دکتر باقری؛ قائم مقام وزیر علوم، از راهاندازی دورههای جدید تولیدات گلخانهای در حوزه آموزش کشاورزی خبر داد
دکتر باقری؛ قائم مقام وزیر علوم، از راهاندازی دورههای جدید تولیدات گلخانهای در حوزه آموزش کشاورزی خبر داد
دکتر باقری؛ قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به همراه دکتر طاهر؛ رئیس دانشگاه و اعضا هیأت رئیسه دانشگاه شهیدباهنر کرمان، روز سه شنبه 18دیماه97، در حاشیه افتتاح مرکز HPC و ابر وایرلس دانشگاه شهیدباهنر با استادان دانشکده کشاورزی دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر باقری؛ قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از بازنگری رشتههای کشاورزی در طی سالهای 92 تا 94 گفت: به همت همۀ دانشکدههای کشاورزی و با مشارکت انجمنهای علمی و مراکز تحقیقاتی رشتههای کشاورزی را بازنگری شده و تنها گروهی که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کلِ برنامههایش بازنگری شده است دورههای کشاورزی و منابع طبیعی است.
وی در خصوص بازنگری دورههای کشاورزی و منابع طبیعی گفت: باید اول به سمت نیازهای ملی برویم، با برنامههای روز دنیا، همگام باشیم، برنامههای علمی و مهارتی دانشجویان را افزایش دهیم.
دکتر باقری افزود: با چند رویکرد حجم دورهها نسبت به قبل کاهش یافته و گزارشات فرستاده شده، حاکی از این است که از 121 برنامه در گروه کشاورزی به 70 برنامه تقلیل پیدا کرده است.
قائم مقام وزیر علوم از از راهاندازی دورههای جدید تولیدات گلخانهای در حوزه آموزش کشاورزی و اجرای ماده 23 بهرهوری قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی خبر داد و خاطر نشان کرد: طبق این قانون دانشجویان رشتۀ کشاورزی، باید حداقل 6 ماه در صحنههای عملیاتی حضور پیدا کنند، دوره کارورزی خود را بگذرانند، با محیط کار آشنا و از مهارتهای لازم برخوردار شوند.
دکتر باقری اظهار داشت: با تلاشهای صورت گرفته در سال 1397 به ازای هر دانشجو رشته کشاورزی و منابع طبیعی 270 هزار تومان در بودجه دانشگاه قرار داده شده است، که این مبلغ برای عملیات کشاورزی کافی است و دانشکدهها باید این طرح را عملیاتی کنند.
وی افزود: با تدوین دستورالعملی، وزارت جهاد کشاورزی موظف شده که با هماهنگی بخشهای خصوصی و دولتی سامانهای برای دانشکدههای کشاورزی ایجاد کند که آن دانشکدهها برای جایابی دانشجویان، کارآموزی و هماهنگی بین دانشکدهها با مراکزی که کارآموزی دارند به سامانه مراجعه کنند.
دکتر باقری از توافق بین وزیر علوم و وزیر جهاد کشاورزی در جهت راهاندازی این سامانه در مهرماه سال آینده خبر داد و گفت: وزارت جهاد این کار را برعهده دارد.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به این موضوع که دو ابزار هدایت اعضای هیات علمی شامل آیین نامه ترفیع و ارتقا وجود دارد که با تنظیم این دو میتوان فعالیتهای آنها را جهت دهی کرد، گفت: در آیین نامه ترفیع محدودیتی وجود ندارد و دست دانشگاهها باز است و دانشکده کشاورزی هر دانشگاه با توجه به آیین نامۀ همان دستگاه؛ میتواند برنامه خود را جهت تصویب در هیات امنا ارائه دهد.
وی افزود: تمامی اعضای هیات علمی باید برنامه 5 ساله داشته باشند و ارزیابی سالیانه نیز باید بر طبق همین آیین نامه صورت گیرد.
قائم مقام وزیر علوم از تغییرات جدید پیرامون حوزههای کاربردی و تبدیل دانش به فناوری در ابلاغ آییننامه ارتقا نام برد و گفت: در ماده 5 این آییننامه، دانشگاهها می توانند بر طبق ماموریتشان و توقعاتی که از اعضای هیات علمی دارند، نکاتی را به آیین نامه اضافه کنند و دستگاهها با توجه به ماموریت خود باید آیین نامههای جداگانه داشته باشن، زیرا تمام دانشگاهها را نمیتوان با یک شاخص ارزیابی کرد.
دکتر باقری تاکید کرد: در این دولت، ما رویکردها را متناسب با شرایط دانشگاهها تنظیم می کنیم.
وی ضمن تشکر از رویکردهای دانشکده کشاورزی و پژوهشکده تولیدات گیاهی دانشگاه شهید باهنر کرمان، خاطر نشان کرد: با توجه به بحران آب و شرایط زیست محیطی کشور، باید تغییراتی در آموزش، پژوهش و فناوری کشاورزی ایجاد شود، خصوصا در حوزه آب، باید به پرورش محصولاتی که به آب کمتر نیاز دارند برویم و این موضوع، دغدغه دانشکدههای کشاورزی باشد، پس به دنبال راهحلهای نو در جهت تحول آموزش هستیم.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: لازم است برای خلق فناوریهای جدید، دانشکدهها فعال شوند و پیشنهاد میشود که گروههای مختلف دانشکده باهم همکاری کنند، حول چندین کار مهم برنامهریزی کنند و همه آنها دغدغه کارهای مهم را داشته باشند.
وی با طرح این سوال که سهم هر گروه و هر عضو در این برنامههای 5 ساله چقدر است گفت: باید به سمت برنامههای مدون و دقیق برویم، ما نمیتوانیم یک نسخه واحد به همه دانشگاهها بپیچیم و نباید موضوعاتی که دغدغه نیست را وارد پایاننامهها کنیم.
دکتر باقری با اشاره به این موضوع که مشکلاتی وجود دارد اما همیشه تحولات در دل سختیها رشد میکند عنوان کرد: باید همین منابع کم را بر روی برنامههای دقیق متمرکز کنیم و با حمایت از مقالات بینالمللی که خود یک شاخص مهم هستند از پژوهشهای کاربردی هم باید حمایتهای لازم صورت گیرد و این دو موضوع منافاتی با یکدیگر ندارند.
وی خاطر نشان کرد: راههای نرفته بسیاری در حوزۀ برنامهریزی، سیاستها و اصلاح رویهها وجود دارد که نیاز به زمان، تدبیر و مشارکت دانشگاهها دارد.
کدخبر:1303459
خبرنگار: ام البنین معین الدینی
عکاس:اکبرخالقی
نظر دهید