کارگروه برنامهریزی ارتقاء کیفی آموزش عالی استان کرمان برگزار شد
کارگروه برنامهریزی ارتقاء کیفی آموزش عالی استان کرمان برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، روز شنبه 10 اردیبهشت ماه 1401 جلسه کارگروه برنامهریزی برای ارتقاء کیفی آموزش عالی استان کرمان به ریاست دکتر اکبریفرد و با حضور چندتن روسای دانشگاه معین در سالن کنفرانس سازمان مرکزی برگزار شد.
در این نشست رئیس دانشگاه معین استان کرمان با اشاره به ایجاد کارگروه و کمیتههای مختلف در استان برای محقق سازی شعار سال "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" گفت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی رسالت مهم آموزشی استان را به عهده دارند.
دکتر اکبریفرد تصریح کرد: کمیتههای فرابخشی که یکی از کمیتهها آموزش، پژوهش و فرهنگ است و با تلاشهایی که صورت گرفته مسئولیت آن کمیته را دانشگاه معین استان برعهده دارد که برای تحقق این مسأله دبیرخانه مرکزی آن در دانشگاه شهید باهنر کرمان مستقر شده و فرصت خوبی است که از ظرفیت این کمیته استفاده شود زیرا بحث فرابخشی یک بحث استانی است که همه موسسات بایستی در این امر مشارکت کنند.
وی افزود: دانشگاهها پایه و اساس تولید علم هستند و لازم است ضمن بکارگیری مبانی علمی در توسعه فناوری، توجه بیشتری به تحقیقات بنیادی صورت گیرد.
رئیس دانشگاه معین تاکید کرد: در راستای شعار سال و فرمان رهبری باید با تشکیل کارگروههای تخصصی و کمیتههای علمی هم برای تحقق برنامههای دانشگاه و هم برای تحقق شعار سال تلاش کنیم.
دکترمریم احتشام زاده معاون آموزشی گفت: پیرو آییننامه تشکیل شورای دانشگاه معین 10 کارگروه تشکیل شده که مسئول هر کارگروه یکی از دانشگاهها در استان هستند که دانشگاه شهید باهنر کرمان مسئولیت دو کارگروه را برعهده دارد و در هرکارگروهی رئیس موسسه مسئول کارگروه است.
وی افزود: دستور جلسه پیشنهادی با هماهنگی دبیرمربوطه درخصوص شاخصها تدوین شده است که بدین شرح است: برنامه ریزی برای هرکاری نیازمند تحقیق یکسری از شاخصها است و خوشبختانه این شاخصها قبلا توسط وزارتخانه تدوین شده است.
معاون آموزشی از چاپ کتاب شاخص آموزش عالی توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی خبرداد و افزود: سیاستگذاری برای نظام علمی و آموزش عالی و ازجمله سامان یابی کیفیت گسترش موزون و متوارن آن متناسب با نیازها و اولویتها، مستلزم نهادینه شدن ارزشیابی و ممیزی مداوم وضع موجود و تحلیل شکافها در جهت نزدیک شدن به وضع مطلوب و مورد انتظار بهویژه در تراز رقابتهای جهانی بینالمللی است.
دکتر احتشام زاده نیاز به شاخص های دقیق و منسجم را در استفاده از ره یافتها و تجارب جهانی و شرایط بومی و ویژگی های ملی کشور ضروری دانست و گفت: در کتاب شاخص آموزش عالی 28 گروه شاخص کلیدی و 207 نشانگر آورده شده است.
دکتر مهدی عباس نژاد دبیر امور اجرایی دانشگاه معین استان کرمان گفت: طی جلساتی که با نمایندگان موسسات استانی شورا داشتهایم به نتایج مطلوبی رسیدیم و براساس پیشنهاد وزارتخانه ملزم به تاسیس 5 کارگروه در دانشگاه معین هستیم.
وی از تقسیم بندی کارگروهها با هدف همفکری کلیه مراکز آموزش عالی در دانشگاههای استان خبر داد و افزود: دو کارگروه برنامهریزی برای ارتقاء کیفی آموزش عالی استان و همچنین کارگروه پاسخ به دانشجویان برعهده دانشگاه شهید باهنر کرمان است.
دکتر عباس نژاد با اشاره به مداخله و کیفیسازی کارگروه در تمام عرصههای آموزش، پژوهش و فناوری، مالی-اداری، دانشجویی، فرهنگی و امور ستادی از تسهیل تصمیم سازی این کارگروهها برای شورای استانی خبر داد و گفت: کارگروه با حمعآوری اطلاعات و طرح در شورای استانی به شورای مرکزی مدیریت استانی که به ریاست وزارت کشور است داده میشود و در نهایت با امضای وزیر کشور برای اجرا ابلاغ میشود.
دبیر امور اجرایی دانشگاه معین استان کرمان با تاکید بر متناسبسازی و متوازنسازی موسسات آموزش عالی خاطر نشان کرد: هدف کارگروهها علاوه بر کیفیسازی باید به مواردی همچون تمرکززدایی، همافزایی، مشارکت در تصمیمگیری و تصمیمسازی برای آموزش عالی و تاییک به نیازها و پتانسیلهای استان، فرصتها، مزیتها و ظرفیتهای استان توجه کرد و انتظار میرود این موارد در کارگروهها اعمال شود.
آلبوم تصاویر:
نظر دهید