جلسه هم‌اندیشی معاونین آموزشی دانشگاه‌های منطقه 8 در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد

  • تاریخ انتشار : // - 00:01
  • تعداد بازدید : 23
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه

جلسه هم‌اندیشی معاونین آموزشی دانشگاه‌های منطقه 8 در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، در ابتدا دکتر طاهر ضمن خیر مقدم مختصری به معرفی دانشگاه شهید باهنر کرمان پرداخت و گفت: دانشگاه حدود 15 هزار دانشجو دارد که از این تعداد 1000 دانشجو در مقطع دکتری تخصصی، 3500 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و مابقی در مقطع کارشناسی در 400 رشته و گرایش مشغول به تحصیل هستند و نیز تعداد 650 نفر اعضاء هیأت علمی و از این تعداد بیش از 100 نفر استاد تمام و 180 نفر دانشیار و مابقی استادیار هستند.

  دکتر طاهر در خصوص ارزیابی کیفیت دانشگاه‌های منطقه 8 اظهار داشت: آنچه که در منطقه 8 باید درنظر داشت مقایسه آزمون سراسری دانشگاه‌هاست، دانشجویان منطقه 8 خروجی قوی دارند بطوریکه در این منطقه، دانشجویان کارشناسی ارشد رتبه یک آزمون دکتری را کسب نموده‌اند.

وی با ابراز تاسف در سطح کیفی پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری اعلام کرد: این کیفیت دانشگاه است که یک دانشجوی ضعیف را به یک دانشجوی قوی تبدیل و تحویل جامعه می‌دهد.

  رئیس دانشگاه موضوع برنامه‌ریزی درسی را مطرح کرد و گفت: دانشگاه باید بر اساس مهارت‌افزایی سرفصل‌ها را تغییر دهد و آن دانشجویی موفق است که همان‌ها را خوانده باشد و شورای برنامه‌ریزی نیز باید برنامه‌ریزی دقیق کند.

وی اظهار کرد: متاسفانه امتحان کارشناسی ارشد بر مبنای مهارت افزایی و کارآفرینی دیده نشده است و تربیت دانشجویان باید بر مبنای کارآفرینی و مهارت افزایی باشد تا دانشجویان در این راستا ضرر نکنند.

  دکتر محمدرضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: دانشگاه شهید باهنر کرمان جزء دانشگاه‌هایی است که در حوزه برنامه‌های درسی برنامه‌های خوبی را ارائه می‌کند و هدف از این سفر پیشرفت دانشگاه‌های منطقه هشت در خصوص  مهارت افزایی و اشتغال زایی و فعالیت و احیاء کردن مدیریت‌های منطقه است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی افزود: ارزیابی که صورت گرفته منطقه هشت به همت دبیرآموزشی منطقه هشت و مدیران جزء بهترین مناطق کشور محسوب می‌شود که از لحاظ برگزاری تعداد جلسات که برخی از آنها به صورت الکترونیک برگزار شد و همچنین تعداد قابل توجه‌ای مصوبات قابل اجرا و هماهنگی که بین دانشگاه‌های منطقه هشت ایجاد کرده که حائز امتیازی و شایسته تقدیر برای این منطقه است.

وی در خصوص بازسازماندهی اعضاء کارگروه‌های تخصصی گفت: 70 کارگروه تخصصی در دفتر برنامه ریزی وجود دارد که در این 70 کارگروه بیش از 1000 عضو هیأت علمی برجسته کشور که با تخصص در تمامی گروه‌ها و رشته‌ها تحصیلی فعالیت می‌کنند و یکی از ماموریت‌هایی که از سال1396انجام گرفته یک نوع اقدام اساسی و سازماندهی در این زمینه بوده است و با مشارکت حداکثری، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های غیر تهرانی افزایش پیدا کرد و از 39 درصد در دوره قبل به 47 درصد در دوره جدید افزایش یافت که این، یک امتیاز خوبی محسوب می‌شود.

  مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی افزود: بیشترین تعداد اعضاء کار گروه‌‌ها از استان تهران هستند با 99 عضو، دانشگاه تربیت مدرس 53عضو، دانشگاه علامه طباطبایی با 34عضو، دانشگاه فردوسی مشهد 34عضو، دانشگاه شهید بهشتی با 30 عضو، دانشگاه اصفهان 26عضو، دانشگاه صنعتی شریف 20عضو و دانشگاه شهید باهنر کرمان با 19 عضو در این کار گروه‌ها حضور دارند.

وی گفت: در حوزه معاونت آموزشی سه دفتر برنامه ریزی آموزش عالی، دفتر گسترش آموزش عالی و دفتر غیر انتفاعی‌ها یا غیر دولتی‌ها فعال‌اند که مهمترین وظیفه دفتر گسترش اعطای مجوز تاسیس و راه اندازی رشته‌ها به دانشگاه‌ها و یا تبدیل دانشگاه‌ها از سطوح پایین‌تر به سطوح بالاتر و در این دفتر بیشتر سیاست‌های مربوط به تاسیس یا انحلال مورد نظر است و در دفتر برنامه‌ریزها چند گروه اصلی فعالیت دارند که مهمترین‌ها آن برنامه‌ریزی درسی دانشگاه‌ها است و افراد در کارگروه‌ها بیشتر در حوزه برنامه‌ریزی درسی فعال هستند و از این 70 کار گروه 15 کارگروه با شورای تحول در ارتباطند و علاوه بر برنامه‌ریزی یکی از حوزه‌های اصلی دفتر برنامه‌ریزی مربوط به قوانین و مقررات است.

وی خاطر نشان کرد: در سال 1397 آیین نامه یک پارچه تصویب و تدوین شد که براساس این آیین نامه معاونین آموزشی دانشگاه‌ها در فراخور ظرفیت دانشجویی و دانشگاه‌ها و شیوه نامه‌های مرتبط با آن آیین نامه را تدوین کنند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در ادامه در خصوص فعالیت‌های برنامه ریزی آموزشی توضیحاتی را ارائه نمود.

  دکتر محسن افشارمنش رئیس دوره آموزش‌های آزاد و شبانه، برنامه‌های محوری دانشگاه شهید باهنر کرمان جهت ارتقای اشتغال پذیری دانشجویان را ارائه داد و گفت: برنامه اول، اجرای دقیق جنبه های علمی‌کاربردی برنامه های درسی که در این راستا افزایش مهارت افزایی دانشجویان، از ابتدای مهرماه 98 با انجام تفاهم نامه آموزشی مشترک بین سازمان فنی و حرفه ای و دانشگاه، 10 واحد درسی آزمایشگاه رشته‌های مهندسی مکانیک و برق، به صورت پایلوت در کارگاه‌های مراکز فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود و در صورت عملکرد مناسب و کارآمد این روند ادامه خواهد داشت.

وی از طرح پیشنهادی کارورزی دانشگاه به عنوان یکی از موفق ترین تجارب دانشگاه نام برد و افزود: در این طرح دانشجو در کنار تحصیل یک روز در هفته را در صنعت می‌گذارند و همچنین این طرح هم اکنون چهار سال در حال اجرا است.

دکتر افشارمنش با اشاره به پیشنهاد ارائه درس اصول ایمنی رشته‌های فنی و مهندسی، برنامه دوم ارتقای اشتغال پذیری دانشجویان را طراحی و ارائه دروس اختیاری متناسب با نیازهای جامعه معرفی کرد و گفت: در این برنامه سه واحد کارآفرینی از مهرماه 96 (نیمسال اول 97-96) به صورت اجباری ارائه شده است.

رئیس مرکز آموزش های آزاد و شبانه، اجرای آموزش های فرابرنامه ای متناسب با هر رشته و نیاز بازار کار را به عنوان برنامه سوم تعریف کرد و از تاسیس گروه آموزش‌های آزاد و مجازی دانشگاه در سال 1388، مرکز جوار فنی و حرفه‌ای در دانشکده فنی و مهندسی در سال 1388، تاسیس مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در تابستان 1398 و تاسیس مرکز رشد فناوری دانشگاه با هدف کاریابی، مشاوره شغلی و کسب مهارت کارآفرینی نام برد.

وی بیان کرد: برگزاری جشنواره‌ها و بازارچه‌های کارآفرینی و برگزاری کارگاه‌های این قبیل رویدادها اثرات بسیار موثری در دانشجو در زمینه کسب مهارت‌های کارآفرینی داشته است.

دکتر افشارمنش برنامه چهارم ارتقای اشتغال پذیری دانشجویان را رصد وضعیت اشتغال دانش آموختگان هرکدام از رشته های موجود در دانشگاه عنوان کرد و افزود: این رصد باید به گونه ای باشد که چهار سال از فارغ التحصیلی دانشجو گذشته باشد تا بتوان رصد وضعیت اشتغال دانش آموختگان را بدست آورد.

وی از تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه های آموزشی، یادگیری عملی دانشجویان با استفاده از کارآموزی، عملیات میدانی، سفرها، بازدیدهای علمی، تشویق اعضای هیأت علمی که درگیر آموزش‌های عملی هستند از طریق اصلاح آیین نامه ترفیع سالانه، بازآموزی و توانمند ساختن کارشناسان آموزشی از طریق گذراندن دوره آموزشی در صنعت مربوطه، فنی و حرفه‌ای و یا خارج از کشور و توقف پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و گذراندن یک سال تحصیلی در این دانشگاه‌ها به عنوان دوره‌های مهارتی به عنوان پیشنهادات سازنده و موثر در راستای پیشبرد برنامه‌های محوری دانشگاه جهت ارتقای اشتغال پذیری دانشجویان نام برد.

  دکتر حسین نظام آبادی پور معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بیان کرد: در بحث مهارت افزایی در وزرات خانه یک انسجام خوبی به‌وجود آمده است هم در حوزه معاونت آموزشی و هم در حوزه معاونت پژوهشی از هر دو سمت این موضوع پیگیری می‌شود و بدلیل عدم تداخل وظایف قرار بر این شد که بخش رصد پایش و بخش آموزش‌های مهارتی با یک انسجام بیشتر در حوزه پژوهشی پیگیری می‌شود.

وی افزود: درس کارآفرینی به‌صورت اجباری از سال 1396به اجرا در آمده و تاسیس مدرسه برای کارآفرینان که دارای یک دوره 72 ساعته و زیر نظر مجموع گروه مدیریت و اقتصاد به همت هیأت رئیسه در حال فعالیت است.

دکتر نظام آبادی پور اظهار داشت: در مباحث آزمایشگاهی ضعیف هستیم به گونه‌ای که این ضعف متوجه نیروی انسانی و تجهیزات است و با توجه به این نکته که نگاه دانشگاه شهید باهنر بیشتر به سوی تحصیلات تکمیلی است، آموزش‌های کارشناسی تحت الشعاع قرار گرفته است و جمع‌بندی به این صورت بود که بخشی از آموزش‌های عملی در سازمان فنی و حرفه‌ای به‌صورت پایلوت برگزار می شود.

در پایان جلسه، معاونین آموزشی دانشگاه‌های منطقه 8 کشور، (دانشگاه دریانوردی چابهار، سراوان،ولایت ایرانشهر، سیستان و بلوچستان، جیرفت، صنعتی سیرجان، ولیعصر(عج)رفسنجان، تحصیلات تکمیلی و علوم پیشرفته، مجتمع آموزش عالی بم، مجتمع آموزش عالی زرند، نرجس خاتون رفسنجان) در خصوص فعالیت‌های انجام شده برای مهارت‌ورزی و اشتغال‌زایی دانشجویان، گزارشی ارائه دادند.

کلمات کلیدی
رضا میمند
خبرنگار :

رضا میمند

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

آدرس : کرمان،بزرگراه امام خمینی ،میدان پژوهش، دانشگاه شهید باهنر کرمان

تلفن : 5-33257141-034

فکس : 33257165

کدپستی : 7616913439

پست الکترونیک : chancellor@uk.ac.ir

دانشگاه باهنر کرمان
انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید
کاربران آنلاین : 31 نفر
بازدید این صفحه : 21 نفر
بازدید امروز : 21347 نفر
کل بازدید : 1210616 نفر
آخرین بروزرسانی : 1404/08/10 12:51
مرورگر :
سیستم عامل :
IP : 192.168.1.1