آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر سال 1400استان کرمان برگزار شد+ لیست اسامی
آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر سال 1400استان کرمان برگزار شد+ لیست اسامی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، این مراسم با اجرای دکتر حامد حسینخانی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان شروع شد.
در ابتدا رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: بهترین درودها و سلامها را تقدیم میکنم به محضر پرنور و سرشار از آگاهی و معرفت همکاران محترم و از صمیم قلب هفته ملی پژوهش را به شما فرزندان برومند دانایی و آگاهی تبریک عرض می نمایم.
وی افزود: در فرهنگ گرانبار ایرانی و اسلامی ما دانش و پژوهش دو همراه همیشگی شمرده شدهاند که با مدد جستن از آنها آدمی توفیق مییابد که راه سعادت خود و جامعه خویش را به روشنی درک کند و به مقام فرشتگی نایل شود. در فرهنگ غنی ما سخنان ارزشمندی از بزرگان وجود دارد که به توصیف و ارزشهای راستین دانش و پژوهش پرداختهاند.
رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان خاطر نشان کرد: در ایران اسلامی اختصاص یک هفته از سال به پژوهش که البته جنبه نمادین دارد و در واقعیت تمام زندگی جامعه فرهیخته در زمینه دانش و پژوهش سپری می شود رویدادی بزرگ است که ارزش و اهمیت آن روز به روز روشن تر می شود. نیازی به گفتن نیست که دانش و فرهنگ امروزی بشر ریشههای عمیق چند هزار ساله دارد. تلاش و تفکر هزاران انسان در زمانهای مختلف دست به دست هم داده تا تمدن بشری را به این پایه رسانده است.
دکتر طاهر با نقل قول از ابن سینا درخصوص دانایی و آگاهی که خود نسبت به دانش واقعی بشر زبان به عجز گشوده و گفته است: تا بدانجا رسید دانش من که بدانم همی که نادانم افزود: از دیرباز دانایان و فرزانگان با پژوهش در زمینههای مختلف علمی و فرهنگی بر کوله بار دانش بشری افزودهاند و موجبات ترقی و تعالی جوامع را فراهم کردهاند.
رئیس دانشگاه با طرح پرسش هایی با عناوینی همچون براستی ما در منظومه بیکران دانش بشری در چه جایگاهی قرار داریم؟ کدام یک از پژوهشهای خود را میتوانیم مایه مباهات و افتخارمان تلقی کنیم؟ پژوهشهای اصیل ما درباره چه مسائلی شکل گرفته و چه باری را از دوش ملتمان برداشته است؟ کجا بر صواب بودهایم و کجا راه را به خطا رفتهایم؟ هفته ملی پژوهش را به بازنگری در کارهای پژوهشی دانست و افزود: با این بازنگری است که میتوان به صورت مداوم مسیر علمی خود را اصلاح کرد و به دانش دست یافت که تحولآفرین باشدو موجب کمال مادی و معنوی جامعه شود.
دکتر طاهر خاطر نشان کرد: بیتردید تنها در سایه پژوهش و دانش است که میتوان به توسعه پایدار در تمام جنبههای فرهنگی، علمی، صنعتی، اقتصادی و سیاسی دسترسی پیدا کرد و راه سعادتمندی در دنیا و آخرت گذرگاهی طولانی و پر پیچ و خم دارد که با بهره گیری از دانش و پژوهش می توان آن را پیمود.
رئیس دانشگاه با تاکید بر اهمیت پژوهش اظهار داشت: هرگونه سستی در تحقیق و پژوهش سبب بر باد رفتن عمر و هدر دادن فرصتها خواهد شد و بر دامنه نیازمندیهای کشور خواهد افزود رسیدن به استقلال واقعی، آزادی حقیقی و قدرتمندی آرمانی درگرو سامان دادن به پژوهش های دقیق و منطبق با نیاز هاست.
دکتر طاهر افزود: هفته ملی پژوهش، آنگاه به اهداف خود نایل خواهد شد که نگاه ما را به علم و دانایی کاربردی و مسئله محور سازد این هفته بهانهای است برای شناخت هر چه بهتر و دقیقتر نیازهای جامعه و برنامه ریزی دقیق برای پژوهشهایی که می خواهیم و می باید انجام بدهیم.
رئیس دانشگاه معین استان کرمان پژوهش نظاممند را اینگونه توصیف کرد: پژوهش نظاممند و در خدمت جامعه، صنعت، فرهنگ و علم یقینا باید مهمترین دغدغه زندگی علمی هریک از ما باشد و باید بپذیریم که جامعه به تمام توانمندیهای شما نیازمند است و شما فرصت آن را ندارید که وقت گرانبهای خود را صرف پژوهش های کم ارزش، بیفایده و تفننی کنید.
دکتر طاهر با اشاره به نهادینه شدن فرهنگ آموزش و پژوهش در جامعه افزود: تنها از طریق آموختن مستمر و پژوهش مداوم است که می توان خود را به کاروان همیشه در حال حرکت دانایی پیوند زد اگر این فرهنگ در ما نهادینه شود آنگاه میتوانیم ادعا کنیم که نام ما نیز در جرگه خردمندان و فرزانگان جهان ثبت شده است. دستیابی به رازهای دانش، آرزوی همیشگی انسان بوده است. همه انسانهای خردمند در طول تاریخ طولانی خود در مسیری پا گذاشتند که ما نیز از رهروان آن هستیم.
دکتر طاهر با مروری بر شاخص های آموزشی، پژوهشی و فناوری استان کرمان افزود: استان کرمان در سال 1400، 100موسسه وابسته به آموزش عالی با 116361نفر و 2739 عضو هیأت علمی داراست.
دکتر طاهر با اشاره به اهمیت آموزش و پژوهش در دانشگاه گفت: مجموع مقالات ISI در سال 1397 تعداد 1941 مقاله - در سال 1398 تعداد 2346 مقاله و در سال 1399برابر با 3093 تعداد مقاله ISIبوده که این تعداد نسبت به سالهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
رئیس دانشگاه بیان داشت: مجموع مبلغ طرح های برون دانشگاهی دانشگاه استان کرمان تا آذرماه سال 1400 به سیصد و چهل و پنج میلیارد و پانصد میلیون ریال و شاخصهای پژوهشی H-index(wos) دانشگاه شهید باهنر کرمان تا آذر ماه 1400 (91) و شاخصهای پژوهشی H-index(scopus) است.
دکتر طاهر با اشاره به شاخصهای بینالمللی دانشگاههای استان کرمان گفت: دانشگاههای شهید باهنر کرمان و علوم پزشکی کرمان در بین دانشگاههای پر استناد یک درصد دنیا قرار گرفتهاند و 82 نفر عضو هیأت علمی از دانشگاههای استان در بیش از 1000 پایگاه استنادی ارجاع دارند.
رئیس دانشگاه در مورد کسب رتبههای دانشگاه شهید باهنرکرمان در جمع دانشگاههای برتر در نظامهای رتبهبندی بین المللی به شرح زیر اعلام کرد: قرار گرفتن دانشگاه شهید باهنر کرمان در بین ده دانشگاه برتر از 72 دانشگاه جامع کشور در رتبهبندی و ارزیابی دانشگاههای دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری -کسب رتبه + 1001 در رتبه بندی تایمز در بین دانشگاههای جهان و کسب رتبههای(کسب رتبه 871 در پژوهش، کسب رتبه 524 در در آمدهای صنعتی، کسب رتبه +801 در شاخه مهندسی و فنّاوری، کسب رتبه +601 در شاخه علوم زیستی، کسب رتبه +801 در شاخه علوم فیزیکی، کسب رتبه +601 در شاخه علوم کامپیوتر، کسب رتبه +351 در دانشگاههای جوان، کسب رتبه 400-351 در آسیا، کسب رتبه 882 در دنیا و کسب رتبه 11 در بین دانشگاههای جامع در رتبه بندی لایدن، کسب رتبه 1328 در دنیا و رتبه 19 در کشور در رتبه بندی وبومتریک، کسب رتبه 51 تا 75 بخش مهندسی معدن دانشگاه در رتبهبندی شانگهای، کسب رتبه 1323 دانشگاه شهید باهنر کرمان در جمع دانشگاههای برتر جهان و رتبه 11 در دانشگاههای جامع در رتبه بندی US News، کسب رتبه 1275 در بین 2500 دانشگاه بین اللملی شرکت داده شده در رتبه بودی یورپ و رتبه 25 در بین 45 دانشگاه از دانشگاههای ایران، قرار گیری 3 عضو هیأت علمی دانشگاه در جمع برترینهای 1% دنیا بر مبنای پایگاه WOS، قرار گیری 13 عضو هیأت علمی دانشگاه در جمع برترین های دنیا با توجه به شاخص C-Score بر اساس داده های اسکوپوس)
در پایان دکتر طاهر موضوعات؛ مهاجرت استعدادهای برتر به تهران، کاهش جدی تقاضا برای دورههای تحصیلات تکمیلی، مشکلات معیشتی اعضای هیات علمی جوان و اثرگذاری آن بر کیفیت آموزش، عدم وجود منابع کافی از محل بودجه عمومی در بخش پژوهش، عدم همراهی برخی از اعضای هیات علمی با برنامههای بینالمللیسازی دانشگاهها و تعداد موسسات آموزش عالی استان و لزوم ساماندهی و ماموریت گرا کردن آنها را چالشهای آموزش و پژوهش، عنوان کرد.
سپس دکترحسین نظام آبادی پور معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه ضمن خیر مقدم گفت: هفته پژوهش برای این است که پنجرهای از بهترینها به نمایش گذاشته شود و مشوقی است برای افراد از سطوح دانشآموزی تا سطوح هیأت علمی.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، گزارشی از دبیرخانه هفته پژوهش ارائه نمود و افزود: در جشنواره امسال شش کمیته وجود داشت که یک کمیته تخصصی در دانشگاه شهید باهنر کرمان به طور خاص تشکیل شد که این کمیته ماموریت داشت که شش گروه آموزش و پژوهشی را بررسی کند و نتایج را در بخش اعضای هیأت علمی، دانشجویان دکتری، دانشجویان ارشد و کارشناسی برگزیدگان را انتخاب کند در این کمیته از معاونین آموزشی و پژوهشی و یا نمایندههای کلیه دانشگاهها که کاندیدا در این زمینه داشتند استفاده و همین کمیته به طور خاص در دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزارشد که بخش پزشکی را اداره و مدیریت کردند.
وی افزود: کمیته سوم مربوط به فناوران و شرکتهای فناوربرتر، در پارک علم و فناوری استان و کمیته چهارم کمیته تخصصی تعیین پژوهشگران برتر دستگاههای اجرایی با رویکرد مهارتی که توسط روسای دانشگاههای فنی و حرفهای علمی و کاربردی، جهاد دانشگاهی و سازمان فنی و حرفهای و نماینده دانشگاه شهید باهنر این کمیته را برگزار کردند.
دکتر نظام آبادی پور خاطرنشان کرد: کمیته پنجم کمیته تخصصی تعیین پژوهشگران برتر دستگاههای اجرایی که توسط سازمان برنامه و بودجه اداره میشد و کمیته تخصصی ششم انتخاب معلم پژوهشگر برتر و دانشآموز پژوهشگر برتر استان از طریق برگزاری کارگروه تخصصی با حضور معاون پژوهشی سازمان اموزش و پرورش استان رئیس مرکز پژوهشهای علمی و آموزشی استان، دبیر جشنواره خوارزمی و معاون آموزشی سازمان اموزش و پرورش استان تعیین شدند.
وی گفت: در جشنواره امسال از 10 پژوهشگران برتر عضو هیأت علمی استان در گروه هفتگانه، 3 فناور برتر استان، 4 شرکت فناور برتر استان، یک پژوهشگر برتر با رویکرد مهارت افزایی در گروه فنی و مهندسی، دو معلم پژوهنده و 12 دانشآموز پژوهشی استان، 10 دانشجوی پژوهشگر برتر استان در مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی در گروه هفت گانه، 8 پژوهشگر برتر سازمانها و دستگاههای اجرایی استان در گروه هفتگانه تقدیر شد.
وی بیان کرد: پس از برگزاری چندین دوره جشنواره هفته پژوهش در استان، برای پروژههای صنعتی، فناوری، مسائل مراکز رشد و استارتآپها، فضای همدلی در مجموعه دانشگاههای استان شکل گرفته و دانشگاه معین با نگاهی مثبت خود را وقف همراهی با سایر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کرده است.
وی تصریح کرد: اتمسفر خوبی در فضای موسسات آموزش عالی استان شکل گرفته که باید آن را حفظ کنیم.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه در خصوص ساماندهی موسسات آموزش عالی گفت: در بخش ساماندهی موسسات آموزش عالی ظرف 5 سال حدود 20 درصد موسسات ساماندهی شدند و امیدواریم که با مطرح کردن دانشگاههای معین و دیگر تدابیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این تعداد در سال آینده کیفی سازی شود و بتوانیم مسآله آموزش عالی را به صورت ماموریتگرا حرکت دهیم.
دانشگاه شهید باهنر کرمان در یکسال گذشته جهش 100 درصدی و در پنج سال گذشته جهش 1300در صدی داشته است.
دکتر نظامآبادی پور در زمینه مقالات به این نکته اشاره کرد: استان کرمان در پنج سال گذشته در تولید علم رشد 180درصدی و دانشگاه شهید باهنر کرمان در یکسال گذشته در زمینه جذب طرح های صنعتی و حل مشکلات جامعه و صنعت، جهش 100 درصدی و در پنج سال گذشته جهش 1300در صدی داشتهاست.
وی در زمینه واحدهای فناوری و نوآوری گفت: دانشگاه شهید باهنر که مولد نیروهای خلاق استان است در طول سه سال گذشته با لطف و همکاریهای دانشگاههای تحصیلات تکمیلی و پارک علم و فناوری، حدود 70 واحد فناور ایحاد شده است و به لطف همین واحدهای فناور، دانشگاه شهید باهنر کرمان در کشور بعد از دانشگاه تهران و فردوسی مشهد در بخش فناوری و نوآوری رتبه سوم دانشگاههای جامع کشور قرار گرفته است که همگی اینها نشان از این است که این دانشگاه در مسیر رشد قرار داریم.
دکتر علی زینی وند استاندار کرمان گفت: دانشگاههای استان کرمان همواره در عرصه پژوهش و فناوری تلاش داشته و جزء برترینها بودهاند و موجب شناختهشدن استان کرمان به عنوان یکی از قطبهای مهم توسعه علم و فناوری در کشور شده است. امروز دانشگاهها به سمتی حرکت کردهاند که مردم برای پاسخ نیازهای جامعه چشم به آنها دوختهاند. دانشگاههای اصلی ما باید در این حوزه با دانشگاههای سراسر جهان رقابت داشته باشند.
وی اضافه کرد: نظام اداری دانشگاهها یک نظام ناکارآمد و پر پیچ و خم شده است و قوانینی که تصویب میشود ممکن است این روند را پیچیدهتر هم کند بنابراین یکی از مهمترین اموری که دانشگاهها باید در آن دخیل شده و به کمک دولت ییایند همین امر است و با مشورتهایشان در حوزههای علوم انسانی دستگاههای اداری کشور را ارتقاء بخشند.
استاندار کرمان همچنین به چالشهای چند وجهی در حوزه انرژی اشاره کرد و گفت: اگر دانشگاهها به این حوزه ورود نکنند، در آینده استان و کشور با بحرانهای جدی به خصوص در موضوع کمبود آب روبهرو میشود. در حال حاضر مقدار آبی که برداشت میشود بیش از توان موجود است که میتواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.
شایان ذکر است در پایان مراسم از پژوهشگران برتر عضو هیأت علمی استان در گروههای هفت گانه( ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه، علوم پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی و دامپزشکی) فناور برتر استان، پژوهشگران برتر با رویکرد مهارت افزایی استان، شرکتهای فناور برتر استان، معلمهای پژوهشگر برتر استان، دانشجویان پژوهشگر برتر استان در مقطع دکتری در گروه های هفتگانه، دانشجویان پژوهشگر برتر استان در مقطع کارشناسی ارشد در گروههای هفت گانه، دانشجوی پژوهشگر برتر استان در مقطع کارشناسی در گروههای هفتگانه، پژوهشگران برتر سازمانها و دستگاههای اجرایی استان و دانش آموزان برتر پژوهش و فناوری استان تقدیر به عمل آمد.
دکتر عبدالرضا کاظمی از دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان، دکتر محمد علی طاهر(گروه علوم پایه)، دکتر علی مهرابینژاد( گروه ادبیات و علوم انسانی)دکتر حسین نظامآبادیپور(گروه فنی و مهندسی)، دکتر امیر عبداللهی(گروه فنی و مهندسی)، دکتر محمدرضا محمدآبادی (گروه کشاورزی) دکتر هادی توکلی( گروه دامپزشکی) از دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر سید ضیاء محمدی مبارکه از دانشگاه پیام نور کرمان(گروه علوم پایه)، دکتر عباس پرداختی و دکتر مه لقاء دهقان از دانشگاه علوم پزشکی (گروه علوم پزشکی)، به عنوان پژوهشگران برتر عضو هیأت علمی استان در گروههای هفت گانه انتخاب شدند.
دکتر حسینعلی ساسان از دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر مرتضی عبدل زاده از دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته، دکتر مهدی مظفری لقا از دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان فناور برتر استان معرفی شدند.
همچنین دکتر سبحان رستمی ازدانشگاه فنی حرفهای استان(گروه فنی و مهندسی) به عنوان پژوهشگر برتر با رویکرد مهارت افزایی استان و دکتر مهدی محمدی به عنوان مدیر برگزیده مرکز رشد استان از دانشگاه ولیعصر(عج)رفسنجان انتخاب شد.
شرکت ویرا ژرف کویر رتبه اول، شرکت پویشگران فیزیک کاربردی بوتیا رتبه دوم، شرکت آتورینا فن گستر کارمانیا و شرکت پرشین بنیان آریا به صورت مشترک رتبه سوم به عنوان شرکتهای فناور برتر استان مشخص شدند.
سمیه پیک حرفه با طرح(برطرف کردن اختلال یادگیری یک دانش آموز پایه سوم، مراجع مرکز اختلالات یادگیری شکوفا در درس املا با استفاده از روش تکنیکی و استفاده از نرم افزارهای تخصصی-عذری محمودیان با طرح(چگونه توانستیم در طی دوران بحران کرونا اضطراب اجتماعی دانش آموزان را در پایه دوم ابتدایی با استفاده از روش های نوین و در فضای مجازی بهبود بخشم، به عنوان معلمهای پژوهشگر برتر استان انتخاب شدند.
رضا اشرف گنجویی(گروه علوم انسانی)، مسلم افضلی (گروه علوم پایه)، علیرضا مذنبی( گروه فنی و مهندسی)، امین مهدوی میمند( گروه کشاورزی) از دانشگاه شهید باهنر کرمان و احمد نقیبزاده (گروه علوم پزشکی) ازدانشگاه علوم پزشکی کرمان دانشجویان پژوهشگر برتر استان در مقطع دکتری در گروههای هفت گانه معرفی شدند.
محبوبه شمسی نژاد(گروه علوم انسانی) و محمدرضا محمدی(گروه فنی و مهندسی) از دانشگاه شهید باهنر کرمان، ندا زارعی (گروه علوم پایه) از دانشگاه تحصیلات تکمیلی، زهرا جعفری(گروه علوم پزشکی) از دانشگاه علوم پزشکی، دانشجویان پژوهشگر برتر استان در مقطع کارشناسی ارشد در گروههای هفت گانه تعیین شدند.
محمدصالح ابراهیمی (گروه علوم پایه) از دانشگاه شهید باهنر کرمان به عنوان دانشجوی پژوهشگر برتر استان در مقطع کارشناسی در گروههای هفت گانه انتخاب شد.
حانیه اسماعیلی ماهانی (گروه ادبیات و علوم انسانی) و سعید حسن زاده(گروه دامپزشکی) از دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر حامد فرهادی(گروه کشاورزی) از اداره آب منطقهای کرمان، علیرضا نصیری(گروه علوم پایه) از دانشگاه علوم پزشکی کرمان، فریده موسی زاده مظفرآبادی(گروه علوم پایه) از دانشگاه علوم پزشکی بم، دکتر احسان موحد(گروه علوم پزشکی) از دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، افسانه راجی زاده(گروه پزشکی) از اداره آموزش و پرورش، رضا ریاحیان گهرتی(گروه هنر) از سازمان میراث فرهنگی، به عنوان پژوهشگران برتر سازمانها و دستگاههای اجرایی استان کرمان تعیین شدند.
ابوالفضل ستوده با اثر(تخت خواب هوشمند بیماران زخم بستر) از شهرستان سیرجان، مهدی زارعی با اثر( سرما در کویر) از شهرستان نوق و النا قوامی با اثر(شاهنامه خوانی) از شهرستان کرمان، زهرا مومنی رقآبادی با اثر( شناسایی عوامل مرتبط با افت تحصیلی دانش آموزان منطقه چترود) از شهرستان چترود، سارا طاهری مقدر با اثر(شناسایی عوامل مرتبط با افت تحصیلی دانش آموزان منطقه چترود) از شهرستان چترود، مبارکه اسمعیلی آبدر با اثر(دستگاه کمک آموزشی نمایش سوخت رسانی خودرو) از شهرستان شهربابک، علیرضا محلاتی با اثر(دستگاه کمک آموزشی نمایش سوخت رسانی خودرو) از شهرستان شهربابک ، زهرا برآوردی با اثر( تحلیل محتوای موسیقی منتخب دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر بافت) از شهرستان بافت، محمدحسین خواجه حسنی با اثر( برداشت مکانیزه بیدمشک ) از شهرستان رابر، یگانه برون آبادیان با اثر( خاصیت قارچ کشی عصاره و اسانس پوست پرتقال منطقه بم و شناسایی ترکیبات شیمیایی اسانس ) از شهرستان بم، پرهام توانگر با اثر(استفاده از ضایعات اکالیپتوس به عنوان ترکیب نانوساختار نوین به منظور حذف آلاینده های آبی) از شهرستان کرمان، کوثر مهدی پور با اثر(ایجاد بازارچه های کسب و کار دانش آموزی) از شهرستان رابر به عنوان دانش آموزان برتر پژوهش و فناوری استان کرمان معرفی شدند.
آلبوم عکسهای مراسم:

نظر دهید