کرسی ترویجی سعادت انسان از دیدگاه علامه طباطبائی

  • تاریخ انتشار : 1400/04/15 - 11:56
  • تعداد بازدید : 3
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

کرسی ترویجی سعادت انسان از دیدگاه علامه طباطبائی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر باغخانی گفت: مسألۀ سعادت در کنار بحث از کمال، لذت و خیر انسان، از مباحث قابل توجه و مهمی است که از دیر ایام فکر بشر و به‌ویژه دانشمندان را به خود معطوف داشته چنان‌ که در اخلاق و فلسفه یکی از مباحث بنیادی اخلاق و فلسفه‌ اخلاق از دیرزمان تاکنون بحث از سعادت بوده است علاوه بر این‌که بسیاری از آیات قرآن کریم و احادیث منقول از پیامبر و امامان معصوم(علیهم السلام) در رابطه با سعادت و کمال انسان، حقیقت، عوامل و موانع آن بوده و نکتۀ مهم آن است که همۀ ادیان، آموزه‌های دینی و اندیشمندان، در این مسأله اتفاق نظر داشته‌اند که سعادت، مطلوب نهایی و کمال واقعی انسان است و سعی بر نشان دادن راه سعادت به بشریت داشته‌اند.

وی افزود: مسألۀ سعادت در بسیاری از آیات قرآن کریم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بیان شده است و روشن‌ترین آیه در این رابطه آیه 105 سوره مبارکه هود است که خداوند می‌فرماید: «یوم یأتِ لا تَکَلَّمُ نفسٌ إلّا بإذنه فمنهم شقیٌ و سعیدٌ» روزی که چون فرا رسد، هیچ‌کس جز به اجازۀ او سخن نمی‌گوید، پس برخی سعادت‌مند و برخی شقاوت‌مندند.

وی در خصوص معنای سعادت از دیدگاه علامه طباطبایی گفت:  علامه طباطبایی در ذیل این آیه و در معنای سعادت می‌فرماید: سعادت هرچیزی این است که به آن چه برای وجود او خیر است، نائل شود یعنی به چیزی که مقدمه و وسیله کمال اوست، برسد. بنابراین سعادت در انسان که مرکب از روح و بدن است.

عضو هیأت علمی دانشگاه انواع و اقسام سعادت در نظرگاه علامه طباطبایی را اینگونه بیان کرد: علامه طباطبایی معتقد است که اسلام در میان همه‌ ادیان تنها دینی است که به ابعاد و جنبه‌های مختلف زندگی دنیوی و اخروی انسان توجه دارد و در اسلام سعادت دو نوع است یکی سعادت دنیوی و دیگری سعادت اخروی. سعادت دنیوی هم سه قسم است: سعادت نفسی(سعادت روح و روان)، سعادت بدنی(سعادت جسم) و سعادت خارجی(سعادت اعم از جسم و روح؛ عوامل مؤثر دیگر) سعادت انسان در این است که از یک‌سو از نعمت‌های مادی برخوردار شود و از سوی دیگر جانش با فضائل اخلاقی و معارف حق الهی آراسته شود، در این صورت است که سعادت دنیا و آخرتش ضمانت می‌شود و نظر به این که حیات انسان یک حیات متصل است، هرگز این دو جنبۀ دنیوی و اخروی از همدیگر جدا نمی‌شود.

وی در زمینه حقیقت سعادت انسان از دیدگاه علامه طباطبایی گفت: علامه طباطبایی معتقد است که حقیقت سعادت نزدیکی و قرب به خداست و این نزدیکی عبارت است از این‌ که فرد در معرض انوار رحمت و عنایت الهی واقع شده و عوامل شقاوت و تیره‌بختی از او دور گردد. در حقیقت وقتی خدای متعال بندۀ خود را به خود نزدیک می‌کند، به این معناست که او را در منزلتی نازل می‌کند که از نتایج آن، نیل به اکرام، مغفرت و رحمت الهی است. 

دکتر باغخانی، هدایت الهی– حجت‌های الهی(اهل بیت) – ایمان– عمل صالح و اخلاق و ملکات فاضله را عوامل سعادت از دیدگاه علامه طباطبایی عنوان و در خصوص هر یک توضیحاتی را ارائه نمود.

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و الهیات دانشگاه خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی ضمن مختار دانستن انسان و اختیاری بودن عوامل نیل به سعادت، به خصوص ایمان، با ذکر ادله‌ای مبنی بر اثبات مدعای خویش و از سوی دیگر نقد نظریه مقابل، اکتسابی بودن سعادت را به عنوان اعتقاد و نظر مختار خویش ارائه می‌دهد.

سپس دکتر مهدیه علوی‌فر عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و الهیات دانشگاه به عنوان ناقد اول و حجت الاسلام والمسلمین حسین مختارآبادی عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و الهیات دانشگاه به عنوان ناقد دوم کرسی علمی ترویجی با عنوان " سعادت انسان از دیدگاه علامه طباطبائی "را مورد ارزیابی قراردادند.

کلمات کلیدی
رضا میمند
خبرنگار :

رضا میمند

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید