این گروه موظف هستند قوانین و دستورالعملهای جاری آموزش عالی را با شرایط کنونی تطبیق دهند که بر اساس نتایج به دست آمده، ۲۰ بند مصوب شده تا دانشگاهها بر اساس مقتضیات خود این برنامهها را اجرا کنند.
دکتر خاکی صدیق با تاکید بر اینکه نیم سال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ حتماً جزو سنوات تحصیلی دانشگاهها محسوب میشود، گفت: تمام موارد و دستورالعملهای گفته شده در راستای پیشگیری از ویروس کرونا، فقط برای این نیم سال است و به آینده تسری داده نخواهد شد.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه دانشجویان میتوانند برخی از واحدها و یا کل این ترم را با هماهنگی دانشگاههای خود حذف کنند، اظهار داشت: اتکای حداکثری بر آموزشهای الکترونیکی برای همه دروس به صورت آن لاین، برگزاری کلاسهای فشرده به شرط حفظ تعداد ساعتها، استفاده بهینه از تاسیسات سختافزاری و نرمافزاری، افزایش معرفی به استاد دانشجویان، پذیرش مهمانی دانشجویان به صورت ویژه، مدیریت غیبت بیش از حد مجاز دانشجویان، برگزاری دروس کارگاهی و آزمایشگاهی با رعایت تمام شرایط ایمنی و فاصلهگذاری اجتماعی و یا برگزاری آن در ایام تابستان، امکان افزایش یک نیم سال به سنوات مجاز دانشجویان، نظارت بر حضور اساتید در کلاسهای مجازی، امکان روش حضوری و نیمه حضوری در دفاع از پایاننامهها و مواردی از این قبیل از دیگر اقدامات وزارت علوم در مواجهه با کنترل شیوع ویروس کرونا در مراکز آموزش عالی است.
دکتر مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به لزوم رسیدگی به وضعیت کارگران پیمانکاری سلف سرویسها و خوابگاههای دانشجویی اظهار داشت: در برخی از این قراردادها، رسیدگی به وضع این کارگران در شرایط بحران پیشبینی شده ولی متاسفانه در بعضی از قرار دادها این مورد درج نشده و لازم است معاونت حقوقی این مورد را بررسی کرده و در صورت لزوم این معضل را با دیوان محاسبات هماهنگ کنند تا این کارگران ضرر نکنند.
وی همچنین با تاکید بر رسیدگی و ارائه تسهیلات به وضعیت خوابگاههای خودگردان و موسسههای غیر انتفاعی در شرایط موجود گفت: اکنون که دانشگاهها تعطیل هستند باید به صورت همه جانبه و با آمادگی کامل برای ضدعفونی کردن مکانهای آموزشی و خوابگاهی اقدام کرد و آماده بود تا هر موقع اعلام شد کلاسهای حضوری برقرار باشد و دانشجویان به دانشگاهها بازگردند، هیچ مشکلی نداشته باشیم.
وی با تاکید بر لزوم ارتباط مستمر با دانشجویان و خانوادههای آنان گفت: در این خصوص به مراکز مشاوره دانشجویی تاکید کردهایم موارد ارتباطی با دانشجویان و خانوادههایشان را تقویت کنند و در این راستا
۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون به این مراکز تخصیص دادهایم تا در امر ارتباط وارائه مشاوره به دانشجویان مشکلی نداشته باشند.
دکتر صدیقی در ادامه بر کنترل انبارهای آذوقه و مواد غذایی استفاده نشده دانشگاهها تاکید کرد و گفت: این انبارهای آذوقه به دلیل استفاده نشدن در دوماه گذشته، بعضاً پر هستند و تاریخ مصرف محدودی دارند و لازم است که سریعاً جایگزین و تبدیل به احسن شوند.
وی با اشاره به لزوم ارتباط مستمر مسئولان دانشگاهی با شورای صنفی دانشجویان و توجیه آنان در زمینه مسائل پیش آمده در این ترم گفت: درخصوص تقاضای دانشجویان برای تامین زیرساختهای آموزش الکترونیک اعتبار زیادی نیاز است وباید تلاش کرد آنهایی که واقعاً نیاز دارند شناسایی شوند که در این خصوص می توان برخی از وام های صندوق رفاه را جا به جا کرد.
رئیس سازمان امور دانشجویان در خصوص شرایط دانشجویان خارجی دانشگاه ها گفت: عدم بازگشت دانشجویان خارجی دانشگاهها تا پایان شهریور قطعی است و اگر این دانشجویان از آموزشهای مجازی استفاده کرده اند میتوان برای برگزاری امتحانات شان برنامه ریزی کرد و لازم است که ارتباط با این دانشجویان قطع نشود تا آنان نیز احساس تعلق شان به دانشگاه محل تحصیلشان حفظ شود.
دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست مجازی با بررسی سناریوهای احتمالی خواستار آن شد که روسای دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور متناسب با شرایط برنامهریزی لازم برای مدیریت اوضاع در حوزه آموزشی، پژوهشی و فناوری به عمل آورند.
وی درخصوص فعالیتهای پژوهشی در دوران شیوع ویروس کرونا گفت: دراین شرایط باید حضور دانشجویان دارای پروژههای تجربی در آزمایشگاهها با رعایت پروتکل های فاصلهگذاری اجتماعی اندیشیده شده و همچنین شرایط دفاع دانشجویان از پروپوزالها، پایان نامهها و رسالههای کارشناسی ارشد ودکترا از طریق سیستمهای ویدیو کنفرانس فراهم گردد.
دکتر برومند درخصوص مسئولیت اجتماعی دانشگاهها در قبال جامعه گفت: دانشگاه ها لازم است پس از تدوین پروتکلهای اجرایی در محدوده فیزیکی خویش نسبت به پشتیبانی از مردم و ارائه خدمات به جامعه برنامهریزی نمایند.
وی افزود: مواردی از قبیل راهاندازی آزمایشگاه تشخیص نمونه های کرونا که لازم است زیر ساختها، تجهیزات، به همراه نیروی انسانی مورد نیاز فراهم آید، اجرای طرح های پژوهشی در جهت ارائه کیتهای تشخیصی جدید و پشتیبانی از شرکتهای مستقر در مراکز رشد و پارکهای علم وفناوری خود جهت افزایش میزان تولیدات مرتبط با کرونا از دیگر موارد مسئولیت اجتماعی دانشگاهها در قبال جامعه است.
دکتر برومند در ادامه به مواردی از قبیل اجرای طرحهای پژوهشهای کاربردی برای کاهش اثرات مخرب شیوع کرونا درحوزههای سلامت، اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی، ارائه انواع مشاوره در حوزه خانواده و روانشناسی به مردم، اجرای طرح های تحقیق و توسعه برای ارائه تجهیزات و مواد مورد نیاز در درمان ویروس کرونا، حضور موثر در ستادهای کرونای استانها جهت مشارکت در تصمیم سازیهای مهم به عنوان دیگر موارد مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها در قبال جامعه اشاره کرد.
دکتر حمیدرضا علومی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کمیتهای در معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با حضور نمایندگانی از معاونتهای آموزشی، پژوهش و فناوری و اداره کل نظارت بر طرحهای عمرانی تشکیل شده، تا به معضلات حقوقی و قراردادهای دانشگاهها رسیدگی کند.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با توصیه به روسای دانشگاهها درخصوص قراردادهای اجرایی حال حاضر دانشگاهها اظهار داشت: روسای دانشگاهها باید توجه داشته باشند که شرایط بحرانی موجود نمیتواند دلیلی بر فسخ قراردادهای فی مابین پیمانکاران و دانشگاهها باشد.
وی افزود: در این خصوص که بیشتر در مواردی از قبیل سرویسهای حمل و نقل، سلف سرویسهای دانشجویی، خوابگاههای خودگردان و موارد پژوهشی مطرح است، روسای دانشگاهها باید نحوه چگونگی برخورد با اینگونه موارد را بدانند. به طور مثال در این موارد باید به مقدار حداقلی به پیمانکار داده شود تا بتوان حقوق کارگران این بخش ها را پرداخت کرد.
دکتر علومی با بیان اینکه در برخی موارد میتوان با دیوان محاسبات برای رفع مشکلات، هماهنگیهایی صورت گیرد، گفت: درخصوص قراردادهای عمرانی نیز سازمان برنامه و بودجه مقرراتی کلی اعمال میکند و اگر در این موارد از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه مصرف شده است، باید اندیشید که چگونه میتوان آن را حل و فصل کرد تا مشکلی برای مسئولان دانشگاه پیش نیاید.
همچنین در این نشست مجازی، روسای دانشگاهها و پژوهشگاهها، دیدگاهها و نقطه نظرات خود درخصوص ارائه آموزشهای الکترونیکی و اقداماتشان در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا را ارائه کردند و تاکید بر استفاده از آموزشهای الکترونیکی حتی بعد از بحران کرونا به عنوان مکمل آموزشهای حضوری، مدیریت دفاع از پایاننامهها به صورت مجازی، لزوم تقویت زیرساختهای آموزشهای مجازی، لزوم افزایش پهنای باند و افزایش سرعت اینترنت در دانشگاهها، برگزاری جلسات مستمر با دانشجویان، برگزاری تمام جلسات اداری دانشگاهها به صورت مجازی، در دسترس بودن سیستمهای سختافزاری برای همه دانشجویان، آمادهسازی روحی و روانی دانشجویان و والدین آنها برای حضور مجدد در کلاسها (بعد از مهار کرونا)، لزوم تقویت دولت الکترونیک، استفاده از دورکاری برخی از کارمندان پس از مهار کرونا در جهت صرفهجویی در استفاده از منابع، آمادگی برای ارائه خدمات به دانشجویان سایر استانها به صورت میهمان، ارائه آموزشهای مجازی پس از مهار کرونا توسط اساتید برجسته در کل کشور، رایگان بودن و یا تخفیف اینترنت در مراکز آموزش عالی، کمک به شرکتهای دانش بنیان، ایجاد انگیزه در اساتید و دانشجویان برای استفاده از آموزشهای الکترونیکی، لزوم ایجاد وحدت رویه در دانشگاههای هر استان، آموزش عالی الکترونیک گذری از آموزش سنتی، بررسی چالشها و مزایای آموزش الکترونیک و اصلاح آییننامهها درخصوص اعمال آموزشهای مجازی از جمله مواردی بود که توسط روسای دانشگاههای کشور در نشست مجازی با وزیر علوم مطرح شد.

نظر دهید