حضور رئیس دانشگاه معین در کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور
حضور رئیس دانشگاه معین در کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، کنگره آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور با حضور سه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر صنعت و وزیر کار، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون آموزشی وزارت عتف، رؤسای دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری، مدیران صنایع کشور، معاونین وزراء و روسای سازمانها، توسط موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی و مشارکت هجده دانشگاه، نهاد، سازمان و دستگاه اجرایی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار گردید.
دکتر محمدعلی زلفیگل در کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور اظهار داشت: همه دستگاهها در آموزش عالی و آموزش مهارتی نقش را دارند. باید خود را با تغییرات اقلیم جهانی و ملی تغییر و تطابق بدهیم، شرایط با سرعت در حال تغییر است و نسل جوان امروز در عمر کوتاه خود بیشترین تغییرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را در ابعاد ملی و فراملی درک کرده است. ما هم راهی نداریم غیر از اینکه با شیوههای آموزش خود را تطبیق دهیم و منعطف باشیم.
وی افزود: نباید فقط نیازهای امروز را از نظر مهارتی رفع کنیم، بلکه دانشگاهها و آموزش عالی وظیفه نیاز آفرینی برای آینده را هم دارد و باید پیشگویی کند.
وی ادامه داد: آموزش مهارتی و نیازمحور هم باید برای دانشجویان فعلی، هم برای دانش آموختگان و هم برای افراد شاغل بازآموزی شود و در دستور کار قرار گیرد.
وزیر علوم با اشاره به تعریف از آموزش مهارتی مبنی بر دانشگاه مهارتمحور یا آموزش مهارت محور گفت: باید به هر دو مقوله توجه کنیم این دو با هم قابل جمع است. حتی باید جدا از بحث دانشگاههای مهارت محور و آموزش مهارت محور، سراغ پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد هم برویم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: معاونت فناوری در حال تدوین سند ملی نظام نوآوری است که نقش هر کدام از زیرنظام ها و بازیگران آموزش عالی مشخص شده است. و در این سند نقش دو دانشگاه مهارت محور باید پررنگ دیده شود.
وی با بیان اینکه همیشه نباید انتظار داشته باشیم که صنعت سراغ دانشگاه برود، گفت: روسای دانشگاهها باید ارتباط خوبی با صنایع داشته باشند و در هر مورد که نیاز باشد دانشگاهیان به صنعت اعلام کنند که میتوانند برای حل مشکلات آنها را یاری رسانند و این فرصت را غنیمت شمارند.
وی یادآور شد: در برنامه هفتم توسعه، مادهای برای توسعه آموزش مهارتی و نیازمحور پیشبینی شده است، زیرا آموزش مهارتی نیاز به عزم فرابخشی دارد. دانشجویان باید آموزش کسب شده سر کلاس را در میدان عمل تجربه کنند و دانش نظری خود را در میدان عمل توسعه دهند.
گفتنی است: در این کنگره در خصوص کاربینی، کارورزی، مهارتهای نرم شغلی و کارآفرینی و مدلهای مختلف کارورزی مباحث مطرح شد و آسیبهای آموزش مهارتی از نظر ساختاری و فرایند محتوی مورد بازبینی قرار گرفت.
شایان ذکر است: این کنگره به منظور بررسی آموزشهای مهارتی و نیازمحور با ارائه گزارش دستگاههای سیاستگذار، اجرایی، علمی و مهارتی در سه بخش و در دو بازده زمانی صبح و عصر تشکیل شد.

نظر دهید