عوامل تسریع در ظهور امام مهدی (عج) از منظر مقام معظم رهبری
عوامل تسریع در ظهور امام مهدی (عج) از منظر مقام معظم رهبری

به گزارش روابطعمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرسی علمیترویجی با موضوع " عوامل تسریع در ظهور امام مهدی عجلالله تعالی "روز یکشنبه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۳، به ریاست دکتر سعید امیرطاهری عضو هیئتعلمی دانشکده حقوق و الهیات و ارائه دکتر مهدیه علویفر، عضو هیئتعلمی دانشکده حقوق و الهیات تشکیل شد.
ابتدا دکتر علویفر ضمن خیرمقدم به اعضا و ناقدان کرسی علمی گفت: از جمله شاخصههای باور به حضرت مهدی عجلالله تعالی حرکت عمومی و اجتماعی امت اسلام به سمت اهداف والا است. تا جایی که انتظار فعالانه مهدی (عج) باوران منجر میشود که مرحلهبهمرحله ظرف وجودی عالم از ظلمتِ، جهالت و ستم تهی و در مقابل سرشار از خیر و نور و عدل شود، بدین ترتیب مسیر سلطهگری و سلطهپذیری، به مسیر عدالت و استخلاف رساندن مستضعفان عالم تغییر حالت میدهد.
وی افزود: سؤال اصلی این مقاله این است باتکیهبر آراء امام خامنهای (مدظلهالعالی) کدامین عوامل تسریعکننده زمان ظهور حضرت مهدی عجلالله تعالی است؟ با روش تحلیلی و توصیفی به این نتیجه رسیدیم که مقام معظم رهبری بر این عقیدهاند که انتظار سبز با سه عامل امید، اصلاحات فردی و اجتماعی و حاکمیت هندسه الهی باتوجهبه نقشه اسلام سیاسی میتواند با سرعت فزایندهای از جاده انتظار به مقصد اتوبان دوران مهدویت تغییر مسیر دهد و این چنین مسیر تاریخ از ظلم و بیعدالتی به سمت امنیت و عدالت تغییر جهت خواهد داد.
عضو هیئتعلمی دانشکده حقوق و الهیات تصریح کرد: از منظر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) پرداختن به موضوع مهدویت و انتظار و تلاش برای نزدیکشدن ظهور از دو جهت ضروری است اولاً - آشنایی و انس دلها با مقوله مهدویت و درک محسوستر حضور آن بزرگوار و تقویت رابطه با آخرین حجت خدا، برای دنیای ما و برای پیشرفت ما به سمت آن اهداف بهتر خواهد بود. (بیانات رهبری،1390/04/18) ثانیاً - مسئله انتظار جزء لاینفک مسئله مهدویت است، از کلیدواژههای اصلی فهم دین و حرکت اساسی، عمومی و اجتماعی امت اسلامی به سمت اهداف والای اسلام است. (بیانات رهبری،1390/04/18)
دکتر علوی فر در ادامه اظهار داشت: بر اساس نظام فکری مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) عواملی منجر به نزدیکشدن زمان ظهور میگردد که حاکمیت قرآن و اسلام در سرتاسر عالم از مهمترین این عوامل است تا آنجایی که غایتِ منتظران در انتظار حداکثری همان حاکمیت قرآن و اسلام در سرتاسر عالم است، غلبه اسلام بر تمام رقبا امکانپذیر نیست، مگر آنکه از جهت نگرش ایمان داشته باشیم که در نهایت حق غالب و پیروز خواهد شد، امید و یقین به این امر و ارتباط قلبی و لسانی با حضرت مهدی عجلالله تعالی بهصورت فزایندهای بشر را به آن آینده قطعی نزدیک خواهد کرد و از جهت کنش منتظران گام اول خود را بر اصلاحات فردی و اجتماعی تمرکز نمایند؛ زیرا تلاش برای ایجاد جامعه مهدوی مستلزم کسب معرفت و اخلاق در وجود خودمان و دگرسازی محیط بر اساس قسط، علم و عزت است.
وی خاطرنشان کرد: اصلاح فردی و اجتماعی تنها در نظام سیاسی حکومت دینی میسر است، در این ساختار الهی اصلاحات در ابعاد استواری در مقابل دشمن، مقابله با جلوههای مادی، عدم راهیابی ترس در دل مؤمنین ممکن میشود.
وی گفت: کلیدیترین عنصر اصلاح در ساختار نظام دینی در نماز خلاصه میشود، نماز نیز منجر به دفع و رفع گناه و بنیانگذاری پایههای حرکت عظیم جهانی مهدی موعود میشود، و این چنین به زمان فرج قرب پیدا میکنیم منتظران با شکستن حصار انتظار فردی، توانستهاند انتظار متعهدانه را به انتظاری جمعی و جهانی مبدل سازند. این امر مهم تنها در لوای اسلام سیاسی و مهندسی الهی محقق میشود، و این چنین در سایه نظام سیاسی میتوان زمینه حاکمیت جهانی مهدی موعود را فراهم آورد و از همه مهمتر به وسعت جهان، امربهمعروف یعنی عدالت، انصاف، برادری و ارزشهای اسلامی گسترش داد، و نهیازمنکر نمود؛ با ظلم، فساد، تبعیض، بیانصافی، عدم اطاعت الهی مبارزه نمود. در غیر این صورت باید به اسلام حداقلی اکتفا کرد، درحالیکه مطالبه اسلام از مسلمین، ایجاد نظام اسلامی حداکثری است که مهمترین عامل نزدیکشدن به آینده موعود است.
در پایان حجتالاسلاموالمسلمین علیدادی سلیمانی امامجمعه کرمان و عضو هیئتعلمی دانشکده حقوق و الهیات و دکتر حمید انصاریان عضو هیئتعلمی دانشکده حقوق و الهیات بهعنوان ناقدان، این کرسی را مورد نقد و بررسی قرار دادند.
1

نظر دهید