مدیران سازمانی مسئول پیاده سازی سیاست‌ها

  • تاریخ انتشار : 1401/03/23 - 06:40
  • تعداد بازدید : 10
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

مدیران سازمانی مسئول پیاده سازی سیاست‌ها

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، در راستای برنامه‌ریزی‌های میان مدت دکتر اکبر نظری سرپرست حوزه معاونت اداری، مالی و مدیرت منابع؛ دکتر اسماعیل شریفیان سرپرست حوزه معاونت  دانشجویی، دکتر وحید میرزایی مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی و جمعی از مدیران دانشگاه، روز دوشنبه 23 خردادماه 1401 در سالن کنفرانس سازمان مرکزی حضور یافتند.

دکتر نظری ضمن ابراز خرسندی در جمع مدیران گفت: یکی از حلقه‌های اصلی مدیریت در هر سازمان و تشکیلاتی، مدیران میانی و به تعبیری ستون آن سازمان هستند. لذا این نقش در سازمان به عنوان مدیران میانی تلقی کردند.

وی با اشاره به اهمیت نقش مدیران میانی افزود: مدیران میانی به عنوان یک پل، بین سطوح مدیریت بالاتر و سطح مدیران پایین‌تر تعریف شده‌اند.

سرپرست حوزه معاونت اداری، مالی و مدیرت منابع دانشگاه، مدیران سازمانی را مسئول پیاده‌سازی سیاست‌ها و مسئول نظارت، کنترل و هماهنگی سطوح پایه، عنوان کرد.

وی افزود: اگر دانشگاه را به عنوان یک سازمان نگاه کنیم سه سطح از حوزه مدیریت را می‌توان تعریف کنیم، سطح مدیران بالایی که ریاست و هیأت رئیسه دانشگاه و معاونین تشکیل شده، سطح میانی مدیران واحدها و مدیران پایین هم کارکنان و همکاران هستند.

دکتر نظری گفت: قاعدتا در هیأت رئیسه و شورای مدیریت یک سیاست‌های کلی برای دانشگاه و برای رسیدن به اهداف اصلی تعریف و برنامه ریزی‌می‌شود که این سیاست‌ها بایستی در دانشگاه پیاده شود.

وی پیاده سازی و نظارت بر اجرای  سیاست‌ها و اهداف  سازمان را بر عهده مدیران میانی دانست و گفت: مدیران میانی نقش کلیدی و حساس دارند و علاوه بر آن بحث نظارت و هماهنگی و کنترل فعالیت‌ها است که اگر خللی در آن ایجاد شود ممکن است آن فعالیت با مشکل مواجه شود و وجود مشکل در سیستم، می‌تواند نارضایتی را به دنبال داشته باشد. 

سرپرست حوزه معاونت اداری، مالی و مدیرت منابع دانشگاه در خصوص وظایف مدیران در هر سازمان گفت: یکی از وظایفی که برای مدیران در سازمان در نظر گرفته شده برنامه‌ریزی‌های میان مدت است. برنامه‌های کلان و درازمدت و سیاست‌های اصلی توسط مدیران عالی یا هیأت رئیسه یا شورای مدیریت دانشگاه، با سیاست‌های کلی و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت صورت می‌گیرد.

دکتر نظری با اشاره به برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت توسط مدیران میانی افزود: تجزیه و تحلیل و ارزیابی فعالیت‌ها یا عملکرد مدیران رده پایین جزء یکی از وظایف مدیران است. ایجاد شبکه‌های ارتباطی مناسب بین واحدها، امکان بهره‌گیری مناسب از منابع سازمان و بهره‌وری را ایجاد می‌کند.

وی یکی از مهارت‌های اساسی و مهم مدیران را نوآوری دانست و خاطر نشان کرد: مدیران میانی در کنار وظایف‌شان بایستی یک سری مهارت‌های را هم داشته باشند. برقراری ارتباط با دیگران، گزارش دهی، تغییر مهارت‌های مدیریت یکی از مهارت‌های است که یک مدیر باید داشته باشد تا بتوانند هر لحظه یک مهارت و یک مشکلی را که پیش‌ می‌آید تغییر دهند.

  دکتر اسماعیل شریفیان سرپرست حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه گفت: قاعدتا هر مدیری قصد دارد یک سری اتفاقات خوب را رقم بزند که این اتفاقات خوب به نوعی با عملکردش ارتباط پیدا می‌کند.

وی با اشاره به تغییر و اشتباهات در ابتدای هر کاری گفت: تغییرات مدیریتی در همه پست‌ها و سازمان‌ها وجود دارد و هر مدیر سبک کاری خاص خودش را دارد و نمی‌توان گفت که درست است یا غلط.

سرپرست حوزه دانشجویی فعالیت نیروهای میانی را مهم دانست و افزود: اگر بخواهیم از نگاه مدیریتی به موضوع نگاه کنیم می‌توان دریافت که کار در دانشگاه با وجود دو نوع نیروی انسانی هیأت علمی و کارمندان، سخت است.

وی با اشاره به مهارت سه گانه ادراکی، فنی و ارتباطی، مهمترین توانایی مدیر را برقراری ارتباط دانست و گفت: مهارت‌های ارتباطی شاخص مشترکی است که در همه سطوح مدیریت اهمیت دارد اما مقدار مهارت‌های فنی و ادراکی در سطوح مختلف مدیریت متفاوت است، هرچه فرد از سطوح پایه مدیریتی به سطوح بالا ارتقاء پیدا می‌کند به مهارت فنی کمتری نیاز دارد.

سرپرست حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه گفت: هرچه جلسات و ارتباطات سازنده بیشتر باشد،  یکدیگر را بیشتر درک خواهیم کرد و نگاه‌هامان به یکدیگر نزدیک می‌شود، باید نقاط قوت و ضعف یکدیگر را بشناسیم تا در راه رسیدن به اهداف دانشگاه موفق‌تر عمل کنیم.

وی با اشاره به فعالیت در حوزه دانشجویی افزود: تمام امکانات باید پیش‌خوران باشد و فقط نوع و ماهیت کار است که می‌طلبد در حوزه دانشجویی کارها تسریع شود و در اولویت قرار گیرد و منابع انسانی با ارزش‌ترین منبع هر سازمانی است.

  دکتر وحید میرزایی مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی ضمن تقدیر از مدیران دانشگاه گفت: با برگزاری چنین جلسات می‌توان در رفع مشکلات و موانع پیشقدم شد.

وی افزود: گفتن اشکالات بدون تعصب و غرض ورزی، یک نقد سازنده است. زیرا کمک می‌کند سطح کیفی دانشگاه را بالا ببرد و زمانی که تشخیص دادیم که یک کاری به نفع سیستم است باید ریسک و هزینه‌اش را بپذیریم.

مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی تاکید کرد: سازمان زمانی در مسیر تعالی قرار می‌گیرد که در کنار بسترسازی مناسب و انجام فعالیت‌های درست، سیستم داینامیک و پویا داشته باشد. داینامیک سیستم یکی از رویکردهای کارآمد هست که لازم است در حوزه‌های مختلف مدیریت استفاده شود و بهره جست.

  گفتنی است دراین نشست، مدیران به بیان مشکلات خود پرداختند و  در پایان به پرسش‌های آنان پاسخ مناسبی داده شد.

  آلبوم تصاویر:

کلمات کلیدی
رضا میمند
خبرنگار :

رضا میمند

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید