مراسم بزرگداشت روز نهم دیماه، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت دانشگاه شهید باهنر کرمان
مراسم بزرگداشت روز نهم دیماه، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت دانشگاه شهید باهنر کرمان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، حجت الاسلام والمسلیمن علی اصغر حمزه رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، ضمن خیرمقدم به روان پاک همه شهدا، امام شهدا، شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم و در راسشان شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید حسین پور جعفری و همه کسانی که در این مسیر به شهادت رسیدند درود فرستاد و افزود امروزه آنچه که برای ما از شهدا باقی ماند مکتب حاج قاسم سلیمانی است که با بصیرت و آنهم بصیرت فاطمی میتوانیم این مکتب را و این مدرسه درس آموز را پیگیری کنیم و انشالله به آنچه که شایسته این کشور است برسیم.
رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تصریح کرد: روز نهم دیماه روز بصیرت و میثاق امت با ولایت است و شاید بتوان این موضوع را مطرح کرد که واقعا یکی از نقشهای اساسی دانشگاه و دانشگاهیان بحث بصیرت افزایی و امید بخشی به نسل جوان در جهت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است.
حجت الاسلام والمسلمین محمد صباحی رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان کرمان ضمن گرامیداشت روز بصیرت و میثاق امت با ولایت افزود: انقلاب اسلامی در زمانی به ثمر نشست که دنیا از نظر سیاسی به بلوک شرق و غرب تقسیم شوده بود که شرق شعارش عدالت و غرب شعارش آزادی بود و جمهوری اسلامی در مقابل شرقی که خود را طرفدار عدالت و غربی که طرفدار آزادی میدانست یک نظام جدیدی به عنوان مردم سالاری دینی ایجاد کردیم یعنی زمانی که گفته شد مردم بایند در صحنه باشند رای مردم و نظر مردم واقعیت را گفتیم و دیدم که همگی اینها شد یک از نمونه هایش نهم دیماه است و همچنین حضور مردم در جنگ تحمیلی است توی مباحث حساس این انقلاب از جمله انتخابات و نظامی که مبتنی بر رهبری است معتقد هستیم اگر کاری خلاف عدالت انجام بدهد اصلا نیاز به اذل ندارد و در عمل هم در نهایت توانی و باکی و امانتداری این بار سنگین دارند به مقصد میرسانند.
وی با اشاره به نظام مردم سالاری دینی عنوان کرد: در این نظام که در قالب جمهوری اسلامی هویدا شده است، ضمن این که خاستگاه مشروعیت نظام سیاسی را میبایست در حاکمیت دین و معیارهای الهی جستجو کرد، و حاکمیت بر عهده شایستگانی نهاده میشود که حائز اوصافی چون دینشناسی، عدالت و تدبیر است. مشروعیت حاکم نه فقط در گرو وجود اوصاف فوق، بلکه بقای آنهاست. بلکه هرگاه گناه و عمل ناشایستهای از حاکم سربزند، نه تنها وی سزاوار عزل از قدرت است، بلکه خود به خود از این سمت معزول خواهد بود. در این نظام، مردم در مراحل مختلف(گزینش، حمایت و نظارت بر حاکم) نقشی واقعی و مؤثر ایفا کرده و انتصاب الهی حاکم، مانعی فراروی ضرورت پاسخگویی وی به مردم در قبال عملکردش نیست.نگاه همزمان دین اسلام به مردمسالاری و دینمداری موجب شده است ضمن اینکه معایب و کاستیهای برشمرده شده دو نظام دموکراسی و تئوکراسی، از ساحتِ نظام مردمسالاری دینی مبرا باشد، مزایا و امتیازات آن دو نظام عملاً در این نظام پیشنهادی، حضور پررنگی داشته باشند؛ بلکه سرّ موفقیت و کارآمدی این نظام در سالهای تحقق آن در ذیل نظام نبوی و علوی بلکه استقرار آن در کشور جمهوری اسلامی ایران را نیز باید در این قضیه جستجو کرد. این مردمسالاری، راقیترین نوع مردمسالاریای است که امروز دنیا شاهد آن است؛ زیرا مردمسالاری در چارچوب احکام و هدایت الهی است. انتخاب مردم است، اما انتخابی که با قوانین آسمانی و مبرای از هرگونه نقص و عیب، توانسته است جهت و راه صحیحی را دنبال کند. زیرا بر اساس آموزههای دینی، مشروعیت، تحقق و کارآمدی حکومت مطلوب، مرهون عنایت همزمان بر دینمداری و مردمسالاری است. از این روی، جدا از تأکید بر محوریت مراعات دین در نظام سیاسی، روایات بسیاری وجود دارد که مطابق آن، رأی و نظر مردم باید در نظام سیاسی مورد عنایت قرار گیرد.
سپس حاضرین در جلسه سوالات خود را با مطرح نمودند و حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی امام جمعه کرمان، ابتدا از برگزارکنندکان این جلسه تقدیر و تشکر کرد و در خصوص سوال ارتباط بیشتر روحانیون با اقشار مختلف مردم ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حاج قاسم سلیمانی، شهید پورجعفری، همه همراهانشان و شهدا و گرامیداشت روز بصیرت گفت: ارتباط با اقشار مختلف مردم به صورت جدی در دستور کار دفتر امام جمعه کرمان قرار دارد.
وی در پاسخ به سوال با موضوع خواص و عوام بیان کرد: بستر فتنه در دو محور ازجمله شبهه علمی و شهوت عملی شکل میگیرد. افراد دارایی شبهه علمی که به فتنه گرفتار میشوند، از پشت جریانات و حوادث بی خبرند و تحلیلی صحیح از آن ندارند که اینها سبب فراهم شدن بستر فتنه میشود. شبهه علمی نیاز به تبیین صحیح دارد و نیاز است که افرادی به صورت واقعی به آن بپردازند و توضیحات لازم را بدهند تا این بخش را فلج کنند و فتنه شکل نگیرد. علت شهوت عملی، عدم آگاهی نیست و افراد حتی با آگاهی به دام این شهوت افتادند و فرد در این دام آگاهی ها را ندید می گیرد، تحلیل ها را تغییر می دهد و حجم عملیاتی شبهه را گسترش میدهد، فقط برای اینکه به شهوت عملی برسد. شبهه علمی به تودهها و شهوت عملی به خواص بازمیگردد و تحلیل منطقی میتواند سهم تودهها و خواص را تبیین کند. در شبهات و تهدیدها باید همچنین به سراغ سابقه شخص و مواظبت و مراقبت آن برویم و برمبنای آن از افراد دفاع کنیم اینقدر اوضاع فعلی غبار آلود شده تشخیص حق از باطل دشوار است لذا باید به سراغ سابقه شخص نیز برویم.
حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی افزود: امیدوارم به ویژه اهل قلم در روز بصیرت و میثاق با مقام معظم رهبری و نظام جمهوری اسلامی به زوایای این روز فکر و توجه کنند.
امام جمعه کرمان اظهار داشت: در معیار پیامبر گرامی اسلام باید ابتدا حق را بشناسید و سپس اهل حق را با او مقایسه کنید و در این بخش از دو معصوم روایت داریم. امام علی (ع) می فرمایند: «إِنَّ الحَقَّ لا یعرَفُ بِالرِّجَالِ؛ اِعرِفِ الحَقَّ، تَعرِف أهلَهُ»؛ حق با شخصیتها شناخته نمیشود؛ حق را بشناس تا اهل آنرا بشناسی. به هر دلیل بصیرت و سنجش حق باید دارای معیار باشد و امام علی (ع) در جایی دیگر میفرماید: دین خدا به شخصیّت و موقعیّت افراد شناخته نمیشود، بلکه باید به دنبال نشانی از حق بود تا بتوان درک درستی از دین داشت. حق را بشناس، اهلش را نیز خواهی شناخت. این است که نباید انسانها را حتی با بهترین سوابق، معیار شناخت حق قرار داد چرا که معیار حق دین خدا است و شناخت حق و حقیقت نیاز به اندیشه و تفکر دارد؛ لذا شخصیتها و اندیشههایشان را باید با معیار و ملاک حق و حقیقت محک زد و سنجید. بنابراین هیچ شخصیت، اندیشه، جمعیت و جامعهای مساوی با حق، و یا معیار و ملاک حق نیست. دفاع از بصیرت و حق مهم است و نیاز به معیار دارد نظر اسلام این است در تشخیص حق هر دو معیار درست هستند ولی کاربرد هر کدام فرق میکند و طبق فرمایشات حضرت علی (ع) آنقدر امر واضع است که یک سری ضروریاتی در دین است که باید با آن ضروریات را بسنجیم و افراد نزدیکی و دور بودنشان به این ضروریات دین میتوان تشخیص دهیم که جبهه من جبهه حق است یا جبهه مقابل جبهه حق است.
وی در بخش دیگری گفت: پیغمبر(ص) یک جبهه دیگر را در مشکوکات و تردیدها و شبهات باز میکند فرمود: لاجرم باید شخص را با سابقهاش و سبقهاش را مواظبت و مراقبتش را باید بر مبنای این شخص از حق دفاع کنید.
حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی یادآور شد: بدیهیات و ضروریات دین هم حق و باطل را مشخص میکند و اگر کسی درگیری در بدیهیات دارد، نمی تواند مردم را به حق دعوت کند.

نظر دهید