نشست(مجازی) رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان و دیگر روسای دانشگاهها با سخنرانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
نشست(مجازی) رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان و دیگر روسای دانشگاهها با سخنرانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصورغلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به همه گیری جهانی ویروس کووید ۱۹ و در گیرشدن تمامی کشورها با این بیماری اظهار داشت: این بیماری فرصتها و چالشهایی را فراهم کرده و موجب شده تا شکل جدیدی از تجربیات و تصمیم گیریها در امور مختلف در سطح جهان شکل بگیرد.
وزیر علوم با بیان اینکه بخش آموزش عالی نیز از شرایط جدید تاثیر پذیرفته است، گفت: در این شرایط دانشگاههای کشور نیز با چالشهایی روبرو هستند و البته این وضعیت موجب شده است تا مسئولان دانشگاهی در مقابله با آن و انجام بهینه امور، تجربیات بهتری به دست آورند.
وی با تاکید بر ریل گذاری قانونی در انجام تمامی وظایف افزود: ما باید از این فرصت به دست آمده نهایت استفاده را کرده و فعالیتهای این دوران را به احسن تبدیل کنیم، البته این نه تنها در بخش آموزش، بلکه در بخش های پژوهش و فعالیتهای فرهنگی نیز باید برنامهریزیهای مناسبی انجام گیرد و عادتهای جدیدی در زندگی جامعه دانشگاهی به وجود آورد.
دکتر غلامی با بیان اینکه ستاد وزارت علوم زیر ساخت های لازم برای فعالیت دانشگاهیان در دوران شیوع کرونا را فراهم میکند، اظهار داشت: در سال تحصیلی آینده شرایط بهتر میشود و مبنای ما بر ارائه آموزش مجازی دروس دانشگاهی است، البته حضور دانشجویان برخی مقاطع در فواصل مختلف زمانی هم میتواند مناسب باشد.
وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاهیان باید به عملکرد دوران کرونایی یک نگاه کلان داشته باشند، گفت: همه دانشگاه باید تجربیات عملکرد مطلوب خود در دوران کرونایی در بخشهای مختلف منتشر کنند تا مورد استفاده دیگران نیز قرار گیرد و لازم است معاونتهای آموزشی و پژوهش و فناوری وزارت هم در این فرآیند همکاری کنند تا نتایج مطلوبی با استفاده از تجربیات هستههای علمی دانشگاهها به وجود آید.
دکتر غلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارائه گزارشها و نقطه نظرات ارزشمند روسای دانشگاهها در خصوص عملکرد مناسبشان در دوران کرونایی اظهار داشت: پشتیبانیهای لازم در دوران کرونایی از دانشگاهها انجام میشود تا دغدغه روسای دانشگاهها به حداقل برسد و در این ارتباط دولت نیز در حد امکان کمک خواهد کرد.
وزیر علوم با تاکید ب ربرگزاری نشستهای مجازی در بخشها و مدیریتهای مختلف دانشگاهی گفت: برگزاری نشستهای مجازی یکی از فرصتهایی است که در دوران بیماری کووید ۱۹ به دست آمده و به مسئولان بخشهای مختلف دانشگاهی توصیه میکنم با برگزاری این نشستها در فواصل مختلف از همفکری و تجارب یکدیگر به خوبی استفاده کنند.
دکتر غلامی با تاکید بر عبور از روشهای سنتی در انجام امور آموزش عالی گفت: لازم است دانشگاههای کشور تجربیات خود در خصوص انجام امور آموزش مجازی و سایر امور در دوران شیوع کرونا را برای تثبیت و جمعبندی این دستاوردها و پایداری این تجربیات گردآوری کرده و به ستاد وزارت علوم ارسال کنند و در این راستا باید برخی از عادات سنتی در انجام امور را به سمت خدمت بهینه تغییر دهیم.
وی افزود: مدل آموزش عالی کشورمان با مدل آموزش عالی کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی تشابه زیادی دارد و ما میتوانیم با بومی سازی تجربیات آنان در انجام امور، برنامه ریزیهای مناسبی داشته باشیم.
دکترمجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری با اشاره به تجربیات و چالشهای نیمسال تحصیلی گذشته اظهار داشت: از جمله دستاورهای نیم سال تحصیلی گذشته میتوان به ایجاد پتانسیل ذی قیمت زیرساخت آموزش مجازی اشاره کرد.
وی افزود: ارزیابیها و آزمونها، عدم ارائه واحدهای عملی، حذف ترم توسط تعدادی از دانشجویان به ویژه در تحصیلات تکمیلی، مشکلات خوابگاه های غیردولتی و خودگردان، بازگشت دانشجویان خارجی به کشورهایشان و کاهش منابع مالی و درآمدها به ویژه در موسسات غیردولتی از جمله مشکلات و چالش ها بودند که در ترم گذشته با آنها مواجه بودیم.
دکتر صدیقی با بیان اینکه در شرایط فعلی به تحرک بیشتر دانشگاهها نیازمندیم، افزود: درازمدت بودن حضور ویروس کرونا، ضرورت برنامه ریزی طولانی را ایجاب میکند تا از احتمال افت دستاوردهای علمی و پژوهشی جلوگیری کنیم لذا استفاده از ایام تابستان برای برنامه ریزی در سناریوهای مختلف با توجه به روند شیوع ویروس و محدودیتهای حضور فیزیکی و رعایت موارد بهداشتی و ظرفیت خوابگاهی ضروری است.
معاون وزیر علوم درباره امکانهای پیش روی آموزش عالی گفت: آنالیز دقیق ظرفیتهای قابل استفاده خوابگاهها در هر دانشگاه با توجه به معماری هر خوابگاه و فضاهای مشترک آن متناسب با دستورالعملهای بهداشتی باید انجام شود. استفاده چرخشی و غیر ثابت از ظرفیت خوابگاه و حل مشکلات اتاقهای خالی نشده با همکاری دانشجویان برای نیمسال تحصیلی آینده لازم است.
دکترصدیقی در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامههای پیشنهادی در مقاطع مختلف گفت: در مقطع کارشناسی و در بخش دروس تئوری برای دانشجویان موجود، پیشنهاد ما برگزاری غیر حضوری کلاسها است. برای دروس عملی و آزمایشگاهی نیز میتوان از تقسیم ترم به بازههای چند هفتهای و ارائه متمرکز واحدهای عملی برای چند دسته از دانشجویان و میهمانی برای این واحدها در دانشگاههای محل سکونت دانشجو را برنامه ریزی کرد و استفاده از سیستم مجازی برای ارائه بخشی از واحدهای عملی متناسب با تجربیات جهانی میتواند مد نظر قرار گیرد. در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز ترکیب آموزشهای حضوری و غیر حضوری مورد نظر خواهد بود.
وی در خصوص دانشجویان خارجی نیز اظهار داشت: دانشجویان خارجی به ۲ دسته جدید الورود و شاغل به تحصیل تقسیم میشوند. در زمینه دانشجویان جدید الورود، برخی از آنها نیازی به گذراندن دوره آموزش زبان فارسی ندارند، برای آن دسته که به این اموزش نیاز دارند نیز باید با رعایت کلیه مراحل مرسوم، در مراکز منتخب آموزش زبان فارسی، نسبت به آموزش به غیر فارسی زبانان به وسیله آموزش مجازی اقدام شود.
دکتر صدیقی در پایان سخنان خود گفت: همچنین پیشنهاد ما پیش بینی تعداد واحدهای محدود مجازی برای دانشجویان جدیدالورود با توجه به تاخیر در معرفی و تلاش برای حضور آنها حتی برای مدتی کوتاه جهت آشنایی با دانشگاه است. در خصوص تغذیه دانشجویی هم مواردی همچون ارائه سرویس به خوابگاه ها در ظروف دربسته و استفاده از رستورانهای مکمل و سایر رستورانها با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی پیشنهاد میشود.
دکتر علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری با اشاره به لزوم همفکری در خصوص برنامه آموزشی فصل تابستان و نیم سال تحصیلی 1400-1399 اظهار داشت: آموزش عالی در کمتر از ۵ ماه، مسیری را طی کرد که به طور طبیعی چند سال طول میکشید و هماکنون در اکثر مراکز آموزشی، از زیرساخت های حداقلی آموزش مجازی برخوردار هستیم. البته برخی مراکز از توان حداکثری خوبی برخوردار هستند اما از حیث امکانات حداقلی میتوان گفت که اکثریت مراکز از آن برخوردار هستند.
وی با اشاره به زیرساختهای موجود در آموزش عالی کشور خاطرنشان کرد: در بحث نرمافزاری، سختافزاری، آموزش هیأتعلمی، دانشجو و کارکنان و تطابق قوانین با شرایط جدید اقدامات خوبی صورت گرفته، اما همچنان به توجه و بروز رسانی در این بخش نیاز داریم.
دکتر خاکی صدیق افزود: در خصوص امتحانات نیز به واسطه گزارشهای دریافتی از دانشگاهها در جریان امور قرار داریم و خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه توانستیم تهدید کرونا را به فرصتی برای رو آوردن به آموزشهای نوین تبدیل کنیم، در خصوص برنامههای پیش روی آموزش عالی گفت: نکته نخست این است که بایستی از فرصت تابستان در زمینه بهبود زیرساختها، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و آموزش تخصصی استفاده بهینه کرده و امکانات خود را تکمیل کنیم. کاستیهای پیش از این در زمینه آموزش مجازی نباید در ترم آینده تکرار شود.
وی افزود: همچنین در راستای مشارکت جمعی و همافزایی دانشگاهها از دانشگاههای معین و برخوردار درخواست کردیم تا به کمک دانشگاههای کمتر برخوردار بروند. این کمک می تواند در مواردی همچون برگزاری آزمون، تسهیل در تبادل اعضای هیاتعلمی و دانشجویان مهمان در دانشگاههای نزدیک باشد. این فرصت همکاری آموزش عالی در سطح ملی، بدون شک مورد قضاوت آیندگان درباره کارنامه ما قرار خواهد گرفت.
دکتر خاکی صدیق در ادامه به تشریح برنامه آموزشی برای نیمسال تحصیلی ۹۹-۴۰۰ پرداخت و گفت: تداوم بیماری کرونا قطعی است و ما باید خود را برای تداوم این شرایط آماده کنیم. البته تصمیم نهایی در خصوص تداوم این شرایط با ستاد ملی مبارزه با کرونا است اما ما باید خود را برای تداوم این شرایط آماده نگه داریم.
وی در ادامه گفت: خوشبختانه میزان مناسبی از زیرساختها در آموزش الکترونیک ایجاد شده و سال تحصیلی از ۱۵ شهریورماه آغاز میشود ولی این تاریخ، اسمی است و دانشگاهها با توجه به شرایط خود ممکن است زودتر یا دیرتر سال تحصیلی خود را شروع کنند و توصیه ما این است که تا جایی که ممکن است تاریخ شروع سال تحصیلی به ۱۵ شهریور نزدیکتر و یا زودتر از آن باشد.
دکترخاکی صدیق در خصوص دانشجویان نوورود خاطرنشان کرد: به مقررات آموزشی جدیدی در زمینه تسهیلات دانشجویان نوورود نیاز داریم. یکی از راهکارها، مهمان شدن دانشجوها در مناطق نزدیک سکونت خودشان است. سناریوهای آموزشی متفاوتی برای قرار گرفتن در شرایط مختلف در نظر گرفته شده، اما محتمل ترین سناریو از نظر ما ترکیب کلاسهای حضوری و غیر حضوری است.
وی افزود: نکته بعدی در خصوص اعضای هیاتعلمی و کارکنان دانشگاهها است. آنها کارمندان دولت هستند و از قوانین کشوری تبعیت می کنند. کارکنان باید در محل کار حاضر باشند مگر اینکه مقام مسئول یعنی رئیس دانشگاه ضرورت دیگری را اتخاذ کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم در پایان اظهار داشت: برای ترمهای آینده، باید آموزش الکترونیکی نهادینه شده باشد. اکنون با حجم فراوان تقاضا برای ارائه آموزشهای مجازی روبرو هستیم و موضوع ضروری در این زمینه، ورود مراکز آموزشی به ترمهای آینده، با زیرساختهای مناسب است.

نظر دهید