مقرّرات آموزشی دانشجویان، ویژه نیمسال دوم 99-98 ابلاغ شد

  • تاریخ انتشار : 1399/01/20 - 07:56
  • تعداد بازدید : 5
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

مقرّرات آموزشی دانشجویان، ویژه نیمسال دوم 99-98 ابلاغ شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، از سوی معاون  آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید باهنر کرمان، اطّلاعیه شماره یک اداره کل خدمات آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان، مقرّرات آموزشی دانشجویان، ویژه نیمسال دوم 99-98  ابلاغ شد.

متن کامل آئین نامه ابلاغی از سوی دکتر مریم احتشام زاده  به شرح ذیل است:

مقرّرات عمومی

بند 1 – هدف و ضرورت

   ضمن آرزوی سلامتی برای دانشجویان عزیز و خانواده گرانقدرشان، این مقرّرات با هدف حفظ سلامت جسمی و کاهش تنش در دانشجویان، افزایش بهره‌وری و پیشگیری از اتلاف وقت دانشجویان، ایجاد انتظام و حفظ وحدت رویه در امور آموزشی دانشگاه در نیمسال دوم 99-98 و به استناد راهبردهای آموزش عالی ابلاغ شده به تاریخ 10 فروردین 99 از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تدوین شده است و قابل تسرّی به نیمسال‌های بعدی نیست.

بند 2- مبنای آموزش در نیمسال جاری

   نیمسال دوم 99-98جزو نیمسال‌های فعال دانشجو محسوب می‌شود و مبنای پایان اتمام این نیمسال، اتکای حداکثری به آموزش‌های الکترونیکی در تمامی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی است. در این خصوص، دانشجویان لازم است ضمن مراجعه به سایتlms.uk.ac.ir و it.uk.ac.ir فیلم‌های آموزشی ذیربط را مشاهده و ارتباط مستمر خود را جهت بهره‌برداری حداکثری از دروس مجازی با بخش و دانشکده حفظ نمایند.

بند3- تمدید نیمسال جاری

   نیمسال جاری با توجه به شرایط حال حاضر و برگزاری کلاس‌های مجازی از تاریخ 16فروردین 99(یا در برخی دروس، قبل از این تاریخ)، به مدت 3 هفته جهت جبران تعطیلی کلاس‌های حضوری در اسفند 98 تمدید و در تقویم آموزشی جاری، تاریخ پایان کلاس‌ها از 22 خرداد 99 به 12 تیرماه 99 اصلاح می‌شود. (به بند 11-الف نیز توجه شود.) تمدید این نیمسال قطعی است و از اینرو تقویم آموزشی اعلام شده در شروع نیمسال قابل استناد نیست.

بند 4- برگزاری دروس نظری

   تا زمان امکان برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری، امکان برگزاری کلاس‌های تمامی دروس نظری مقاطع مختلف با بهره‌گیری از شیوه‌های متنوع آموزش الکترونیکی، به صورت مجازی برخط (آنلاین) یا برون‌خط (آفلاین) از تاریخ 16 فروردین 99 فراهم شده است که دانشجویان می‌توانند جزئیات نحوه‌ی برگزاری دروس را از بخش ذیربط پی‌گیری نمایند. در خصوص دروس نظری که استثنائاً امکان برگزاری آن‌ها توسط بخش ذیربط فراهم نشده است، متعاقباً اعلام نظر خواهد شد.

بند 5- استفاده از کلاس‌های مجازی

  دانشجویان لازم است ضمن حفظ آرامش خود، جهت استفاده و بهره‌گیری کامل از دروس نظری ارائه ‌شده به صورت مجازی برنامه‌ریزی ‌نمایند. شرکت در امتحانات منوط به استفاده از محتوای کلاس، انجام تکالیف و تمرین‌های آن درس به تأیید مدرّس است. تا زمانی که کلاس‌ها به شیوه‌ی الکترونیکی برگزار می‌شود، استفاده از محتوای ضبط شده‌ی جلسات برخط و استفاده از پیوست‌های جلسات برون‌خط، به تشخیص استاد به معنی حضور دانشجو است. دانشجویانی که به هر دلیلی، امکان استفاده از کلاس‌های مجازی را ندارند لازم است تا 15اردیبهشت ماه 99 با ثبت در فرم مشکلات سامانه جامع آموزشی(گلستان)، درخواست بررسی وضعیت خود را اعلام نمایند تا توسط مدرّس و بخش ذیربط بررسی شود. شرایط حذف درس و حذف ترم، در اطلاعیه‌های بعدی اعلام خواهد شد.

بند 6- دروس عملی

 تصمیم‌گیری در خصوص دروس عملی و بخش عملی دروس نظری – عملی، پس از فراهم شدن امکان حضور دانشجویان در دانشگاه و در زمان مقتضی انجام خواهد شد. با این‌حال، امکان برگزاری بخش نظری درس تربیت بدنی و سایر دروس مشابه و نیز برخی دروس عملی که آموزش آن به شیوه‌ی الکترونیکی میسّر باشد مانند آموزش نرم‌افزارها وجود دارد. دروس عملی دانشجویان نیز در انتخاب واحد نیمسال جاری حفظ خواهد شد تا در تابستان یا نیمسال آینده تکمیل گردد.

بند 7- دروس نظری – عملی

   بخش نظری چنین دروسی مشمول بند 4 و بخش عملی آن‌ها مشمول بند 6 فوق‌الذکر می شود.

بند 8- امتحانات

   تاریخ امتحانات میان‌ترم دروس سرویسی که اطلاعیه آن قبلاً در سامانه جامع آموزشی دانشگاه (گلستان) اعلام شده بود، تغییر نموده است که در اطلاعیه‌های بعدی اعلام خواهد شد. برگزاری امتحانات میان ترم به صورت الکترونیکی بلامانع است. انتظار می‌رود دانشجویان، مشارکت مستمر و کامل در طول نیمسال را داشته باشند و پاسخ تمرین‌های تعیین شده از سوی مدرّس را به موقع ارسال نمایند. اطلاع‌رسانی در مورد تاریخ برگزاری امتحانات پایان نیمسال جاری در زمان مقتضی انجام خواهد شد.

بند 9- نیمسال تابستانی و دروس خودخوان

   جهت مساعدت با دانشجویان مقطع کارشناسی که برای فراغت از تحصیل تا مهر 1399 برنامه ریزی کرده‌اند، نیمسال تابستانی جهت اخذ دروس خودخوان، تکمیل دروس عملی و کارآموزی ارائه خواهد شد و سقف دروس خودخوان تا چهار درس افزایش می‌یابد. تصمیم‌گیری در مورد نحوه ارائه دروس کارآموزی در تابستان 1399 به عهده معاون آموزشی و شورای آموزشی دانشکده‌ها است.

  بند 10– گواهی اشتغال به تحصیل

   نحوۀ دریافت گواهی اشتغال به تحصیل، در اسرع وقت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بند 11- سایر موارد

الف- تاریخ‌های مندرج در بندهای مختلف این دستورالعمل، بر اساس پیش‌بینی‌های زمان تدوین و تصویب مقررات تعیین شده و ممکن است حسب شرایط تغییر نماید. 

ب- در صورتی که حسب تغییر شرایط، مقررات به‌روزرسانی شود بلافاصله به اطلاع دانشجویان خواهد رسید.

ج- جهت پیشبرد امور جاری دانشجویان جلسات شورای آموزشی بخش‌ها و دانشکده‌ها از طریق الکترونیکی (ویدئو کنفرانسی) برگزار می‌گردد.

  مقرّرات ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی

بند 12- دفاع از پایان‌نامه­ها / رساله­ها، دفاع از طرح پیشنهادی رساله‌ها و برگزاری امتحان جامع

الف- جلسات دفاع از پایان نامه­ها و رساله‌های دانشجویانی که آماده دفاع می‌باشند در صورت تأیید بخش و دانشکده و صرفاً مطابق نامه شماره 349657/2 مورخ 24اسفندماه 98 معاون آموزشی وزارت متبوع به صورت الکترونیکی، حضوری (صرفاً با حضور هیأت داوران و بدون حضور سایر دانشجویان) یا نیمه حضوری (با حضور دانشجو و استاد راهنما و ارتباط الکترونیکی با هیأت داوران) برگزار می‌شود.

ب- تأخیر ایجاد شده در دفاع از پایان نامه­ها و رساله­ها به واسطه‌ی حفظ بهداشت و سلامت عمومی مشمول جریمه‌ی تأخیر نمی‌شود. تشخیص این نوع تأخیر بر عهده‌ی استاد راهنما، بخش و دانشکده است.

ج- جلسات دفاع از طرح پیشنهادی رساله‌های دانشجویان دکتری که آماده‌ی دفاع می‌باشند مشابه بند الف برنامه‌ریزی می‌شود.

د- تاریخ برگزاری آزمون جامع دانشجویان دکتری با هماهنگی گروه تحصیلات تکمیلی دانشگاه و پس از عادی شدن شرایط متعاقباً اعلام خواهد شد.

ه- در خصوص دانشجویانی که در ابتدای اسفند 1398 به تأیید استاد راهنما، بخش و دانشکده آماده ارایه‌ی طرح پیشنهادی پایان‌نامه/رساله خود بوده اند، حداقل فاصله زمانی بین تصویب طرح پیشنهادی پایان‌نامه/رساله و دفاع از پایان‌نامه/رساله،60 روز کاهش می‌یابد.

و- تغییر موضوع پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد مرتبط با برخی آزمایشگاه­ها، مؤسسات، مراکز و واحدهای صنعتی، با توجه به محدودیت ایجاد شده در دسترسی به آن‌ها، در صورت تقاضای دانشجو و تأیید استاد راهنما ضمن طی مراحل قانونی تصویب در بخش و دانشکده بلامانع است.

تصویب مقرّرات آموزشی

این مقرّرات در جلسه ویدئوکنفرانسی مورخ 19فروردین ماه 99 شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید باهنر کرمان مورد تصویب قرار گرفت و از این تاریخ 20 فروردین ماه 99 لازم‌الاجرا است.

با آرزوی سلامتی برای همۀ دانشجویان محترم و خانواده‌های ایشان خواهشمند است ضمن حفظ آرامش، ما را همراه و در کنار خود بدانید. منتظر اطلاعیه‌های بعدی این اداره باشید.

کلمات کلیدی
رضا میمند
خبرنگار :

رضا میمند

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید