حضور دکتر حسین اکبری فرد در نشست رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
حضور دکتر حسین اکبری فرد در نشست رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفیگل وزیر علوم گفت: رهبر معظم انقلاب همچنین از دانشگاهها انتظار داشتند نسبت به شاگردپروری و تربیت دانشجویانی دانا، باسواد، بااخلاق و باایمان اقدام کنند و در راستای حاکم بودن روحیه انقلابی در دانشگاهها تلاش کنند.
وزیر علوم در این نشست که با موضوع بررسی تمهیدات لازم برای ازسرگیری آموزش حضوری در سال ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار داشت: حضوری شدن کلاسهای آموزشی در سال ۱۴۰۱ یک ضرورت مهم و مورد تأکید مسئولان ارشد نظام است و در سال ۱۴۰۱ تخصیص بودجه دانشگاهها بر اساس میزان حضور شدن آموزشها خواهد بود.
وی افزود: غیرحضوری شدن دانشگاهها به خاطر کرونا و ماندگاری زیاد دانشجویان در منازل، باعث دوری دانشجویان از محیطهای آکادمیک و تضعیف روحیه دانشجویان شده است، گفت: ضرورت دارد برای تقویت وضعیت علمی آموزشی و حفظ شور و نشاط در بین نسل جوان، آموزش حضوری به شکل بسیار جدی از سال آتی عملی شود.
وزیر علوم گفت: رؤسای دانشگاهها حتماً تمهیدات لازم را از نظر مالی و تجهیزاتی برای حضوری شدن دانشگاه در سال ۱۴۰۱ پیشبینی کنند و بخشی از بودجههای خود را برای این کار پسانداز کنند.
وی در ادامه سخنان خود از رؤسای دانشگاههای کشور به دلیل مدیریت در شرایط سخت و دشوار، قدردانی کرد و گفت: بسیاری از رؤسای دانشگاه از لحاظ علمی دارای رتبههای بالا هستند. در حالی که بر اساس قانون بودجه امسال، حق مدیریت نیز به آنان تعلق نمیگرفت با از خودگذشتگی و ایثار به بهترین نحوه نسبت به مدیریت دانشگاهها اقدام کردند.
وزیر علوم تأکید کرد: مسائل پژوهشی، فرهنگی و آموزشی نباید قربانی مسائل مربوط به هزینههای جاری شود. اگر دانشگاهی نسبت به تقویت زیرساختهای پژوهشی و انجام فعالیتهای پژوهشی اهتمام لازم را نداشته باشد رتبهبندی آن دانشگاه دچار آسیب خواهد شد. لذا ضرورت دارد رؤسای دانشگاهها حساسیت لازم را داشته باشند.
دکتر زلفیگل در خصوص اعلام برنامههای سال آتی وزارت علوم و دانشگاهها گفت: از سال آینده حمایت از پایاننامهها در راستای نیازهای کشور به شکل جدی دنبال خواهد شد و رتبهبندی دانشگاهها نیز بر اساس تعداد پارساهای (پایاننامهها و رسالهها) کاربردی خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه هدف اصلی و فلسفه وجود دانشگاهها انجام فعالیتهای علمی، تحقیقاتی، آموزشی، پژوهشیُ، فناوری، نوآوری و فرهنگی است گفت: رؤسای دانشگاهها باید به هر نحو ممکن از تقویت این حوزهها حمایت کنند. برای مثال پرداخت جایزه مقالات علمی و اعطای گرنت پژوهشی و فناوری میتواند به ایجاد و تقویت انگیزه در میان اعضای تیم محققان کمک کند.
وزیر علوم با اشاره به اینکه باید بودجه پژوهشی و فرهنگی در محل مختص خود هزینه شود گفت: هیئت امناهای وزارت علوم بودجه تفصیلی دانشگاهها را در صورتی تصویب خواهند کرد که ۱۵ درصد از بودجه به امور پژوهشی و سه درصد به امور فرهنگی اختصاص یابد.
دکتر زلفیگل همچنین ساخت مسکن برای یاوران علمی یعنی کارکنان دانشگاهها و اعضای هیئت علمی جوان را مورد تأکید قرار داد و گفت: رؤسای دانشگاهها نسبت به این امر اهتمام جدی داشته باشند. سازمان برنامه و بودجه نیز در این زمینه قول کمک و مساعدت داده است.
وی با اشاره به نیاز به توسعه خوابگاههای ویژه متاهلی گفت: دانشگاهها در این راستا از اعتبارات ملی، استانی و اختصاصی و همچنین از ظرفیت خیرین آموزش عالی برای خوابگاهسازی برای متاهلین، یاوران علمی و اعضای هیات علمی اقدام جدی کنند.
وزیر علوم با اشاره به مذاکرات خود با مسئولان سازمان برنامه و بودجه گفت: پیگیر هستیم که مطالبات دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری با تخصیص کافی در سال جاری جبران و مشکلات آنان حل شود.
وزیر علوم به مذاکرات خود با اعضای دولت و مباحثی که در جلسات هیئت دولت مطرح شده نیز اشاره کرد و گفت: باید سازمان برنامه و بودجه، بودجه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را به میزانی افزایش دهد که امکان پرداخت حق عضویت در مجامع علمی بین المللی و پرداخت حق اشتراک نشریات و درگاههای بین المللی منابع علمی وجود داشته باشد. در غیر این صورت جامع علمی کشور دچار آسیب خواهد شد.
دکتر زلفیگل با اشاره به ضرورت تبیین فعالیتها، دستاوردها و افتخارات دانشگاهها در مجامع عمومی گفت: رؤسای دانشگاهها نسبت به تقویت روابط عمومیهای خود اقدام کنند و تعامل مناسب با اهالی رسانه داشته باشند که این یک ضرورت اجتنابناپذیر است.
وی با تأکید بر حضور رؤسای دانشگاهها در رسانهها و اعلام برنامهها و اطلاعرسانی اقدامات گفت: دانشگاهها نسبت به مستندسازی از زندگی و فعالیتهای سرآمدان علمی و نخبگان دانشگاه خود و پخش آن در صدا و سیما اقدام لازم را انجام دهند.
وزیر علوم تعامل مناسب با استانداران، مسئولین استانی و شهری را یک ضرورت بسیار مهم ذکر کرد و گفت: دانشگاهها ضمن ارتباط مناسب با مسئولان استانی از حضور این مسئولان در مجامع و شوراهای خود استفاده کنند چرا که این عزیزان می توانند در بسیاری از مسائل راهکار ارائه داده و حمایتهای لازم را از آموزش عالی داشته باشند.
دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، اظهار داشت: در سال جاری همه اتفاقات به ضرر پژوهش بوده و در بسیاری از دانشگاهها در حوزه گرنت، جوایز مقالات، تعمیرات و تجهیزات حتی یک ریال هم متاسفانه هزینه نشده است. امید است با اتفاقاتی که در این دوماه میافتد و با پیگیریهای مداوم وزیر محترم علوم و همکاری سازمان برنامه و بودجه، شاهد افزایش بودجه شویم و دانشگاهها بتوانند سهمی از بودجه پژوهش را دریافت کنند. دو هزار میلیارد تومان برای زیرساختها و تعمیرات به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی اختصاص داده شده که امید است در سال آینده راهگشا باشد. ردیف بودجه وزارتخانه تااکنون ۷۵ درصد احصا شده که امیدواریم تا پایان سال این ردیف را تا ۱۱۰ درصد دریافت کنیم تا بتوانیم مشکلات دانشگاهها را به صورت موردی به خصوص در تعمیر و تجهیز رفع کنیم.
دکتر مرتضی فرخی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با اشاره به تشکیل اتاقهای فکر در دانشگاهها با حضور نمایندگان مردم شهرستانهای مختلف در مجلس شورای اسلامی گفت: بازتاب این همفکری و هماندیشی موجب شد که شناخت نمایندگان از مشکلات دانشگاهیان دقیقتر باشد و این موضوع تاثیر خود را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به خوبی نشان داد. تعامل هر چه بیشتر و شناخت عمیقتر و بهتر و نگاه واقعبینانه نمایندگان موجب شد در بودجه سال ۱۴۰۱ شرایط بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم و نمایندگان محترم، به ویژه اعضای کمیسیون آموزش و کمیسیون تلفیق حمایت ویژهای از دانشگاهها داشتند.
دکتر فرخی افزود: ذیل بند الحاقی تبصره ۱۹ اختیارات هیاتهای امنای دانشگاهها محدود میشد، اما با حمایت نمایندگان این تبصره حذف شد و همچنان اختیارات هیاتهای امنا به قوت خود باقی میماند. خوشبختانه در بودجه امسال با همکاری نمایندگان مجلس شورای مالیات پلکانی حقوق اعضای هیئت علمی حذف و مالیات ۲۰ درصد نهایی شد.
دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس معاون وزیر و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در این نشست از مسئولان سازمان برنامه و بودجه خواست تا نسبت به افزایش اعتبارات جاری سازمان سنجش اهتمام ویژه داشته باشد.
وی افزود: در چند سال گذشته بودجه جاری سازمان سنجش حذف و با بودجه درآمد اختصاصی از محل برگزاری آزمونها تلفیق شده است در حالی که هزینه برگزاری آزمونها بسیار بالاست و بودجه جاری سازمان از این محل دچار مشکل و آسیب است. از سال آینده تعداد پاسخنامه دفترچههای آزمونهای دانشگاهی را بیشتر خواهیم کرد تا امنیت این آزمونها تقویت شود که در این راستا نیز با توجه به افزایش هزینهها نیاز به حمایت مالی ویژه داریم.
دکتر علی خاکیصدیق معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: با توجه به اپیدمی سویه امیکرون وقفه جدی در دانشگاهها اتفاق افتاد که امیدواریم در سال آتی کلاسهای دانشگاهها را به صورت حضوری برگزار کنیم.
وی تصریح کرد: برنامهریزی در دانشگاهها باید به گونهای باشد که امتحانات پایان ترم به صورت حضوری برگزار شود؛ در این راستا میتوان بازه امتحانات را طولانی کنیم و یا به با بهرهمندی از امکانات سایر دانشگاهها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور و موسسات دیگر هماهنگی انجام گیرد که دانشجویان غیر بومی در نزدیک ترین محل زندگی امتحان دهند.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه حضور اعضای هیئت علمی در دانشگاهها همواره مورد تأکید وزیر علوم بوده است اظهار داشت: باید برای این موضوع برنامه داشته باشیم تا شاهد حضور همه اعضای هیئت علمی در دانشگاهها باشیم.
وی در خصوص کلاسهای عملی و برگزاری کارگاهها و آزمایشگاهها در دانشگاهها خاطرنشان کرد: مقرر شده بخش عمدهای از این کارگاهها و کلاس ها را به صورت حضوری در این ترم برگزار کنیم. البته میتوان این امر را به صورت فشرده نیز برگزار کرد.
دکتر خاکیصدیق با بیان اینکه نتایج ارزیابی عملکرد آموزش الکترونیکی و دستهبندی دانشگاهها انجام شده است و به زودی اعلام خواهد شد، بیان کرد: با توجه به مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، مبنای پذیرش دانشجویان الکترونیکی در سالهای بعد این ارزیابی خواهد بود.
وی با اشاره به گزارش عملکرد آموزشی دانشگاهها در دوران همهگیری کرونا عنوان کرد: تعداد کلاسهای برخط در مقاطع مختلف تحصیلی در چهار نیم سال اخیر نشان از افزایش این کلاس ها دارد و خوشبختانه دانشجویان بیشتر توانستند از این نوع آموزش بهره مند شوند.
به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، دانشجویانی که به دلایل متاثر از بیماری کرونا نیمسال تحصیلی خود را با مجوز دانشگاه حذف کردهاند نیز روندی کاهشی داشته است؛ البته با انجام واکسیناسیون انتظار داریم که این آمار کمتر شود.
وی افزود: ورود به بحث آموزش الکترونیکی همواره دشوار بود چرا که بسیاری از دانشگاهها زیرساختهای لازم را نداشتند که البته با تلاشهای اعضای هیئت علمی برای برگزاری کلاسها و کارشناسان دانشگاهها در حوزه آموزش و IT توانستند شرایطی فراهم کنند که کلاسها به صورت برخط برگزار شود.
دکتر خاکی صدیق در پایان سخنان خود با بیان اینکه برگشت به آموزش حضوری پیچیدگیهای خاص خود را دارد اظهار امیدواری کرد با همت رؤسای دانشگاهها و تلاش اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاهها، ازسرگیری آموزش حضوری موفقیتآمیز باشد؛ البته منظور بازگشت به آموزش حضوری همانند سال ۱۳۹۸ نیست بلکه بازگشت به آموزش به صورت ترکیبی و با کیفیت بالاتر است.
گفتنی است، پس از پایان این نشست، دکتر حسین اکبری فرد سرپرست دانشگاه شهید باهنر کرمان در سفر یک روزه به تهران، موضوعات: حضوری شدن آموزش، همسان سازی حقوق و نحوه جذب اعضا هیأت علمی و همچنین فناوری اطلاعات را پیگیری و در دیدار با مدیران بخشهای مختلف وزارتخانه( جذب؛ معاونت حقوقی و مجلس؛ دفتر برنامه و بودجه ،تشکیلات و تحول اداری؛ فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم) در مورد روند اجرایی و تحقق محورهای یادشده، گفتوگو کرد.
نظر دهید