مقررات آموزشی و پشتیبانی آموزش، نیمسال دوم 99-98 ویژه کارکنان(استادان، کارشناسان و کارمندان)

  • تاریخ انتشار : 1399/01/14 - 07:53
  • تعداد بازدید : 10
  • زمان مطالعه : 20 دقیقه

مقررات آموزشی و پشتیبانی آموزش، نیمسال دوم 99-98 ویژه کارکنان(استادان، کارشناسان و کارمندان)

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر مریم احتشام زاده معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید باهنر کرمان در جلسه ای که به صورت مجازی با مسئولان دانشگاه که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شده بود گفت: اولویت هر گونه تصمیم و اقدامی، حفظ سلامت جسمی و آرامش دانشجویان، اعضای هیأت علمی شاغل، بازنشسته، مدعوّان، کارشناسان بوده و خواهد بود.

وی با اشاره به ایجاد آرامش در دانشجویان افزود: در این برهۀ حسّاس، از همۀ همکاران اعضای هیأت علمی شاغل، بازنشسته، مدعوّان، کارشناسان و کارمندان جهت ایجاد آرامش در فرزندان‌مان(دانشجویان) و اطمینان خاطر دادن به آنها برای برخورداری از پشتیبانی همه‌جانبۀ جامعۀ دانشگاه مبنی بر فراهم‌سازی زمینۀ حفظ سلامتی و بهره‌‌برداری بیشینۀ ایشان از کلاس‌ها دعوت به همیاری می‌شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید باهنر با اشاره به اینکه دسترسی برخی دانشجویان به کتب درسی و جزوات‌شان در خوابگاه‌ها امکان‌پذیر نیست از مدرّسان خواست تا علاوه بر مرور مطالب جلسات اول دروس خود، در این مقوله نیز با ارائۀ محتوای الکترونیکی کافی، آموزش را به بهترین نحو ممکن میسّر و تسهیل سازند.

وی خاطر شان کرد: هرچند مقررات حاضر، حاصل بیش از 250 نفر ساعت همفکری با معاونت‌ها، دانشکده‌ها و سایر واحدهای ذیربط دانشگاه است؛ بدون نقص نیست. لذا، همانند قبل این حوزه آماده دریافت پیشنهادهای سازنده و تسهیل‌کنندۀ همکاران از طریق رایانامه به آدرس educationuk@uk.ac.ir یاehtesham@uk.ac.ir  است.

دکتر احتشام زاده تاکید کرد: مقرّرات آموزشی و پشتیبانی ویژه دانشجویان در نیمسال جاری در صورت ارائه مجوز ستاد بحران کرونا و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا 20 فروردین 99 به اطلاع خواهد رسید.

  مقرّرات آموزشی نیمسال دوم 99-98 ویژه کارکنان دانشگاه(استادان، کارشناسان و کارمندان) [شامل 18بند]

بند 1 – هدف و ضرورت

ضمن آرزوی سلامتی برای جامعه‌ی دانشگاه و دعوت ایشان به حفظ آرامش، نظر به شرایط حاضر و عدم امکان برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری، به استناد نامه شماره 338598 مورخ 7اسفندماه98 مقام عالی وزارت و نامه‌های شماره 339325/2 مورخ 10 اسفندماه98، 349657/2 مورخ 24 اسفندماه98 و 351639/2 مورخ 26 اسفندماه98 معاون آموزشی وزارت متبوع مبنی بر ضرورت ادامه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و اداری و برگزاری کلاس‌های دروس نظری در قالب آموزش الکترونیکی، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید باهنر کرمان، ضمن آرزوی برون‌رفت هرچه سریعتر از وضعیت کنونی و امیدواری به برگزاری هرچه زودتر تمامی کلاس‌ها به صورت حضوری، اقدام به تدوین مقرّرات حاضر نمود. این مقرّرات، ضمن لحاظ کردن نتایج حاصل از نظرسنجی مورخ 21اسفندماه98، به منظور حفظ سلامت جسمی و روانی جامعه‌ی دانشگاه، افزایش بهره‌وری و پیشگیری از اتلاف وقت مدرّسان و دانشجویان و ایجاد انتظام و حفظ وحدت رویه در فعالیت‌های آموزشی دانشگاه در نیمسال دوم 99-98 تدوین شده است و قابل تسرّی به نیمسال‌های بعدی نمی‌باشد. همچنین، عدم تضییع حقوق دانشجویان و حفظ منافع و کاهش تنش در ایشان مد نظر می‌باشد.

بند 2- تمدید نیمسال جاری

نیمسال جاری با توجه به شرایط حال حاضر و برگزاری کلاس‌ها از تاریخ 16 فروردین ماه99، به مدت 3 هفته جهت جبران تعطیلی کلاس‌های حضوری در اسفند 98 تمدید و در تقویم آموزشی جاری، تاریخ پایان کلاس‌ها از 22خردادماه 99 به 12تیرماه 99 اصلاح می‌شود.

بند 3- برگزاری دروس نظری

تا زمان امکان برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری، لازم است دانشکده‌ها جهت برگزاری تمامی دروس نظری مقاطع مختلف با بهره‌گیری از شیوه‌های متنوع آموزش الکترونیکی، به صورت مجازی برخط یا برون‌خط از تاریخ 16 فروردین ماه99 برنامه‌ریزی نموده و اقدام مقتضی به عمل آورند. در صورتی که تعداد دانشجویان کلاس‌های مدرّسان متقاضی برگزاری به روش برخط،  بیش از 400 نفر در هر بازه زمانی باشد لازم است دانشکده‌ها ضمن بررسی و اخذ آمار متقاضیان از گروه‌های مختلف، در صورت لزوم جهت تغییر روز و ساعت برگزاری کلاس، برنامه‌ریزی مجدد نمایند. صرفاً دروس نظری که بنا بر توضیحات مکتوب مدرّس، به واسطۀ ماهیت درس، برگزاری آن‌ها به صورت مجازی امکان‌پذیر نیست مستثنی هستند. در مورد این دروس، با توجه به پیش‌نیاز بودن برخی از آن‌ها، پس از طرح در شورای آموزشی بخش و دانشکده با هدف عدم تضییع حقوق دانشجویان دروس ذیربط، در شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مورخ 19 فروردین ماه 99 تصمیم‌گیری خواهد شد.

 بند 4-  دروس سرویسی

معاونان آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های ارائه دهندۀ دروس سرویسی می‌توانند جهت مشارکت تمامی مدرّسان یک درس در تهیۀ محتوای الکترونیکی و بهره‌برداری تمامی دانشجویان آن درس در گروه‌های مختلف برنامه‌ریزی نمایند.

بند 5- ضریب دروس مجازی

دروس نظری مدرّسانی که از تاریخ 6اسفندماه 98 یا حداکثر از هفتۀ سوم فروردین 1399 نسبت به برگزاری منظم کلاس‌های نظری به شیوه الکترونیکی و تهیه محتوای لازم مطابق استانداردهای رایج برنامه‌ریزی شوند با اعمال ضریب تدریس مصوب هیأت امنای دانشگاه برای تدریس دروس مجازی، متناسب با تعداد جلسات مجازی، در گزارش تدریس نیمسال جاری محاسبه و پرداخت خواهد شد. برای مدرّسانی که این ضریب در گزارش تدریسشان بدون اثر است، مازاد تدریس تا سقف مجاز در تابستان 1399 محاسبه و پرداخت می‌شود.

بند 6-  دروس عملی

تصمیم‌گیری در خصوص دروس عملی و بخش عملی دروس نظری – عملی، پس از فراهم شدن امکان حضور دانشجویان در دانشگاه و در زمان مقتضی انجام خواهد شد.

بند 7- دروس کارآموزی و خودخوان

برای دروس کارآموزی که پیش نیاز دروس نیمسال آینده هستند دانشکده‌ها می‌توانند حسب شرایط دانشجویان بخش‌های مختلف، در شورای آموزشی دانشکده تصمیمات لازم را اتخاذ و به دانشجویان اطلاع رسانی نمایند.ضمن حفظ وحدت رویه در هر دانشکده، در مورد دروس خودخوان، دو روش قابل برنامه‌ریزی است: الف) وارد شدن دانشجو حسب نظر مدرّس در کلاس مجازی جهت استفاده از محتوا و سپس برگزاری امتحان همانند سایر دانشجویان کلاس؛ ب) اعلام منابع آموزشی به دانشجو و برگزاری امتحان حداکثر تا تاریخ 31فروردین ماه99 با هماهنگی بخش و دانشکده و ضمن ارائه‌ی مستندات برگزاری امتحان، به یکی از روش‌ها شامل: الف) به صورت برخط و تصویری در سامانه‌ی یادگیری الکترونیکی (LMS) یا ارتباط تصویری از طریق سامانه‌هایی همچون ویدئو کنفرانس جهت احراز هویت دانشجو، ب) در قالب یک پروژه دانشجویی متناسب با محتوای درس، ج) به صورت کتاب باز با ارسال سوالات و الزام دریافت پاسخ در ساعت مشخص شده توسط مدرّس، د) سایر روش‌ها به پیشنهاد مدرّس و تأیید بخش و دانشکده.

بند 8- دروس نظری – عملی

بخش نظری چنین دروسی مشمول بند 3 و بخش عملی آن‌ها مشمول بند 6 فوق‌الذکر است.

بند 9-دروس دارای بیش از یک مدرّس

در خصوص دروس نظری که دارای بیش از یک مدرّس هستند لازم است با رعایت مفاد بند 3 این دستورالعمل، تمامی مدرّسان به یک شیوه(مجازی یا حضوری) عمل نمایند. در این خصوص، بخش و دانشکده می‌توانند نسبت به تغییر مدرّس با هماهنگی مدرّسان آن درس اقدام نمایند.

بند 10- امتحانات

برگزاری امتحانات میان ترم به صورت الکترونیکی بلامانع است. با اینحال، توصیه به ارزیابی مستمر دانشجویان در طول نیمسال است. اطلاع‌رسانی در مورد تاریخ برگزاری امتحانات پایان نیمسال جاری در زمان مقتضی انجام خواهد شد.

بند 11- دانشجویان

دانشجویان ضمن حفظ آرامش خود، جهت استفاده و بهره‌گیری کامل از دروس نظری ارائه ‌شده به صورت مجازی برنامه‌ریزی ‌می‌نمایند. شرکت در امتحانات منوط به استفاده از محتوای کلاس، انجام تکالیف و تمرین‌های آن درس به تأیید مدرّس است. دروس عملی دانشجویان نیز در انتخاب واحد نیمسال جاری حفظ خواهد شد تا در تابستان یا نیمسال آینده تکمیل گردد. دانشجویانی که به هر دلیلی، امکان استفاده از کلاس‌های مجازی را ندارند لازم است در اسرع وقت به هر طریق ممکن و ترجیحاً ثبت در فرم مشکلات سامانه جامع آموزشی (گلستان)، دلایل عدم امکان استفاده بر خط و یا برون خط خود را اعلام نمایند تا در ابتدا جهت ترفیه حال ایشان، توسط استاد درس و بخش ذیربط، راهنمایی شوند و در صورتی که امکان استفاده ایشان از کلاس‌های مجازی تحت هیچ شرایطی وجود نداشته باشد می‌توانند درخواست حذف درس خود را بدون محدودیت تعداد و نوع درس اعلام نمایند. اطلاعیۀ ویژه دانشجویان تا 20 فروردین ماه99 توسط امور خدمات آموزشی منتشر خواهد شد.

بند 12- اعضای شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه

اعضای شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه جهت آشنایی کامل با شیوه آموزش الکترونیکی و نقاط قوت و ضعف آن به منظور بهره‌برداری، راهنمایی و ترغیب سایر همکاران دانشکده در نیمسال جاری و نیز جهت گشایش دوره‌های الکترونیکی در سال‌های آتی، پیشرو هستند.

بند 13- الزامات تولید محتوای الکترونیکی دروس

محتوای هر جلسه درسی باید با اصول آموزشی این دستورالعمل منطبق باشد:

1-13- مدرّس می‌تواند در شرایط خاص با تشخیص بخش و دانشکده و تأیید معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، ضمن رعایت مالکیت معنوی مولف، از آرشیو گروه آموزش‌های آزاد و مجازی دانشگاه یا از محتوای الکترونیکی آماده استفاده نماید.

2-13- فایل متنی متناظر در قالب پاورپوینت ارائه می‌شود.

3-13- حتی‌الامکان با بیان شیوا و رسا ارائه شود و یادگیرندگان را مخاطب قرار دهد.

4-13- مدرّس از دانش پایۀ فناوری اطلاعات برخوردار باشد یا در صورت لزوم می‌تواند از همکاری دستیار آموزشی یا کارشناسان بخش و دانشکده استفاده کند که این مورد با تشخیص واحد انفورماتیک، لازم الاجرا است.

5-13- تهیه محتوای الکترونیکی با توجه به بندهای 2، 3 و 4 این ماده می‌تواند شامل محتوای متنی الکترونیکی محتوا در قالب‌های الکترونیکی نظیر pdf، swf، محتوای آرشیو کلاس مجازی (ضبط مطالب هر جلسه از درس با کمک نرم‌افزار کلاس مجازی در محیط استودیو مرکز)، محتوای کتاب الکترونیکی تعاملی (کتاب دیجیتال که تلفیق عناصر متن، تصویر، فیلم، انیمیشن، سوالات تعاملی و صدا می‌باشد)، محتوای الکترونیکی با استفاده از پاورپوینت (استفاده از قابلیت تهیه فیلم محتوای آموزشی در این نرم‌افزار و آماده سازی مطالب درس به صورت اسلایدهای متنوع آماده شده برای هر جلسه درسی همراه با صداگذاری آنها با استفاده از نرم‌افزارهای تولید محتوا نظیر کمتازیا و ...)،  محتوای الکترونیکی جزوه درسی مدرّس (کتاب الکترونیک که بر اساس طرح درس و جزوه درسی که خلاصه‌ای از مطالب یک کتاب داخلی یا خارجی است)، محتوای ویدیویی تهیه شده از کلاس درس مدرّس شامل فیلمبرداری از مطالب ارائه شده در کلاس حین تدریس به کمک تخته، ماژیک یا استفاده از تخته‌های هوشمند، قلم نوری و سایر ابزار الکترونیکی باشد.

ماده 14- قالب‌های ارائهۀ محتوای الکترونیکی

مسئولیت برگزاری کلاس، ارائه‌ی محتوای الکترونیکی، اجرای سرفصل و تعامل مثبت با دانشجویان به صورت کامل بر عهده مدرّس می‌باشد. قالب‌های ارائه‌ی محتوای الکترونیکی به شرح زیر است:

1-14- آموزش برخط(آنلاین) از طریق سامانه یادگیری الکترونیکی (LMS). دانشکده‌ها می‌توانند جهت توزیع یکنواخت کلاس‌های برخط، نسبت به تغییر ساعت ارائه درس برنامه‌ریزی نمایند.

2-14- بارگذاری محتوای الکترونیکی دروس به صورت برون خط (آفلاین) از طریق افزونه (ماژول) پیوست سامانه یادگیری الکترونیکی (LMS) یا پیشخوان دانشگاهی و برگزاری جلسه رفع اشکال و پرسش و پاسخ به صورت برخط (آنلاین) برای محتوای پیوست شده در سامانه یادگیری الکترونیکی (LMS)..

4-14- مدرّس می‌تواند با مسئولیت خود جهت استفاده از سایر سامانه‌ها و فضاهای مجازی، منوط به اطلاع دانشجویان و تأیید بخش و دانشکده، ضمن بارگذاری یک نسخه از محتوای الکترونیکی در افزونۀ پیوست سامانه یادگیری الکترونیکی (LMS) بلافاصله بعد از برگزاری کلاس برنامه‌ریزی و اقدام نماید. این بارگذاری، دسترسی‌های بعدی دانشجویان و مدرّس را در طول نیمسال تجمیع و تهسیل می‌سازد.

ماده 15- دفاع از پایان‌نامه­‌ها / رساله­‌ها، دفاع از طرح پیشنهادی رساله‌ها و برگزاری امتحان جامع

1-15- با توجه به اهمیت و حسّاسیت تاریخ دانش‌آموختگی، تا اطلاع ثانوی در نیمسال جاری، جلسات دفاع از پایان نامه­‌ها و رساله‌های دانشجویانی که آماده دفاع هستند باید مطابق نامه شماره 349657/2 مورخ 24 اسفندماه 98 معاون آموزشی وزارت متبوع به صورت الکترونیکی، حضوری (صرفاً با حضور هیأت داوران و بدون حضور سایر دانشجویان) یا نیمه حضوری (با حضور دانشجو و استاد راهنما و ارتباط الکترونیکی با هیأت داوران) برگزار شود.

2-15- تأخیر ایجاد شده در دفاع از پایان نامه­‌ها و رساله‌­ها به واسطۀ حفظ بهداشت و سلامت عمومی مشمول جریمۀ تأخیر نمی شود. تشخیص این نوع تأخیر بر عهدۀ استاد راهنما، بخش و دانشکده است.

3-15- در دانشکده‌ها، دفاع از طرح پیشنهادی رساله‌های دانشجویان دکتری که آماده‌ی دفاع می‌باشند مشابه بند 15-1 به صورت الکترونیکی، حضوری (صرفاً با حضور کمیته راهبری) یا نیمه حضوری (با حضور دانشجو و استاد/استادان راهنمای رساله و ارتباط الکترونیکی با سایر اعضای کمیته راهبری) برنامه‌ریزی می‌شود.

4-15- دانشکده‌ها می‌توانند جهت برگزاری آزمون جامع دانشجویان دکتری با هماهنگی گروه تحصیلات تکمیلی دانشگاه و با رعایت اصول بهداشتی جهت حفظ سلامتی تمامی افراد ذیربط برنامه‌ریزی نمایند. با توجه به تمدید نیمسال جاری، تاریخ برگزاری آزمون جامع از 17خرداد ماه 99 تا 21خردادماه 99 است.

5-15- تغییر موضوع پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد با توجه به محدودیت ایجاد شده برای برخی مؤسسات، مراکز و واحدهای صنعتی، در صورت تقاضای دانشجو و تأیید استاد راهنما ضمن طی مراحل قانونی تصویب در بخش و دانشکده بلامانع است.

بند 16- تقویت ساختار سازمانی و پشتیبانی

دانشگاه از تمامی ظرفیت منابع انسانی توانمند و منابع مالی مطابق ضوابط، جهت پیشبرد هرچه بهتر امور آموزشی نیمسال جاری استفاده خواهد نمود که در قالب مقررات پشتیبانی آموزش، ویژه نیمسال دوم 99-98، جزئیات آن پیوست شده است.

بند 17- سایر موارد

1-17- تاریخ‌های مندرج در بندهای مختلف این دستورالعمل، بر اساس پیش‌بینی‌های زمان تدوین و تصویب مقررات تعیین شده و ممکن است حسب شرایط تغییر نماید. 

2-17- در صورتی که حسب تغییر شرایط، مقررات به‌روزرسانی شود بلافاصله به اطلاع جامعه دانشگاه خواهد رسید.

3-17- جهت پیشبرد امور جاری دانشجویان و اعضای هیأت علمی، لازم است جلسات شورای آموزشی بخش‌ها و دانشکده‌ها از طریق الکترونیکی (ویدئو کنفرانسی) برگزار گردد.

4-17- در مواردی که این دستورالعمل مسکوت است، بر اساس نظر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه عمل خواهد شد.

بند 18 – تصویب مقررات آموزشی

این مقررات در شورای فوق العاده آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه که مورخ 6فروردین ماه 99 به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد بررسی و پس از اعمال نظرات دانشکده‌ها مورخ 9فروردین ماه99 مورد تصویب قرار گرفت و در تاریخ 10 فروردین ماه 99 به همراه یک پیوست به تصویب هیأت رئیسه دانشگاه رسید و از این تاریخ 14 فروردین ماه 99 لازم‌الاجرا است.

مقرّرات پشتیبانی آموزش ویژه نیمسال دوم 99-98 ویژه کارکنان دانشگاه (استادان، کارشناسان و کارمندان) [شامل 10بند]

بند 1 – هدف و ضرورت

به استناد بند 16 مقررات آموزشی ویژه نیمسال دوم 99-98 با هدف استمرار فعالیت‌های آموزشی، این مقررات به منظور تقویت ساختار سازمانی و پشتیبانی همه جانبه از دانشجویان و مدرّسان جهت برگزاری کلاس‌های نظری به صورت مجازی شامل تهیه‌ی محتوای الکترونیکی، اطلاع‌رسانی به دانشجویان و مدرّسان، رفع موانع احتمالی حین برگزاری کلاس و بهره‌برداری حداکثری دانشجویان از کلاس‌های مجازی تدوین شده است. یادگیری الکترونیکی، شیوه‌ای نوین در نظام آموزشی جهان است که به عنوان روشی مکمّل و اثربخش در شرایطی که امکان حضور مخاطبان و آموزش چهره به چهره وجود نداشته یا بسیار محدود است، با به‌کارگیری فناوری اطلاعات، یادگیری را برای دانشجویان، تسهیل، تعمیق و شخصی‌سازی می‌کند. همچنین، امکان یادگیری را در هر زمان و مکانی فراهم می‌سازد و بر اساس نظریه‌های نوین یادگیری که اساس آن دانشجو محوری و نقش فعال دانشجو است فرایند آموزش را شکل می‌دهد. آموزش الکترونیکی از جنبه‌های مختلف می‌تواند باعث بهبود کیفیت یادگیری شود. در این شیوه‌ی نوین آموزشی، انسجام و پیوستگی مطالب در مقایسه با شیوه سنّتی بیشتر حفظ می‌شود و مزید بر آن، تکمیل سرفصل دروس با توجه به زمانبندی هدفمند جلسات یک درس، قطعی خواهد بود. در آموزش الکترونیکی، محتوای آموزشی با وجود محیط‌های شبیه‌سازی و تعاملی، تمام حواس فراگیران را درگیر می‌کند و در نتیجه، امکان تثبیت مطالب برای مدت طولانی و امکان سوق دهی دانشجویان را به سمت یادگیری کاربردی، بیش از پیش فراهم می‌سازد. پشتیبانی آموزش در این شرایط در گروه‌های مختلف شامل دانشجویی، اعضای هیأت علمی و اعضای غیرهیأت علمی و اطلاع‌رسانی از طریق روابط عمومی انجام می‌شود. پشتیبانان، مطابق ضوابط مورد حمایت دانشگاه می‌باشند.

بند 2- دستیاران آموزشی 

دستیاران آموزشی، دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان با اولویت دانشجویان عضو انجمن‌های علمی می‌باشند که مدرّس را جهت تهیه محتوای الکترونیکی و حل مشکلات دانشجویان رشته‌ی ذیربط در بهره‌گیری از دروس مجازی یاری می‌کنند. محتوای الکترونیکی، مجموع فایل‌های الکترونیکی شامل متن، فیلم، نمودار، اسلاید، عکس، محتوای چندرسانه‌ای و .... می‌باشد.

بند 3- کارشناسان فناوری اطلاعات و آموزش‌های مجازی دانشگاه

واحد فناوری اطلاعات و گروه آموزش‌های آزاد و مجازی دانشگاه تا تاریخ 17 فروردین ماه 99، برنامه‌ و شماره تماس ارتباط مستقیم کارشناسان آن واحدها را جهت پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری همه روزه به تفکیک ساعات اداری و غیر اداری با هدف رفع موانع غیرمترقبه حین بارگذاری محتوا یا برگزاری کلاس‌ها به شیوه‌ی الکترونیکی، از طریق روابط عمومی به اطلاع تمامی دانشکده‌ها می‌رسانند.

بند 4- نمایندگان دانشکده‌ها

4-1- با هدف تسریع انتقال مصوبات و ارائه‌ی مشاوره و راهنمایی مدرّسان جهت همراهی در فرایند آموزش الکترونیکی، دانشکده‌ها می‌توانند تا تاریخ 20 فروردینماه99 به ازای حداقل هر 40 نفر مدرّس (اعضای هیأت علمی و مدعوان)، یک نفر عضو هیأت علمی فاقد سمت اجرایی و آشنا به فناوری اطلاعات را به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه معرفی ‌نمایند. نمایندگان، ضمن شرکت در جلسات ویدئوکنفرانسی مرتبط با آموزش الکترونیکی، همکاران خود را در دانشکده جهت پیشبرد فرایند آموزش الکترونیکی راهنمایی می‌نمایند. دانشکده‌ها ضمن همکاری با نمایندگان خود، فهرست اسامی مدرّسانی که در گروه هر نماینده قرار دارند به منظور ارزیابی عملکرد نهایی ایشان ارسال می‌نمایند. در این خصوص، اعضای هیأت علمی بخش مهندسی کامپیوتر، به عنوان نمایندگان سایر دانشکده‌ها نیز اعلام آمادگی نموده‌اند. وظایف نمایندگان دانشکده‌ها که سرگروه حداقل 40 مدرّس از یک یا چند دانشکده می‌باشند عبارتست از:

الف) تکمیل و به‌روز رسانی اطلاعات خود در خصوص فرایند آموزش الکترونیکی به ویژه از طریق ارتباط با دانشگاه‌های هم‌تراز یا بزرگ‌تر از دانشگاه شهید باهنر کرمان و ترجیحاً دانشگاه مادر کشور (دانشگاه تهران).

ب) راهنمایی و ارائه مشاوره به مدرّسان تحت راهنمایی.

ج) اعلام شماره تماس و ایمیل پاسخگویی به مدرّسان تحت راهنمایی و تعیین و اعلام ساعات مشاوره و راهنمایی حداقل 4 ساعت در روز. 

د) انجام تمامی امور و اقدامات مطابق ضوابط و مقررات با هماهنگی رؤسای بخش‌ها و معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های ذیربط.

ه) شرکت در جلسات ویدئوکنفرانسی جهت ارائه‌ی گزارش هفتگی از پیشبرد امور به دانشکده و دانشگاه و ارائه‌ی پیشنهاد جهت بهبود امور.

4-2-  از سوی حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه برای نمایندگان دانشکده‌ها ابلاغ صادر خواهد شد.

بند 5- کارشناسان دانشگاه

کارشناسان خدمات آموزشی، کتابخانه مرکزی، امور فرهنگی و سایر واحدهای دانشگاه، مسئولان دفاتر، کارشناسان و برنامه‌ریزان دانشکده‌ها حسب حوزه‌ی کاری از توانمندی مؤثر خود در پشتیبانی ویژه آموزش الکترونیکی و برقراری ارتباط با دانشجویان، مدرّسان و کارشناسان واحد فناوری اطلاعات و آموزش‌های مجازی دانشگاه به منظور افزایش بهره‌وری و رفع موانع احتمالی استفاده می‌نمایند. دانشکده‌ها و سایر واحدهای دانشگاه اقدامات مؤثر ایشان را در شرایط ویژه نیمسال جاری به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی اعلام می‌نمایند.

 بند 6- اطلاع‌رسانی

اطلاع رسانی عمومی به جامعه دانشگاه، به ویژه دانشجویان و مدرّسان از طریق روابط عمومی دانشگاه انجام می‌شود. روابط عمومی ضمن ارتباط با دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ و معاونت فرهنگی و اجتماعی به منظور فرهنگ‌سازی و ترویج آموزش الکترونیکی، از تمامی ظرفیت‌های خود با اولویت ایجاد آرامش و بهره‌گیری حداکثری از شیوه آموزش الکترونیکی استفاده خواهد نمود. در این خصوص، وب سایت دانشگاه، فضاهای مجازی روابط عمومی، ارسال ایمیل و پیامک و سایر روش‌های مؤثر مد نظر می‌باشد. همچنین، روابط عمومی علاوه بر اطلاع‌رسانی فیلم‌های آموزشی موجود در صفحه اول سامانه یادگیری الکترونیکی به آدرس lms.uk.ac.ir و نیز فیلم‌ها و فایل‌های آموزشی استفاده از پیشخوان دانشگاهی به آدرس it.uk.ac.ir، گزارش خبری هفتگی از روند برگزاری کلاس‌های مجازی را به اطلاع جامعه دانشگاه خواهد رساند. منبع تأیید خبر، صرفاً مدیریت فناوری اطلاعات یا مدیریت گروه آموزش‌های آزاد و مجازی دانشگاه با نظارت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی است.

بند 7- مشاوره دانشجویان

نظر به نقش مهم مشاوره به دانشجویان در شرایط خاص کنونی به منظور حفظ آرامش، کاهش تنش‌ها و دغدغه‌های فکری ایشان، مرکز مشاوره دانشگاه برنامه‌ی پشتیبانی خود را تا تاریخ 17 فروردین ماه99 از طریق روابط عمومی به اطلاع دانشکده‌ها و دانشجویان خواهد رساند.

بند 8- منابع آموزشی جهت تهیه محتوای الکترونیکی

از سوی کتابخانه مرکزی و دانشکده‌ها اطلاع‌رسانی کافی در خصوص منابع آموزشی الکترونیکی که می‌تواند در تهیه‌ی محتوای الکترونیکی توسط مدرّسان نقش به‌سزایی داشته باشد انجام خواهد شد. در این مورد، دسترسی رایگان به کتب الکترونیکی انتشارات دانشگاه تهران، ایران داک و سایر مؤسسات که از یکم فروردین ماه99 فراهم شده است مورد توجه می‌باشد. همچنین، شرایط خرید منابع آموزشی الکترونیکی نیز در قالب گرنت اعضای هیأت علمی، توسط معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فراهم می‌گردد.

بند 9- تجهیزات آموزش الکترونیکی

حسب برنامه و عملکرد دانشکده‌ها در استفاده از شیوه‌ی آموزش الکترونیکی جهت استمرار فعالیت‌های آموزشی نیمسال جاری، جهت خرید تجهیزات آموزش الکترونیکی مورد نیاز طبق اعلام دانشکده‌ و تأیید واحد فناوری اطلاعات و معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه تا سقف مصوب و مطابق ضوابط در اسرع وقت اقدام خواهد شد. خرید تجهیرات دارای کارایی بلند مدت جهت توسعه‌ی شیوه‌های نوین آموزش در فعالیت‌های آتی دانشکده مد نظر است. همچنین، شرایط خرید تجهیزات آموزشی مورد نیاز اعضای هیأت علمی در قالب گرنت نیز توسط معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فراهم می‌گردد.

بند 10- تصویب مقررات پشتیبانی

مقررات پشتیبانی ویژه نیمسال دوم 99-98 در تاریخ 10 فروردین ماه 99 به عنوان پیوست مقررات آموزشی ویژه نیمسال مذکور مورد تصویب هیأت رئیسه دانشگاه قرار گرفت و از این تاریخ 14 فروردین ماه 99 لازم‌الاجرا است.

کلمات کلیدی
رضا میمند
خبرنگار :

رضا میمند

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید