کرسی علمیترویجی با عنوان دوگانـه انگاری جـوهری دکـارتی و بـازتعریف آن در نظریـات ادوارد جاناتان لو
کرسی علمیترویجی با عنوان دوگانـه انگاری جـوهری دکـارتی و بـازتعریف آن در نظریـات ادوارد جاناتان لو

به گزارش روابطعمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرسی علمیترویجی با موضوع " دوگانـه انگاری جـوهری دکـارتی و بـازتعریف آن در نظریـات ادوارد جاناتان لو "روز دوشنبه 1 بهمن ماه ۱۴۰۳ به ریاست دکتر فاطمه عرب عضو هیئتعلمی دانشکده حقوق و الهیات و با ارائه دکتر پروین نیک سرشت عضو هیئتعلمی دانشکده حقوق و الهیات دانشگاه تشکیل شد.
دکتر نیک سرشت عضو هیئتعلمی دانشکده حقوق و الهیات با اشاره به اینکه دوگانه انگاری جوهری یکی از نظریات مهم درباب نفس و بدن است که با اظهـارات دکـارت مشـهور شـده اسـت افزود: دکارت با طرح این مسأله، بین نفس و بدن تمایز قائل میشود و یکی را از عالم روحانی و دیگری را متعلـق بـه عـالم جسمانی میداند. از آنجا که دکارت نفس و بدن را دو جوهر از دو عالم متفاوت میداند، در حل مشـکل ارتبـاط بـین این دو بُُعد موفق نمیشود، به گونهای که بعد از مدتی، برخی اندیشمندان دیدگاه وی را دیـدگاهی غیرعلمـی عنـوان کرده و آن را طرد میکنند.
وی ادامه داد: در وجـود عـالم غیـب شـک و تردیـد رخ میدهد؛ بنابراین ،پژوهش حاضر با روش تحلیلی ــ توصیفی و با مرجعه به منابع موجـود سـعی دارد بـه ایـن سـؤال پاسخ دهد که آیا لو توانست چالش چگونگی ارتباط ذهن با بدن را حـل نمایـد؟ بـرای پاسـخ بـه ایـن مسـئله، ابتـدا دیدگاه دکارت بیان و توسط لو نقد میشود و در ادامه نظر لو همراه با ادلـهای کـه بـرای اثبـات ادعـای خـود بـه آن متمسک میشود بیان و مورد بررسی قرار میگیرد.
عضو هیئتعلمی دانشکده حقوق و الهیات با تاکید بر اینکه چیستی انسان از جمله موضوعات پیچیده است که همین پیچیدگی باعـث شـده بـین اندیشـمندان دربـاره آن اختلافات بسیاری به وجود آید خاطرنشان کرد: برخی انسان را به یک بعد محدود میدانند و عدهای دیگر انسان را متشکل از دو بعد جسمانی و روحانی میدانند. دیدگاه اول ،یگانه انگاری و دیدگاه دوم، دوگانـه انگاری نـام دارد. برخـی از یگانـه انگاران ،نظیر فیزیکالیست ها، حقیقت انسان را به جسم او برمیگردانند و انسان را به همین بعد و زندگی در این دنیا محـدود میکنند. در مقابل، فیلسوفانی نظیر ملاصدرا با وجود اینکه در زمره یگانهانگاران قرار دارند و بر این عقیده هسـتند که انسان حقیقتی واحد است، او را به بعد جسمانی و حیات دنیوی محدود نمیکنند؛ زیرا برای انسان حقیقتی واحد و دارای مراتب قائـل هسـتند کـه یـک مرتبـهی آن، بـدن و یـک مرتبـهی آن، نفـس اسـت .
وی در ادامه بیان کرد: یگانهانگاران، خواه انسان را به بدن محدود بدانند و خواه برای انسان حقیقتی برتر از بدن قائل باشند، در تبیین چگونگی ارتباط بین بدن و نفس با مشکلی مواجه نمیشوند؛ به این دلیل کـه براسـاس نظریات، انسان دو جنبه ی کاملاً متمایز و بیگانه از هم ندارد که قرار باشد نحوی اتصال و پیوند این دو جنبـه روشن شود، بلکه انسان یک حقیقت دارد که یا بدن است، یا این حقیقـت واحـد، حقیقتـی مشـکوک و دارای مراتـب متفاوتی است.
در پایان دکتر عباس توان عضو هیئتعلمی دانشکده حقوق و الهیات و دکتر محیا رفیعی عضو هیئتعلمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی بهعنوان ناقدان این نشست، کرسی علمیترویجی" دوگانـه انگاری جـوهری دکـارتی و بـازتعریف آن در نظریـات ادوارد جاناتان لو "را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

نظر دهید