تقویت کل آموزش عالی کشور و محدودسازی آموزش عالی کشور حائز اهمیت است
تقویت کل آموزش عالی کشور و محدودسازی آموزش عالی کشور حائز اهمیت است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، در این بازدید دکتر رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری ضمن تبریک ایام فرخنده و پربرکت دهه فجر گفت: مجتمع آموزش عالی بم محصول و برآمده از همین انقلاب اسلامی است همانند بسیاری از مراکز علمی کوچک و بزرگ ما و بیش از 80 درصد نهادهای علمی ما برآمده از بعد از پیروزی انقلاب و برکت پیروزی ملت ما در 22 بهمن سال 57 است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: در سال 99 ما دو هدف و مأموریت اصلی داریم تقویت کل آموزش عالی کشور از باب کیفیت است و محدودسازی آموزش عالی کشور است به آن اندازهای که ما در سالهایی که در توسعه کمی زیاده روی کردیم که متاسفانه حدود یک و نیم میلیون ظرفیت خالی داریم یعنی ظرفیت ایجاد کردیم ولی داوطلب نداریم اکنون بیش از50تا 60درصد ظرفیت های بالفعل تحقق یافته دانشگاه آزاد اسلامی خالی است بیش از 50تا60 درصد ظرفیت دانشگاه پیام نور ما خالی است حدود 50 درصد ظرفیت آموزشکده های فنی و حرفه ای و همینطور دوره های علمی کاربردی کشور خالی است و داوطلب نداریم. اکنون زمانی نیست که بخواهیم یک مجتمع آموزش عالی با استعداد 40 هیأت علمی و قریب به 20هزار متر مربع زیربنا را تبدیل به دانشگاه کنیم یعنی با همه اصول ساماندهی و آمایش آموزش عالی مغایر است ما کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که اینجا را حفظ کنیم آن هم بخاطر موقعیتهای که وجود دارد. و این موسسه ای که در طرح ساماندهی حالت عادی باید مشمول الحاق شود یا مشمول تجمیع باشد و تمام موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم باید حفظ شوند ما الحمدلله هیچ موسسه را منحل نخواهیم کرد امیدواریم که باز ان شاءالله تا پنج سال آینده مجددا این موسساتی را حتی گسترش دهیم.
وی تصریح کرد: هیچ دلیلی ندارد زیرساختهایی که فراهم شده شهرها و مسئولان کمک کردند ما اینها را از دست بدیم اکنون زمان توسعه کمی نیست حتی زمانی نیست که از دولت بخواهیم که از زمین خالی با متراژ ده هزار متر مربع دانشکده جدید بسازد اکنون زمان آن است که ما هرچه هست را حفظ کرده و کیفیت را با توجه به محدودیتها و از آن طرف با توجه به امکانات و مقدورات افزایش دهیم. این مجموعه باید کاری کند که در چند رشته محدود جزء بهترین مجموعههای آموزشی عالی کشور شود هنوز خیلی فاصله دارد یعنی طوری باشد که خانواده که در بم است ترجیح بدهد که فرزندش را در رشته مهندسی مکانیک مجتمع برق بفرستد اما به دانشگاه امیرکبیر نفرستد به عبارتی به آن سطح از کشور برسد ولی اگر فقط بخاطر اینکه اینجا بم است یا تهران است از نظر من در حق فرزند خودش ظلم کرده است البته فرزند مستعد منظورم هست فرزند مستعد باید در یک محیط قوی و غنی علمی قرار بگیرد تا در آنجا استعدادهایش پرورش یابد.
دکتر رحیمی در خصوص اثر بخشی گفت: اثر بخشی یعنی باید تولیدات خرمای ما این دانشگاه را حس کند باید حس کند که سال 1400 وسایلی از این دانشگاه خارج میشود که در حقیقت کار تولید را تسهیل میکند و بر کیفیت کار می افزاید اینها اثربخشی است و هر مزیت نسبی که اینجا هست. ما باید روی گردشگری کار کنیم این دو مسئله هست که نیاز به کیفیت دارد و این مجتمع را حفظ کنید به عنوان مجتمع هنوز هم به عنوان مجتمع دارای کمبود هیأت علمی است شما حتما دو الی چهار رشته را متوقف کنید و بعد امکانات را روی رشتههایی متمرکز کنید که برای خودتان تا پنج سال آینده تعیین ماموریت میکند و در حوزه تحقیقات، در حوزه اثربخشی، در محیط با خودش داشته باشد این موضوع تعیین کننده رشتههاست مهندسی مکانیک اینجا نیاز است بقیه موارد باید گرایشهای خودرو باشد شما می دانید که مهندسی مکانیک، مهندسی عمران یک دریا هستند باید گرایشها و زمینههایی را تقویت کنید و حتی هیأت علمی که می گیرید باید رساله دکترایش در زمینهای باشد که در آینده شما بتوانید اینجا خدمات فنی ارائه دهید، بتوانید پروژههای اینها را انجام دهید تبدیل انرژی آن هم انرژیهای نو و باز در این زمینه هم دکترایی گرفته شود که رسالهشان در مورد انرژی های نو و خورشیدی مثلا طراحی و ساخت سیستم های هیبریدی است.
دکتر رحیمی افزود: ما میخواهیم شما یک دانشگاه دولتی حضوری روزانه و کیفی باشید یعنی مشارکت در توسعه علمی داشته باشید مشارکت در توسعه فناوری متناسب با نیاز این منطقه هم داشته باشید این دو مورد را داشته باشید آموزش شما هم کیفی خواهد شد به عبارتی لاجرم کیفی میشود چون هم تحقیق خوب میشود پس حتما در آموزش هم تاثیر میگذارد و هم در توسعه فناوری شراکت صورت می گیرد. و با کمک همکاران و اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر که خودشون مسلط و از محققان برجستهای هستند اینجا کمک کنند اون ماموریتهای اینجا به صورت مشخص نه چیزهای کلی و چشم اندازهای کلی نه بلکه بنویسیم که در سال های آینده دقیقا مثلا با انرژی نو مایلید چه کار انجام دهید در حیطه وسیع کار دقیق مشخص شود که قرار است چه کار انجام شود این است که اینجا ان شاءالله در این زمینه باید تلاش کنید تمرکز باهم فعلا امکانات دولتی مطمئن باشید تا سه سال آینده محدود است ولی بودجهها همین بودجههاست ممکن است امسال بیست درصد اضافه شود و سال آینده سی درصد اضافه، اصلا سی درصد بشود پنجاه درصد چهار الی پنج هیئت علمی به شما میدهند شما آن را شش قسمت کنید شما باید تا پنج سال آینده روی این مورد حساب کنید به همین دلیل خیلی باید گزیده کار کنید باید سه تا از رشتههای شما به نظرم باید متوقف شوند این قطعی نیست پیشنهادی است از طرف دیگر رشتههای دیگر را تقویت کنید هم از نظر تجهیزات هم از نظر هیأت علمی و طوری باشد و شما خواهید دید که صنعت با عنوان کاری ندارد دنبال جا و فرد و نهادی است که مشکلش را حل کند و اگر میبینید که دنبال دانشگاه های بزرگ هستند چون زیرساختهای وسیعی فراهم کردهاند ما میتوانیم با تمرکز بر روی دو سه رشته امکانات را بالا ببریم آنگاه زیرساخت های عالی فراهم می شود
وی گفت: مطمئن باشید ما تلاش کنیم از نظر کیفیت اینجا را ارتقاء دهیم امیدوارم ان شاءالله در چند سال آینده مجددا تقاضا برای ورود به آموزش عالی فزونی خواهد گرفت و بعد با توسعه فناوری که در کشور در حال رخ دادن است و چندسال آینده یک جریان ملی خواهد شد مثل چاپ مقالات در ژورنالهای بین المللی بههرحال یک جریان ملی خوشبختانه در نهادهای علمی معتبر ما شده راه خود را پیدا کرده است.

نظر دهید