جزئیات سفر رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان به عنوان نماینده تام الاختیار وزیر علوم در برگزاری آزمون های سراسری استان کرمان به تهران

  • تاریخ انتشار : 1401/09/12 - 22:33
  • تعداد بازدید : 18
  • زمان مطالعه : 14 دقیقه

جزئیات سفر رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان به عنوان نماینده تام الاختیار وزیر علوم در برگزاری آزمون های سراسری استان کرمان به تهران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، نشست نمایندگان تام الاختیار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برگزاری آزمون‌ها با حضور دکتر حسین اکبری فرد رئیس دانشگاه معین کرمان و روسای دانشگاه های معین کشور در سالن بقیه الله سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد.

دکتر عبدالرسول پورعباس؛ رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ضمن خیر مقدم و تبریک روز پرستار گفت: برگزاری آزمون سراسری یک اقدام ملی بوده و نیازمند وفاق ملی است که برگزاری مطلوب آن همراهی بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌ها از جمله مسئولان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را می‌طلبد. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به روند برگزاری آزمون‌های سراسری در حدود ۲۲ کشور جهان از جمله ایران، گفت: در کشور چین آزمون ورودی دانشگاه‌ها با شرکت حدود ۱۲ و نیم میلیون نفر نخستین آزمون گسترده جهان برگزار می‌شود و در ایران نیز سازمان سنجش آموزش کشور مجری برگزاری آزمون‌های سراسری با حضور تعداد زیادی از داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی است. وی با اشاره به جایگاه ویژه نمایندگان تام‌الاختیار در برگزاری آزمون‌ها، گفت: سازمان سنجش علی‌رغم تعدد آزمون‌ها به خصوص برگزاری آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در دو نوبت برنامه‌ریزی مناسبی برای هموار ساختن پذیرش عادلانه داوطلبان در دانشگاه‌ها و مؤسسات دارد. معاون وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در دو نوبت در دی ماه سال ۱۴۰۱ و تیر ماه سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و لازم است همکاری و تعامل مناسب و گسترده‌ای بین سازمان سنجش و روسای دانشگاه‌ها برای برگزاری این آزمون صورت گیرد. وی خاطر نشان کرد: مبنای برگزاری این آزمون مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای سنجش و پذیرش دانشجو و بر این اساس روسای دانشگاه‌های معین به عنوان نمایندگان تام‌الاختیار وزیر علوم در برگزاری آزمون‌های سراسری فعالیت خواهند کرد. دکتر پورعباس با تأکید بر ضرورت برگزاری آزمون‌ها هوشمند و بدون کاغذ در آینده گفت: روسای دانشگاه‌ها با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب می‌توانند زمینه برگزاری آزمون‌های برخط و هوشمند را برای سال های آینده فراهم کنند که این اقدام بسیاری از مشکلات برگزاری آزمون‌ها را کاهش خواهد داد.

تاکید وزیر علوم بر استفاده از امکانات و ظرفیت های دانشگاه‌ها برای برگزاری آزمون سراسری

  دکتر محمدعلی زلفی گل؛  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که به صورت ویدئو کنفرانس در نشست نمایندگان تام‌الاختیار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برگزاری آزمون‌های سراسری استان‌ها حضور داشت ضمن تاکید بر استفاده از امکانات و ظرفیت های دانشگاه‌ها برای برگزاری آزمون سراسری، از مسئولان و کارکنان سازمان سنجش آموزش کشور و مسئولان دانشگاه‌ها و نمایندگان تام‌الاختیار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برگزاری آزمون‌ها تقدیر کرد. دکتر محمدعلی زلفی گل گفت: صیانت از حقوق داوطلبان و فرزندان ایران اسلامی وظیفه مسئولان آموزشی است و باید به نحو شایسته‌ای از منافع این عزیزان مراقبت شود تا زمینه و بستر رشدشان فراهم شود. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: باید به نحو شایسته، بهترین و شایسته‌ترین داوطلبان به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی راه یابند و لازم است در برگزاری آزمون سراسری از همه ظرفیت‌های دانشگاه‌ها استفاده شود. تمام امکانات متعلق به مردم است و برگزاری آزمون سراسری نیز امری ملی است و باید از هر امکانی استفاده کرد. وی اظهار امیدواری کرد با رعایت قانون و دستورالعمل‌ها و همت مسئولان ذیربط آزمون سراسری با سلامت کامل برگزار شود و ادامه داد: هیچ امکانی از تخلف نباید وجود داشته باشد و نظارت کامل بر مخازن دفترچه سوالات و پاسخنامه ها در حوزه های برگزاری آزمون و  همه فرایندها اعمال شود به گونه‌ای که سرمایه اجتماعی و اعتبار سازمان سنجش حفظ و ارتقا یابد و امیدواریم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ با بهترین کیفیت برگزار شده و رضایت داوطلبان عزیز را فراهم آورد.

سپس دکتر حسن مروتی معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش کشور پس از تشریح کامل فرایند برگزاری آزمون‌ها، گفت: سازمان سنجش آموزش کشور با سازمان‌ها و نهادهای مختلفی برای برگزاری آزمون‌ها در تعامل و همکاری است و بیش از 100 آزمون در سال توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود و وظایف این سازمان روز به روز در حال افزایش است. وی با اشاره به جمعیت بالای تأثیرپذیر از فعالیت‌های سازمان سنجش گفت: آزمون‌سازی و ایجاد سؤال از جمله مهمترین فعالیت‌های سازمان سنجش است و حدود 10 هزار استاد با سازمان سنجش برای تولید سؤال در مقاطع مختلف همکاری می‌کنند و با کمک نمایندگان تام‌الاختیار در نظر داریم تعداد این اساتید را به حدود 100 هزار استاد افزایش دهیم تا از تمام توان کشور برای تکمیل بانک اطلاعات سؤالات بهره‌برداری کنیم. معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به ثبت‌نام حدود 970 هزار داوطلب برای نوبت اول آزمون سراسری سال 1402 در دی ماه سال جاری، گفت: در این آزمون حدود 120 هزار داوطلب در گروه آزمایشی ریاضی و فنی، 450 هزار داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی، 310 هزار داوطلب در گروه آزمایشی علوم انسانی و بیش از 85 هزار داوطلب در گروه آزمایشی زبان و 40 هزار داوطلب در گروه آزمایشی هنر ثبت‌نام کرده‌اند. دکتر مروتی با تأکید بر ضرورت اشراف نمایندگان تام‌الاختیار وزیر علوم در استان‌ها به تمامی حوزه‌های آزمون‌ها، گفت: نظارت دقیق بر همه حوزه‌های آزمون و همچنین امکان‌سنجی دقیق برگزاری آزمون‌ها در دانشگاه‌ها ضرورت دارد. شناسنامه‌دار کردن همه عوامل برگزاری آزمون از برنامه‌های دیگری است که در سراسر کشور اجرایی خواهد شد. 123 هزار عامل اجرایی در کشور فعالیت دارند و مشخصات این عوامل در پورتالی به همین منظور ثبت خواهند شد. وی در پایان بر ضرورت مشارکت دانشگاه‌های سراسر کشور در هوشمندسازی و برگزاری آزمون‌های بدون کاغذ در آینده تأکید کرد.

تبیین تغییرات ازمون سراسری سال 1402

دکتر احسان جمالی؛ معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور، درخصوص برگزاری آزمون‌های سراسری استان‌ها، تغییرات آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ گفت: در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ باید سه بخش قوانین سنجش و پذیرش دانشجو از سال ۱۳۸۶ تاکنون، آمار و اطلاعات آزمون سراسری ۱۴۰۱ و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در سال ۱۴۰۲ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را باید مدنظر قرار داد. وی با اشاره به قوانین سنجش و پذیرش دانشجو از سال ۱۳۸۶ تاکنون، خاطرنشان کرد: در آبان ماه سال ۱۳۸۶ قانونی در مجلس شورای اسلامی برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به تصویب رسید که طی آن، تأثیر سوابق تحصیلی، هر ساله تا حذف کامل کنکور تا پایان سال اول برنامه پنجم توسعه تا سال ۱۳۹۰ افزایش می‌یافت و این قانون در آزمون‌های سراسری سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ مورد استفاده قرار گرفت، اما با توجه به عدم افزایش پوشش سوابق تحصیلی و تقاضای زیاد داوطلبان برای برخی از رشته ‌محل‌ها، حذف کنکور محقق نشد. معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور افزود: قانون مذکور در سال ۱۳۹۲ از سوی مجلس لغو و قانون سنجش و پذیرش دانشجو تصویب شد و از آزمون سراسری سال ۱۳۹۳ بر اساس این قانون اقدام و تأثیر سوابق تحصیلی در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به میزان ۲۵ درصد و به صورت قطعی انجام شد، همچنین در سال ۱۳۹۵ با رأی دیوان عدالت اداری، مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مبنی بر تأثیر قطعی سوابق تحصیلی داوطلبان در آزمون سراسری، ابطال شد. دکتر جمالی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به اینکه بیشترین داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی است، اما بیشترین میزان رشد داوطلب در مقایسه با سایر گروه‌های آزمایشی در سال‌های اخیر در گروه آزمایشی علوم انسانی بوده است، گفت: بیشترین میزان پذیرش و درصد قبولی در آزمون سراسری سال  ۱۴۰۱ در تمامی رشته محل‌های با آزمون و صرفاً براساس سوابق تحصیلی به ترتیب مربوط به استان‌های یزد، مازندران، سمنان، اصفهان و قم بوده است. معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان تأثیر قطعی سوابق تحصیلی ۴۰ درصد خواهد بود که بر اساس ۱۱ درس دیپلم در پایه دوازدهم در نظام 6-3-3- خواهد بود و سهمیه‌ها در این آزمون تغییر نخواهد کرد. وی تأثیر قطعی سابقه تحصیلی، حذف زیرگروه‌ها، تعداد برگزاری و اعتبار آزمون اختصاصی، تغییر ضرایب آزمون اختصاصی، ضرایب سوابق تحصیلی برای نظام ۳-۳-۶ و نظامی سالی واحدی/ترمی واحدی، پذیرش دانشجو را، از مهم‌ترین تغییرات آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر شمرد. دکتر جمالی به افزایش دو رشته پزشکی و دندان‌پزشکی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: به استناد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۲۰ درصد معادل ۱۹۲۰ نفر به رشته پزشکی و ۱۵ درصد معادل ۲۹۰ نفر به رشته دندان‌پزشکی نسبت به ظرفیت‌های آزمون سراسری سال قبل در گروه آزمایشی علوم تجربی اضافه می‌شود؛ یعنی ظرفیت پذیرش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در رشتۀ پزشکی برابر ۱۱ هزار و ۵۲۰ نفر و رشته دندانپزشکی ۲۲۱۵ نفر خواهد بود.

رصد دقیق فضای مجازی و برخورد با متخلفان ازمون سراسری

دکتر محمدحسین حاجیلو؛ معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع سازمان سنجش آموزش کشور، به تشریح برنامه‌های مالی و پشتیبانی پرداخت و گزارشی از اقدامات شورای حفاظت آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ارائه کرد. وی همچنین در مورد اخذ مجوز افزایش هزینه ثبت نام آزمون‌های سراسری در سال ۱۴۰۲، از طریق تشکیل جلسات مالی و بودجه‌ای در سطح رؤسا و مدیران سازمان برنامه و بودجه کشور، معاون اول رئیس جمهور، کمیسیون علمی، فناوری و هوشمند سازی نهاد ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مطالبی را مطرح کرد. قائم مقام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: رشد هزینه‌های مترتب بر آزمون‌ها، شامل دستمزد نیروی انسانی عوامل اجرایی دست‌اندرکار، رابطان، مراقبان جلسات آزمون و حراست، هزینه‌های پشتیبانی و مواد مصرفی شامل هزینه‌های تأمین کاغذ، چاپ، نگهداری سامانه‌های اینترنتی، حمل و نقل و همچنین پذیرایی مختصر در جلسات آزمون، بیش از نرخ اعلامی تورم بوده است. دکتر حاجیلو با اشاره به وضعیت هزینه ثبت‌نام آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور گفت: درخواست افزایش هزینه ثبت‌نام آزمون‌ها بر اساس بهای تمام شده فعالیت‌های آزمون از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفته که باتوجه به حساسیت موضوع، بیش از ۶۰۰ ساعت بررسی‌ کارشناسی در این زمینه صورت پذیرفته است. وی افزود هزینه‌های مستقیم برگزاری آزمون، شامل حق‌الزحمه طراحان، پشتیبانی سامانه ثبت نام، خرید ملزومات مصرفی، خرید کاغذ، سلفون، دستگاه شخصی‌سازی، کارتریج، حمل و نقل محموله دفترچه های سوالات و پاسخنامه به مراکز برگزاری آزمون، استفاده از فضا و عوامل اجرایی مراکز مجری آزمون، حق‌الزحمه عوامل حفاظت آزمون و غیره است. معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به توانمندهای علمی شرکت‌های دانش‌بنیان در امر برگزاری قبل و حین آزمون، گفت: ساختار و تشکیلات سازمان سنجش آموزش کشور با محوریت توجه به هوشمندسازی و امنیت شبکه و فضای مجازی، اصلاح شده است. تمرکز سازمان سنجش آموزش کشور بر برگزاری آزمون‌های هوشمند و الکترونیکی در سال‌های آینده با کمک مراکز و مؤسسات آموزش عالی است. دکتر محمد حسین حاجیلو در مورد کشف تجهیزات تقلب در آزمون‌ها، جدیدترین ابزار تقلب، راه‌های جلوگیری از تقلب، روش تقلب با تجهیزات الکترونیکی، نیز مطالبی را مطرح کرد و افزود: مدت‌هاست که کمیتۀ حفاظت آزمون‌ها در سازمان سنجش تشکیل شده است و مراحل دستور‌العمل این کمیته در نهادهای ذیربط تحت بررسی است. معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع سازمان سنجش آموزش کشور ضمن تأکید بر شناسایی مصادیق جدید تقلب و تخلف با توجه به پیشرفت فناوری به مواردی از قبیل تجهیزات تصویربرداری، هندزفری نامرئی، تجهیزات انتقال اطلاعات مبدل‌ها و مولدها، هندزفری‌های الکتریسیته، مغناطیس و الکترومغناطیس، امکانات هندزفری‌های نامرئی و انواع تجهیزات سیم کارت‌خوان، تأکید کرد. دکتر حاجیلو با بیان اینکه برخی از داوطلبان بدون آگاهی از قوانین، مرتکب جرم می‌شوند گفت: باید به راهکارهای جلوگیری از استفاده تجهیزات تقلب پرداخت و ضمن پیشنهاد برای افزایش کارایی به آموزش عوامل بازدید بدنی، آگاه‌سازی کلیه عوامل اجرائی از انواع دستگاه‌های تقلب، استفاده از تجهیزات آشکارساز، طراحی و ساخت دستگاه آشکارساز جاذب با استفاده از مهندسی معکوس پرداخت. وی مطرح کرد: تمام محیط فضای مجازی به صورت دقیق رصد می‌شود و برخورد قاطعی با متخلفان انجام می‌شود. به طور قطع سازمان سنجش به دنبال تحقق عدالت آموزشی است و یکی از نمادهای آن، برخورد قاطعانه این سازمان با گروه‌های متخلف اخاذی کننده از داوطلبان است که با یاری ضابطان قضایی، پلیس فتا، پلیس امنیت شناسایی می‌شوند و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. قائم مقام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تشکر از ضابطین قضایی، پلیس فتا، پلیس امنیت در راستای برقراری عدالت آموزشی برای ایجاد فضای امن و رقابت سالم، خاطرنشان کرد: لازم است که داوطلبان بر اساس دانش و توانایی‌های شخصی خود آماده شرکت در آزمون شوند و تحت تأثیر برخی تبلیغات غلط فرصت سوزی نکنند و سرنوشت خود را به کسانی که درصدد برهم زدن نظم و امنیت، تخلف و کلاهبرداری هستند گره نزنند

مدیریت استانی راهبردی مطمئن برای تضمین و تعالی کیفیت برگزاری آزمون‌ها

دکتر رضا محمدی؛  مشاور رئیس سازمان سنجش و سرپرست مرکز تحقیقات، ارزشیابی، اعتبار سنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی گفت: آزمون‌های سراسری، بخش راهبردی از فرآیند آموزش عالی است که حاصل آن انتخاب افرادی شایسته برای ورود به دانشگاه‌ها و مراکز و مؤسسات آموزش عالی کشور است. بدون شک، کیفیت برگزاری این آزمون‌ها تأثیری مستقیم و چشمگیر بر کیفیت آموزش و سطح تخصصی نظام دانشگاهی و جامعه دارد. وی با اشاره به این نکته که برنامه‌ریزی و برگزاری آزمون‌ها وظیفه‌ای ملی است که متوجه همۀ آحاد جامعه و به صورت خاص، نظام دانشگاهی کشور است گفت: درحال حاضر، این آزمون در دورترین نقاط کشور برگزار می‌شود و فرآیند برگزاری آزمون‌های سراسری، مراحل و گام‌های متنوعی دارد که انجام کار و اثربخشی آن مستلزم نگاه علمی و حرفه‌ای به برگزاری آزمون و استفاده از تمام توان و ظرفیت‌های کشور است. دکتر محمدی تصریح کرد: سازمان سنجش، بر مبنای نتایج بررسی‌های نظام‌مند خود و در جهت تعالی و تضمین کیفیت اجرای آزمون‌ها، درصدد است که مسئولیت برگزاری آزمون‌ها را در قالب سازمان اجرایی جدیدی تحت عنوان مدیریت استانی برگزاری آزمون‌های سراسری به دانشگاه‌های معین هر استان محول نماید. وی تأکید کرد: انتظار می‌رود که بر مبنای آیین‌نامۀ تدوین شده در این خصوص، رئیس دانشگاه معین، با تشکیل ستاد امتحانی، نسبت به تدارک تسهیلات و برنامه‌ریزی آزمون‌ها تحت راهبری سازمان سنجش اقدام نماید؛ زیرا انجام این مهم، جز با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های استانی، میسر نخواهد بود. سرپرست مرکز تحقیقات، ارزشیابی، اعتبار سنجی و تضمین کیفیت آموزش سازمان سنجش تصریح کرد: امیدواریم که تمامی نهادهای ذی‌صلاح هر استان، همکاری مناسبی را در جهت تحقق این وظیفه و برگزاری مطلوب آزمون‌ها با بسیج تمام امکانات خود به عمل آورند. مشاور رئیس سازمان سنجش با اشاره به مهم‌ترین اهداف این طرح گفت: تحقق عدالت در اجرای آزمون‌ها از راه مدیریت مؤثر استانی، بهبود فرآیند اجرایی، هماهنگی و هم‌افزایی عوامل استانی با تسهیل ارتباطات و تعامل مستمر و سازندۀ آن، سرعت عمل در تصمیم‌گیری و بهره‌مندی هرچه بیشتر از ظرفیت‌های استانی و تدارک و تمهیدات ارزیابی و نظارت دقیق و مستقیم بر فرآیند اجرای آزمون‌ها، مهم‌ترین اهداف این طرح به شمار می‌رود.

  1

کلمات کلیدی
رضا میمند
خبرنگار :

رضا میمند

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید