دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نقش اساسی را در اقتدار کشور دارند

  • تاریخ انتشار : // - 13:19
  • تعداد بازدید : 36
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نقش اساسی را در اقتدار کشور دارند

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، روز چهارشنبه 5 اردیبهشت‌ماه ۱۴۰3، در آیین افتتاحیه هفدهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام‌های دانشگاهی که به میزبانی دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن علیدادی‌سلیمانی، امام‌جمعه کرمان ابراز داشت: دانشگاه‌ها نقش اساسی را در اقتدار کشور خواهند داشت و ازاین‌جهت باید یکی از مأموریت‌های اصلی کشور، پیگیری در خصوص انجام تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی‌ها در دانشگاه‌ها باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن علیدادی‌سلیمانی، امام‌جمعه کرمان سه محور اصلی اقتدار یک کشور را این‌گونه تشریح کرد: امروز برای سنجش اقتدار یک کشور معیارهای مختلفی وجود دارد که در سه محور خلاصه می‌شوند؛ جغرافیا و موقعیت قرارگیری کشورها از جهت دسترسی به منابع طبیعی، معادن و آب‌های آزاد، که نقش مهمی در تبادلات و ارتباطات در سطح جهانی دارد و نیز نوع اداره حاکمیت و جمعیت کشورها که تأثیر زیادی در میزان اقتدار ملت‌ها دارد. سومین معیار، نقش مهمی است که دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، در فرایند پیشرفت ملی ایفا می‌کنند.

دکتر عبدالحسین همتی سراپرده، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان و منتخب مردم زرند و کوهبنان در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ،اذعان کرد: دانشگاه مهم‌ترین نهاد علمی کشور است و در حوزه سیاست‌گذاری علمی کشور جایگاه مهمی ایفا می‌کند. اما فعالیت‌های علمی پراکنده، یکی از چالش‌های اساسی این حوزه به شما می‌رود که قطعاً با همکاری و تعاملات مراکز علمی، این مسئله برطرف خواهد شد.

دکتر عباس بازرگان، دبیر کمیته دائمی کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام‌های دانشگاهی و استاد دانشگاه تهران ضمن تشکر از عوامل برگزاری و ابراز خرسندی از میزبانی کرمان و دانشگاه شهید باهنر برای برگزاری هفدهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام‌های دانشگاهی تصریح نمود: سال ۱۳۸۳ اولین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام‌های دانشگاهی، در تهران فعالیت خود را آغاز نمود و این مسیر را با حمایت وزارت علوم و همراهی دانشگاه‌ها تا به امروز که هفدهمین دوره را در کرمان برگزار می‌کنیم، با اعتقاد به لزوم ارتقای کیفیت آموزش عالی طی کرده‌ایم.

دکتر بازرگان ادامه داد: ویژگی‌های یک دانشگاه عالی، شناسایی ظرفیت‌ها و نیازهای منطقه مربوط به خود است و باید نوآوری‌هایی در راستای رفع نیازهای آن منطقه داشته باشد.دبیر کمیته دائمی کنفرانس، نظام رتبه‌بندی را بلای جان فضای علمی کشور دانست و افزود: دانشگاه باید به سمت کیفیت محوری و ارتقا کیفیت علمی حرکت کند.توجه یک‌جانبه به مقوله‌های کمی، پیامدها و مشکلات زیادی در این حوزه در پی داشته است که از جمله آن، جمعیت قابل‌توجه دانش‌آموختگان فاقد شغل مناسب در جامعه است؛ لذا دانشگاه باید به سمت ارتقای سطح کیفی حرکت کند.

دکتر حسین مطهری‌نژاد، دبیر علمی کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت نظام‌های دانشگاهی گفت: محورهای این کنفرانس در ۱۱ عنوان مورد ارزیابی کیفی، خلاصه می‌شوند که به شرح زیر است:

روایت تجربه های ملی و بین المللی در ارزیابی و ارتقاء کیفیت آموزش عالی، دیدگاه‌های جدید و رویکردهای جایگزین برای ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی، چالش‌ها و موانع ارزیابی درونی و برونی در نظام آموزش عالی ایران، ساختارسازی و نهادینه کردن سیستم‌های ملی ارزیابی و تضمین کیفیت در آموزش عالی، ضرورت مشارکت ذینفعان مختلف در ارزیابی و تضمین کیفیت نظام‌های دانشگاهی، نقش فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعات مدیریت در ارزیابی کیفیت نظام‌های دانشگاهی، مبانی فلسفی دیدگاه‌ها و رویکردهای ارزیابی و تضمین کیفیت در آموزش عالی، نقش طراحی و اجرای برنامه‌های درسی در ارتقاء کیفیت آموزش عالی، اهمیت پیامدهای یادگیری و شایستگی دانش‌آموختگان در ارزیابی کیفیت نظام‌های دانشگاهی، نقش کیفیت آموزش عالی در ارتباط دانشگاه‌ها با بخش صنعت، معدن و تجارت و توسعه آنها، جایگاه شبکه‌سازی و اجتماع‌های یادگیری حرفه‌ای در ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی.

دبیر علمی کنفرانس در خصوص مقالات ارسالی به دبیرخانه این کنفرانس ابراز کرد: از مجموع ۱۲۶ عنوان چکیده مقاله،  ۹۷ عنوان در مرحله نخست تائید شدند و در نهایت با دریافت و بررسی متن کامل مقالات، 50 عنوان مقاله برای ارائه در این کنفرانس پذیرفته شده است.

  1

کلمات کلیدی
رضا میمند
خبرنگار :

رضا میمند

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید