دهمین کنگره ادبیات پایداری با محوریت جهاد تبیین
دهمین کنگره ادبیات پایداری با محوریت جهاد تبیین
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر حسین اکبریفرد رئیس دانشگاه معین استان و رئیس دهمین کنگره ادبیات پایداری ضمن خیر مقدم به حضار و میهمانان در جلسه، یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و شهدای مقاومت را گرامیداشت.
رئیس دهمین کنگره ادبیات پایداری گفت: اصطلاح مقاومت و پایداری در فرهنگ اسلامی-ایرانی سرزمین ما، از چنان گسترۀ مفهومی و مصداقیِ وسیعی برخوردار است که به جرأت میتوان ادعا کرد که در تمام عرصههایِ زندگیِ مردم، حضوری تأثیرگذار و پُر رنگ داشته است.
وی مؤلفههایِ اصلی ادبیات پایداری را با توجه به دو عنصر تبیین کرد: نخست مبارزه و ستیز با تمام چیزهایی که ناپسند شمرده میشوند و وجود آنها تهدیدی برای یک زندگی شرافتمندانه و توأم با عزّت و سربلندی محسوب میشود و دوم مقاومت و تابآوری در برابر هر نوع اِعمال قدرتِ نامشروع، لوازم و عوارض آن. و یا تابآوری در دفاع از تمام چیزهایی که در زندگی، مفید و ارزشمند قلمداد میشوند و بدون آنها، زندگی معنای حقیقی و ارزشمندی خود را از دست میدهد.
رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان عنوان کرد: یکی از مهمترین جلوههای ادبیات پایداری در روزگار معاصر، پرداختن به اوضاع نابهسامان اقتصادی است و با نشان دادن موضوعاتی مثلِ فقر، گرسنگی، بیکاری و خالی بودن سفرۀ تودههای فقیر، مسئولین را به فکر فرو میبرد و آنها را به یافتن راه حلی مناسب ترغیب میکند.
وی خاطرنشان کرد: ادبیات پایداری تنها به بیان امور عاطفی و ذوقی اختصاص ندارد. بلکه واقعیتهای اجتماعی و دستاوردهای عقلی، آثار ادبی فارسی را از موضوعات کاربردی آن است.
دکتر اکبریفرد افزود: در ادبیات پایداری به دلیل ماهیت اجتماعی آن، موضوعات خرد و کلان اقتصادی، روشهای مدیریت دارایی، شیوههای ثروت اندوزی و نگهداری و توسعۀ ثروت و سرمایه و تولید با استفاده از اصطلاحات گوناگون منعکس شده است مطالعۀ نظاممند این مسایل میتواند یکی از جنبههای مهم پژوهش در ادبیات پایداری باشد که متأسفانه کمتر مورد توجه پژوهشگران واقع شده است.
رئیس دانشگاه معین استان بیان نمود: ادبیات پایداری ضمن بهرهگیری از دانشهای گوناگونی که آنها را دستمایۀ آفرینشهای ادبی و سرودن اشعار ناب یا داستانهای تأثیرگذار قرار میدهد، به دفاع از هویّت ملی و دینی میپردازد و خود به عنوان نوعی کُنش و عمل همراه و همپای کُنش و عمل نظامی، به ایفای نقش میپردازد اگر ادبیات به وقایع مهم اجتماعی نپردازد، این وقایع و از جمله مسایل دفاع مقدس، به تدریج به فراموشی سپرده خواهند شد.
دکتر اکبریفرد گفت: دانشگاه شهید باهنر با همکاری انجمن ادبی دفاع مقدس، در طی سالیان متمادی، به برگزاری کنگرههای ادبیات پایداری اقدام نموده است که پیوند بین ادبیات، دفاع و جهاد را به خوبی نشان دهد و زمینۀ لازم را برای استفادۀ هرچه بهتر از ظرفیتهای ادبیات برای جاودانه ساختن حماسهها، از خودگذشتگیها، ایثارها و شهادتهای بزرگمردان این سرزمین فراهم نماید و الگوهای مقاومت و پایداری را به جهانیان معرفی کند
وی با اشاره به روایتی از پیامبر عظیم اشأن اسلام (صلّی اللهُ علیه و آله و سَلّم) که فرمودند: مِدادُ الْعُلَماءِ افْضَلُ مِنْ دِماءِ الشُّهَداء.ارزش مداد علما را برتر از خون شهدا میدانند و اگر ارزش کار علما و دانشمندان سنگینتر از خون شهدا شمرده شده است، به این دلیل است که عُلما و هنرمندان با روح مردم سر و کار دارند و میتوانند با یک بیان هنرمندانه، با یک شعر یا داستان و با یک پژوهش عمیق و همهجانبه، جامعهای را متحول کنند و مانع نفوذ دشمن شوند. هنرمندان و دانشمندان قدرت آن را دارند که پیام شهدا را به جهانیان برسانند و به شهیدان ابدیت و جاودانگی ببخشند.
رئیس دانشگاه با اشاره به محور اصلی کنگره که جهاد تبیین است افزود: نگارش آثار ادبی پایداری و نوشتههای تحقیقی در این حوزه، یکی از مصادیق مهم و اصلی جهاد تبیین است؛ زیرا جهاد تَبیین به معنی روشنگری و رفع ابهام از مسایل است، و این روشنگری، با کار علمی و هنری امکان تحقق دارد. هدف اصلی جهاد تبیین مقابله با دشمن و وسوسههای او است. این جهاد که به فرمودۀ مقام معظم رهبری: یک فریضهی قطعی و یک فریضهی فوری است.
رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان ابراز داشت: جلوگیری از تحریف حقایق تاریخی از دیگر اهداف جهاد تبیین است زیرا رسانه ها به دلیل نفوذ در برابر اقشار مختلف جامعه به راحتی و با ساختن دروغ های به ظاهر درست و با مغالطه کاری به تحریف حقایق تاریخی پرداخته و تنها با جهاد تبیین می توان با این تحریف ها مبارزه کرد.
وی ایجاد گفتمان را از دیگر نتایج جهاد تبیین عنوان کرد و افزود: تبیین باعث شکل گیری گفتمان در جامعه میشود و نیز حفظ پشتوانه اجتماعی است که موجب حضور مردم در صحنههای اجتماعی و سبب از بین رفتن مشکلات اجتماعی و سختیهای زندگی مردم خواهد شد.
وی حفظ پشتوانۀ اجتماعی را یکی دیگر از نتایج جهاد تبیین را بیان کرد و گفت: به بیان دیگر، جهاد تبیین موجب حفظ حضور مردم در صحنههای اجتماعی میشود. جهاد تبیین سبب از بین رفتن مشکلات اجتماعی و برطرف نمودن سختیهای زندگی مردم خواهد شد. اگر روشنفکران، علما و اهل فرهنگ و ادب به تبیین ریشهای مشکلات و ارائۀ راهکارهای منطقی و مناسب بپردازند، اهداف دشمن جهت نا امیدسازی، و ایجاد شک و تردید و بدبینی به نظام اسلامی در بین جمعیّت جوان و عموم جامعه، از بین خواهد رفت.
دکتر اکبریفرد افزود: جهاد تبیین بهعنوان یک مسألهی امیدبخش و وحدت آفرین، میتواند حوزههای گوناگون فکری را در میان اقشار مختلف جامعه به یکدیگر پیوند داده و بخش زیادی از تحریفهایی را که در اثر جهل و نفوذ فکری دشمن به وجود آمده است، از میان بردارد. جهاد تبیین ریشه در سیرهی فردی، اجتماعی و سیاسی تمام انبیاء و اولیای الهی دارد و به تصریح آیات قرآن کریم، از مهمترین وظایف همهی انبیا مبارزه با جهل و نادانی و آشنا کردن بشر با حقایق آفرینش و قرار دادن آنان در مسیر عبودیت و بندگی بوده است؛ و این هدف همواره با مخالفتهای دشمنان رو به رو بوده است و بخش مهمی از فعالیت پیامبران و اولیای الهی مبارزۀ مستمر در جهت آگاه ساختن همهی افراد بشر بوده است و این همان موضوع مهمی است که از آن با عنوان جهاد تبیین یاد میشود.
رئیس دانشگاه عنوان کرد: از اینکه محور اصلی کنگرۀ ادبیات پایداری در عرصۀ جهاد تبیین» انتخاب شده است، بسیار دقیق و هوشمندانه بوده و پاسخگوی یکی از نیازهای مهم ملت ما در دنیای معاصر و روزگار پیش رو است.
وی در ادامه گفت: امیدوارم که در سایۀ محبت و لطف صاحبنظران و اندیشمندانی که با ارائۀ مقالات ارزشمند خود، زمینۀ برگزاری این کنگرۀ عظیم الشأن را فراهم نمودهاند، ابواب جدیدی از این موضوع مهم و حیاتی به روی ملت ما گشوده شود و جامعۀ دانشگاهی مااعم از دانشجویان، کارکنان و استادان از ثمرات این حرکت عظیم فکری و اجتماعی برخوردار شوند.
نظر دهید