در سایه دانش و پژوهش می توان به توسعه دسترسی پیدا کرد
در سایه دانش و پژوهش می توان به توسعه دسترسی پیدا کرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان کرمان روز چهارشنبه ۱۷ آذرماه ۱۴۰۰ با حضور مسئولان و مدیران استانی، فرهیختگان کشوری، پرسنل دستگاههای اجرایی استان، اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.
رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: بهترین درودها و سلامها را تقدیم میکنم به محضر پرنور و سرشار از آگاهی و معرفت همکاران محترم و از صمیم قلب هفته ملی پژوهش را به شما فرزندان برومند دانایی و آگاهی تبریک عرض می نمایم.
وی افزود: در فرهنگ گرانبار ایرانی و اسلامی ما دانش و پژوهش دو همراه همیشگی شمرده شدهاند که با مدد جستن از آنها آدمی توفیق مییابد که راه سعادت خود و جامعه خویش را به روشنی درک کند و به مقام فرشتگی نایل شود. در فرهنگ غنی ما سخنان ارزشمندی از بزرگان وجود دارد که به توصیف و ارزشهای راستین دانش و پژوهش پرداختهاند.
دکتر طاهر با استناد به یکی از اشعار شاعران بزرگ گفت: در پی کشف این آن رفتن/جز به دانش کجا توان رفتن؟/ تن به دانش سرشته باید کرد/دل به دانش فرشته باید کرد/
رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان خاطر نشان کرد: در ایران اسلامی اختصاص یک هفته از سال به پژوهش که البته جنبه نمادین دارد و در واقعیت تمام زندگی جامعه فرهیخته در زمینه دانش و پژوهش سپری می شود رویدادی بزرگ است که ارزش و اهمیت آن روز به روز روشن تر می شود. نیازی به گفتن نیست که دانش و فرهنگ امروزی بشر ریشههای عمیق چند هزار ساله دارد. تلاش و تفکر هزاران انسان در زمانهای مختلف دست به دست هم داده تا تمدن بشری را به این پایه رسانده است.
دکتر طاهر با نقل قول از ابن سینا درخصوص دانایی و آگاهی که خود نسبت به دانش واقعی بشر زبان به عجز گشوده و گفته است: تا بدانجا رسید دانش من که بدانم همی که نادانم افزود: از دیرباز دانایان و فرزانگان با پژوهش در زمینههای مختلف علمی و فرهنگی بر کوله بار دانش بشری افزودهاند و موجبات ترقی و تعالی جوامع را فراهم کردهاند.
رئیس دانشگاه با طرح پرسش هایی با عناوینی همچون براستی ما در منظومه بیکران دانش بشری در چه جایگاهی قرار داریم؟ کدام یک از پژوهشهای خود را میتوانیم مایه مباهات و افتخارمان تلقی کنیم؟ پژوهشهای اصیل ما درباره چه مسائلی شکل گرفته و چه باری را از دوش ملتمان برداشته است؟ کجا بر صواب بودهایم و کجا راه را به خطا رفتهایم؟ هفته ملی پژوهش را به بازنگری در کارهای پژوهشی دانست و افزود: با این بازنگری است که میتوان به صورت مداوم مسیر علمی خود را اصلاح کرد و به دانش دست یافت که تحولآفرین باشدو موجب کمال مادی و معنوی جامعه شود.
دکتر طاهر خاطر نشان کرد: بیتردید تنها در سایه پژوهش و دانش است که میتوان به توسعه پایدار در تمام جنبههای فرهنگی، علمی، صنعتی، اقتصادی و سیاسی دسترسی پیدا کرد و راه سعادتمندی در دنیا و آخرت گذرگاهی طولانی و پر پیچ و خم دارد که با بهره گیری از دانش و پژوهش می توان آن را پیمود.
رئیس دانشگاه با تاکید بر اهمیت پژوهش اظهار داشت: هرگونه سستی در تحقیق و پژوهش سبب بر باد رفتن عمر و هدر دادن فرصتها خواهد شد و بر دامنه نیازمندیهای کشور خواهد افزود رسیدن به استقلال واقعی، آزادی حقیقی و قدرتمندی آرمانی درگرو سامان دادن به پژوهش های دقیق و منطبق با نیاز هاست.
دکتر طاهر افزود: هفته ملی پژوهش، آنگاه به اهداف خود نایل خواهد شد که نگاه ما را به علم و دانایی کاربردی و مسئله محور سازد این هفته بهانهای است برای شناخت هر چه بهتر و دقیقتر نیازهای جامعه و برنامه ریزی دقیق برای پژوهشهایی که می خواهیم و می باید انجام بدهیم.
رئیس دانشگاه معین استان کرمان پژوهش نظاممند را اینگونه توصیف کرد: پژوهش نظاممند و در خدمت جامعه، صنعت، فرهنگ و علم یقینا باید مهمترین دغدغه زندگی علمی هریک از ما باشد و باید بپذیریم که جامعه به تمام توانمندیهای شما نیازمند است و شما فرصت آن را ندارید که وقت گرانبهای خود را صرف پژوهش های کم ارزش، بیفایده و تفننی کنید.
دکتر طاهر با اشاره به نهادینه شدن فرهنگ آموزش و پژوهش در جامعه افزود: تنها از طریق آموختن مستمر و پژوهش مداوم است که می توان خود را به کاروان همیشه در حال حرکت دانایی پیوند زد اگر این فرهنگ در ما نهادینه شود آنگاه میتوانیم ادعا کنیم که نام ما نیز در جرگه خردمندان و فرزانگان جهان ثبت شده است. دستیابی به رازهای دانش، آرزوی همیشگی انسان بوده است. همه انسانهای خردمند در طول تاریخ طولانی خود در مسیری پا گذاشتند که ما نیز از رهروان آن هستیم.
دکتر طاهر با مروری بر شاخص های آموزشی، پژوهشی و فناوری استان کرمان افزود: استان کرمان در سال 1400، 100موسسه وابسته به آموزش عالی با 116361نفر و 2739 عضو هیأت علمی داراست.
دکتر طاهر با اشاره به اهمیت آموزش و پژوهش در دانشگاه گفت: مجموع مقالات ISI در سال 1397 تعداد 1941 مقاله - در سال 1398 تعداد 2346 مقاله و در سال 1399برابر با 3093 تعداد مقاله ISIبوده که این تعداد نسبت به سالهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
رئیس دانشگاه بیان داشت: مجموع مبلغ طرح های برون دانشگاهی دانشگاه استان کرمان تا آذرماه سال 1400 به سیصد و چهل و پنج میلیارد و پانصد میلیون ریال و شاخصهای پژوهشی H-index(wos) دانشگاه شهید باهنر کرمان تا آذر ماه 1400 (91) و شاخصهای پژوهشی H-index(scopus) است.
دکتر طاهر با اشاره به شاخصهای بینالمللی دانشگاههای استان کرمان گفت: دانشگاههای شهید باهنر کرمان و علوم پزشکی کرمان در بین دانشگاههای پر استناد یک درصد دنیا قرار گرفتهاند و 82 نفر عضو هیأت علمی از دانشگاههای استان در بیش از 1000 پایگاه استنادی ارجاع دارند.
رئیس دانشگاه در مورد کسب رتبههای دانشگاه شهید باهنرکرمان در جمع دانشگاههای برتر در نظامهای رتبهبندی بین المللی به شرح زیر اعلام کرد: قرار گرفتن دانشگاه شهید باهنر کرمان در بین ده دانشگاه برتر از 72 دانشگاه جامع کشور در رتبهبندی و ارزیابی دانشگاههای دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری -کسب رتبه + 1001 در رتبه بندی تایمز در بین دانشگاههای جهان و کسب رتبههای(کسب رتبه 871 در پژوهش، کسب رتبه 524 در در آمدهای صنعتی، کسب رتبه +801 در شاخه مهندسی و فنّاوری، کسب رتبه +601 در شاخه علوم زیستی، کسب رتبه +801 در شاخه علوم فیزیکی، کسب رتبه +601 در شاخه علوم کامپیوتر، کسب رتبه +351 در دانشگاههای جوان، کسب رتبه 400-351 در آسیا، کسب رتبه 882 در دنیا و کسب رتبه 11 در بین دانشگاههای جامع در رتبه بندی لایدن، کسب رتبه 1328 در دنیا و رتبه 19 در کشور در رتبه بندی وبومتریک، کسب رتبه 51 تا 75 بخش مهندسی معدن دانشگاه در رتبهبندی شانگهای، کسب رتبه 1323 دانشگاه شهید باهنر کرمان در جمع دانشگاههای برتر جهان و رتبه 11 در دانشگاههای جامع در رتبه بندی US News، کسب رتبه 1275 در بین 2500 دانشگاه بین اللملی شرکت داده شده در رتبه بودی یورپ و رتبه 25 در بین 45 دانشگاه از دانشگاههای ایران، قرار گیری 3 عضو هیأت علمی دانشگاه در جمع برترینهای 1% دنیا بر مبنای پایگاه WOS، قرار گیری 13 عضو هیأت علمی دانشگاه در جمع برترین های دنیا با توجه به شاخص C-Score بر اساس داده های اسکوپوس)
در پایان دکتر طاهر موضوعات؛ مهاجرت استعدادهای برتر به تهران، کاهش جدی تقاضا برای دورههای تحصیلات تکمیلی، مشکلات معیشتی اعضای هیات علمی جوان و اثرگذاری آن بر کیفیت آموزش، عدم وجود منابع کافی از محل بودجه عمومی در بخش پژوهش، عدم همراهی برخی از اعضای هیات علمی با برنامههای بینالمللیسازی دانشگاهها و تعداد موسسات آموزش عالی استان و لزوم ساماندهی و ماموریت گرا کردن آنها را چالشهای آموزش و پژوهش، عنوان کرد.

نظر دهید