حضور دکتر حسین اکبری فرد در اجلاس رؤسای دانشگاهها و پژوهشکدهها و پارکهای علم و فناوری کشور
حضور دکتر حسین اکبری فرد در اجلاس رؤسای دانشگاهها و پژوهشکدهها و پارکهای علم و فناوری کشور

به گزارش اداره کل روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان به نقل از وزارت علوم، آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی در اجلاس روسای دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری سراسر کشور، یکی از اصلیترین مولفههای قدرت را علم و دانایی دانست و گفت: هر کشوری که به مدارج بالاتری از دانش در عرصههای مختلف دست یافته قدرتمندتر است و میتواند نقشآفرینی جدیتری در معادلات جهانی داشته باشد.
رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت توسعه علم نافع و اهمیت این مسأله در پیشرفت و تعالی کشور، اظهار داشت: ما در جمهوری اسلامی دانشگاهی میخواهیم که ثمره و نتیجه آن ساخته شدن انسان عالم، دانشمند و موحد باشد که بتواند هم خودش و هم جامعه را نجات دهد؛ رسالت دانشگاههای ما تربیت انسانهای موحدِ نجاتیافتهِی نجاتبخش است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه تفکر استکباری تا دیروز به دنبال غارت زمین و منابع ملتهای دیگر بود و امروز به دنبال دستاندازی به استعدادهای انسانی و نخبگان ملتها است، تصریح کرد: اولین مسئولیت دانشگاههای ما تلاش برای ارتقای فضای علمی و میدان دادن به نوآوری، خلاقیت و تولید دانش است چرا که تداوم پیشرفت و رشد علمی مهمترین نیاز نخبگان است و تمهید آن در داخل میتواند انگیزه ماندن در کشور برای آنان را افزایش دهد.
آیتالله رئیسی تولید علم را مسئولیت دیگر دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: از پدیدآورندگان و تولیدکنندگان سطوح جدید دانش در عمل و نه صرفا در عرصه سخن قدردانی کنید. موثرترین روش قدردانی از دانشمندان و پدیدآوردندگان علوم و دانشهای جدید ایجاد بستر عملی شدن یافتههای آنان است.
رئیس جمهور به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد که در زمینه رفع دغدغههای معیشتی و روزمره اساتید و دانشمندان نهایت تلاش خود را به کار بگیرد و گفت: مقدمه توجه به رشد و پیشرفت علمی، توجه به عالم و رفع دغدغههای او است. بارها تاکید کردهام که دولت مردمی هزینههای صرف شده در مسیر پیشرفت علمی را نه هزینه که پرثمرترین نوع سرمایهگذاری برای آینده کشور میداند.
دکتر رئیسی گام بعدی پس از ارتقا و تولید علم را ضمیمه کردن علم و دانایی به توانایی عنوان کرد و افزود: پارکهای علم و فناوری و بنگاههای دانشبنیان بهترین بستر برای کنار هم قرار گرفتن دانش و کار هستند.
رئیس جمهور در ادامه تلاش علمی و تحقیقاتی برای افزایش بهرهوری در کشور را دیگر وظیفه مهم نهاد علم در کشور دانست و اظهار داشت: افزایش سرمایهگذاری و ارتقای بهرهوری دو الزام اساسی رشد کشور هستند. دولت برای افزایش سرمایهگذاری در کشور اقداماتی را سامان داده که در حال اجرا هستند و اینجا از دانشگاه بعنوان اتاق فکر دولت میخواهم که تمام توان پژوهشی و تحقیقاتی خود را برای ارتقای بهرهوری در کشور به کار گیرد و در این عرصه به دولت کمک کند.
آیتالله رئیسی اضافه کرد: روسای دانشگاهها و در راس آنها وزیر علوم تمام توان خود را به کار بگیرند تا بتوانیم فضای تربیت نیروی انسانی کارآمد را ارتقا بخشیم. همچنین تلاش کنید در دانشگاهها نظام مسائل کشور را تعریف کرده و برای مسائل مختلف از حوزه آب، برق و کشاورزی تا صنعت و معدن راهکار ارائه دهید.
رئیس جمهور ایجاد ارتباط نظاممند میان دانشگاه و عرصههای مختلف از جمله صنعت و بازار را از اولویتهای کشور خواند و تصریح کرد: تلاش کنید ارتباط دانشگاه را با عرصههای مختلف برقرار کنید تا مسائل اصلی کشور به مدد علم و دانش نشات گرفته از دانشگاهها حل و فصل شوند. برقراری این ارتباط زمینه را برای رشد و شکوفایی استعدادها و تولید علم فراهم میکند.
رئیس جمهور با اشاره به پیشرفتهای بزرگ کشور در حوزه صنایع نظامی و هستهای، افزود: در سالهای اخیر بیشترین تحریمها و محدودیتها بر صنایع نظامی و هستهای کشور ما تحمیل شده، اما بیشترین پیشرفت علمی کشور نیز در این دو عرصه است. این موضوع نشان میدهد که وقتی اراده وجود داشته باشد و ارتباط صحیحی بین بخشهای مختلف صنعت و بازار با بخش علمی مرتبط برقرار شود، پیشرفت قابل دسترس است.
آیتالله رئیسی در ادامه مهارتافزایی را ماموریت دیگر دانشگاهها و پژوهشگاههای علمی ذکر کرد و افزود: مهارتآموزی در دانشگاهها میتواند دانشگاهها را در زمینه تولید ثروت بیش از پیش فعال و توانمند کند. دولت حمایت مالی از دانشگاهها را وظیفه خود میداند، اما خود دانشگاهها این قابلیت را دارند تا با مهارتآموزی به دانشجویان و بهرهگیری از این مهارتها در ارتباط با بخشهای مختلف صنعت و بازار به تولید ثروت و کسب درآمد در مسیر رشد علمی خود بپردازند.
رئیس جمهور توجه به اخلاق و معنویت را در کنار علم و مهارتآموزی در دانشگاهها بسیار مهم دانست و اظهار داشت: ارتقای فضای علمی دانشگاهها به عنوان اتاق فکری که باید حرکت دولت را فناورانه و دانشبنیان کند، نیازمند افرادی است که تحولگرا و تحولخواه باشند. دانشگاهها نیز مانند سایر عرصههای اجتماع برای تداوم حرکت رو به جلو نیاز به فکر تحولی و افراد اهل تحول هستند.
رئیس جمهور پیش از سخنرانی در این اجلاس در نشست دیگری با اساتید و فنآوران دانشگاه صنعتی امیرکبیر که در حاشیه این اجلاس برگزار شد، با بیان اینکه خدمت شایسته و موثر به مردم و پیشرفت کشور در گروی پیشرفت علمی و توجه به دانشگاههای کشور است، گفت: مهمترین کارویژه دانشگاهها ضمیمه کردن علم و دانایی به توانایی در عرصههای مختلف است.
دکتر رئیسی با بیان اینکه ضمیمه موفق دانایی به توانایی به پیشرفت واقعی، پایدار و متوازن کشور میانجامد، افزود: بنده به عنوان رئیس دولت موکدا به همه مسئولان دانشگاهی و علمی دولت تاکید کردهام که دانشگاهها باید اتاق فکر دولت باشند چرا که ارتقای بهرهوری در کشور و بهبود روندها و فرایندها در گرو انجام کارها بر مبنای علم است.
رئیس جمهور در ادامه به بازدید کوتاه خود از نمایشگاه دستاوردهای هوافضای دانشگاه امیرکبیر اشاره کرد و اظهار داشت: با توضیحاتی که دستاندرکاران این نمایشگاه در جریان این بازدید ارائه کردند؛ بنده بسیار افسوس خوردم که چرا از این تلاشها حمایت کافی به عمل نیامده تا تبدیل به محصول شوند. حیف است که چنین توانمندیهایی در کشور وجود داشته باشد اما به شایستگی مورد استفاده قرار نگیرد.
رئیس جمهور تاکید کرد: دولت وظیفه درد علاوه بر توجه و بهرهگیری از توانمندیهای داخلی، از تلاشگران این عرصه نیز حمایت کند و دولت مردمی نسبت به ظرفیتها و استعدادهای داخلی باور عمیق داشته و تمام توان خود را برای حمایت از تبدیل این توانمندیها به محصول به کار خواهد گرفت.
دکتر رئیسی با بیان اینکه دولت مردمی، از کنار مشکلات عبور نمیکند، بلکه برای حل مشکل، به میدان آمده است، گفت: بنای ما حل مسائل است، نه دور زدن آنها؛ شما در دانشگاهها توجه و تمرکز خود را بر روی کارهای علمی بگذارید و دولت نیز با تمام توان و قوت خود از فعالیتهای شما حمایت خواهد کرد و اولویت اصلی و اول کشور را بر بهرهگیری از توانمندیها و استعدادهای داخلی قرار خواهد داد.
دکتر محمدعلی زلفیگل وزیر عهلوم، تحقیقات و فناوری خطاب به رئیس جمهور اظهار داشت: حضور حضرتعالی در اجلاس روسای دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری را مغتنم دانسته و میستاییم. خداوند بزرگ را شکرگزاریم که به یمن پیروزی انقلاب اسلامی، در سایه استقلال سیاسی، آزادی و جمهوری اسلامی، شاهد پیشرفت علم، فناوری و نوآوری در همه عرصهها هستیم.
وی ادامه داد: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد کل دانشجویان کشور ۱۷۰ هزار نفر بود که معادل تعداد دانشجویان دکتری کشور در حال حاضر است. اکنون حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در حال تحصیل در کشور وجود دارد. ۳۰ درصد کل دانشجویان، تحصیلات تکمیلی هستند. تولید علم کشور در سال ۲۰۲۱ در قالب انتشار ۱۱۰ هزار مقاله بوده که از این تعداد، حدود ۷۸ هزار مقاله در مجلات تحت نمایه بینالمللی منتشر شده اند که منجر به کسب رتبه ۱۵ در تولید علم جهان شده است.
زلفیگل تاکید کرد: بیش از ۳۵ درصد از این مقالات با مشارکت محققان و دانشمندان بین المللی انجام شده است که این واقعیت، حکایت از مرجعیت، مقبولیت و دیپلماسی علمی موفق دانشمندان، استادان و دانشجویان کشورمان و توانمندی آنها در عبور از مرزهای جغرافیایی و سیاسی و دستیابی به افقهای جدید علم و علوم نوپدید دارد.
وی گفت: با برنامهریزی و تدبیر علمی حوزه معاونت پژوهشی در یک سال گذشته، ۱۸ مجله علمی تحت نمایه بین المللی قرار گرفتند، این در حالی است که در چهار دهه گذشته ۱۰۹ مجله از وزارت عتف، تحت نمایه بین المللی قرار گرفته بود. وظیفه خویش می دانم که خدمت دانشمندان، پژوهشگران، استادان، دانشجویان و یاوران علمی که جهادگران عرصه علم و فناوری هستند، خدا قوت و دست مریزاد عرض نموده و تلاش آنها را بستایم.
وزیر علوم افزود: از طرف دیگر توجه به تحقیقات کاربردی نیز مدنظر دانشگاهیان بوده است. در سال ۱۴۰۰ مبلغ قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاهها و پژوهشگاهها، از مرز ۴۱ هزار میلیارد ریال عبور کرد. در این راستا سامانه نظام ایده ها و نیازها تأسیس، مصوب و در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمد. انتظار میرود این سامانه بتواند حلقه واسطی هوشمند، برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه باشد.
وی خاطرنشان کرد: در راستای تحقیقات توسعهای و تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش، ساختار سازمانی وزارت عتف بازآرایی و معاون فناوری و نوآوری، برای مدیریت هدفمند پارک های علم و فناوری و مراکز رشد تاسیس شد. در سال گذشته بیش از ۲۵ هزار شغل در واحدهای فناور و شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری ایجاد شد.
زلفی گل گفت: در راستای تحقق آموزش هدفمند، شاگردپروری و نوآوری فرهنگی، بازنگری نظام سنجش و انگیزش نیز مد نظر قرار گرفت. از آنجایی که آموزش پژوهش- محور، پژوهش آموزش- محور و مهارت محور نمودن آموزش، پیش نیاز افزایش کار آمادگی دانش آموختگان دانشگاهی است، بازنگری در نوع سیاستگذاری ارکان آموزش اعم از یاددهنده، یادگیرنده و محتوا در حال اجرا است. امید است با خرد جمعی جامعه دانشگاهی بتوانیم به سمت تحقق دانشگاه حکمت بنیان و تمدنساز، گامهای موثری برداریم. برنامه ریزی برای تقویت علوم پایه و علوم انسانی هم، در دستور کار وزارت عتف قرار دارد.
وی ادامه داد: اگرچه برای تقویت علوم پایه و علوم انسانی، عزمی فرابخشی لازم است، در این راستا مرکز هماهنگی آموزش و پژوهش قرآنی و علوم انسانی در وزارت عتف و کارگروه تقویت علوم پـایه ایجاد شده که در حال انجام وظیفه سـازمانی خویش است. در سال گذشته افزایش بهره وری در نظام اداری وزارت عتف نیز مورد توجه قرار گرفت. ایجاد درگاه خدمات الکترونیکی، اتوماسیون اداری قابل رصد و شفاف به گونهای که هر ذی نفع بدون حضور فیزیکی بتواند، هر لحظه تقاضای اداری خویش را رصد کند و مدیران فرادستی به صورت لحظهای، بتوانند کارکنان و مدیران خویش را ارزیابی کنند. در راستای ارایه خدمات علمی و فناوری به صنعت و جامعه و تحقیقات نیاز- محور، تأسیس سامانه «درگاه آشنایی با نخبگان و دانشمندان» نیز در دست اقدام است.
عضو هیات دولت سیزدهم تاکید کرد: توجه به جغرافیای اوقات فراغت دانشجویان و حمایت از تشکلهای اسلامی، انجمن های علمی، کانون های فرهنگی و صنفی، هیئت های مذهبی از جمله وظایف اصلی دیگر، در دانشگاه ها است. در این راستا، به اختصاص سه درصد از اعتبارات دانشگاه ها، برای امور فرهنگی مذکور تأکید شده است.
وی افزود: نسبت سه به یک ساعات اوقات فراغت دانشجویان نسبت به ساعات کلاسهای رسمی آموزش، فرصتی مناسب برای آموزش حرفهای، افزایش نشاط و درک اجتماعی و سیاسی، خدمات مشاورهای و فعالیتهای اجتماعی و مذهبی دانشجویان است که نباید روسای محترم دانشگاه ها از آنها غافل باشند.
وزیر علوم یادآور شد: به یمن سفرهای پر خیر و برکت رئیس جمهور به تمامی استانهای کشور که مورد تأیید رهبر حکیم و فرزانه انقلاب نیز قرار گرفت، بخش آموزش عالی هم بهره شایستهای را برده و خواهد برد. از طرف جامعه فرهیخته دانشگاهی، بابت اختصاص ۵۸ هزار میلیارد ریال برای تکمیل و تجهیز ۷۰۰ هزار متر مربع پروژه های نیمه تمام مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری وابسته به وزارت عتف، نهایت تقدیر و تشکر را داریم. یقیناً با حمایت ویژه جنابعالی از پروژههای نیمه تمام، در سالهای آینده شاهد افزایش سرانه آموزشی، پژوهشی، فناوری، نوآوری، فرهنگی، ورزشی و رفاهی در مؤسسات آموزش عالی خواهیم بود.
زلفی گل همچنین اعلام کرد: سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ کاملاً حضوری است. انتظار میرود از بسترها، شیوهها و تجربیات تدریس مجازی، در دوران کرونا، در دوران پساکرونا نیز، برای تفهیم بهتر مطالب، مازاد بر ساعات کلاس های حضوری، جهت پرسش و پاسخ، حل تمرین، برگزاری همایش های علمی و کارگاههای آموزشی و پر کردن ساعات فوق برنامه دانشجویان عزیزمان، نهایت بهره برداری شود.
وزیر علوم افزود: انتظار میرود از بسترها، شیوهها و تجربیات تدریس مجازی، در دوران کرونا، در دوران پساکرونا نیز، برای تفهیم بهتر مطالب، مازاد بر ساعات کلاس های حضوری، جهت پرسش و پاسخ، حل تمرین، برگزاری همایش های علمی و کارگاههای آموزشی و پر کردن ساعات فوق برنامه دانشجویان عزیزمان، نهایت بهره برداری شود.
آلبوم تصاویر:

نظر دهید