برگزاری نشست هماندیشی با حضور رؤسای ادوار دانشگاه شهید باهنر کرمان و مقامات عالیرتبه استان
در راستای تقویت پیوند دانشگاه و جامعه صورت گرفت
برگزاری نشست هماندیشی با حضور رؤسای ادوار دانشگاه شهید باهنر کرمان و مقامات عالیرتبه استان
نشست هماندیشی با محوریت بررسی راهکارهای تقویت ارتباط دانشگاه با جامعه، شامگاه شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۴ با حضور رؤسای ادوار دانشگاه شهید باهنر کرمان، استاندار کرمان، امامجمعه و جمعی از مسئولان ارشد استانی در سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابطعمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، این نشست به ابتکار نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان و به دعوت ریاست دانشگاه برگزار گردید تا با بهرهگیری از تجارب رؤسای پیشین و دیدگاههای نخبگان اجرایی استان، مسیر نقشآفرینی دانشگاه در حل مسائل جامعه تقویت شود.
حجتالاسلاموالمسلمین محمد صباحی، رئیسدفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان در ابتدای جلسه بیان داشت: هدف از برگزاری این نشستها، بهرهمندی از نظرات و پیشنهادات مسئولین استانی و دانشگاهی در جهت تقویت پیوند دانشگاه با جامعه و حل مسائل و چالشهای موجود است. برایناساس، تصمیم بر این شده است که جلسات دورهای مشابه بهمنظور هماندیشی و تبادل نظر در این زمینه برگزار شود. امروز نیز، با حضور رؤسای ادوار گذشته دانشگاه و مسئولین ارشد استان که جمعی از نخبگان علمی و اجرایی استان را تشکیل میدهند، فرصتی مناسب برای همافزایی و همفکری فراهم آمده است.
دکتر حسین نظام آبادی پور، رئیس دانشگاه، ضمن خوشامدگویی به حاضران و قدردانی از حضور دکتر محمدعلی طالبی، استاندار کرمان، و حجتالاسلاموالمسلمین علیدادی سلیمانی، امامجمعه کرمان، گفت: این نشستها بهمنظور بهرهگیری از تجربیات و ظرفیتهای فکری بزرگان دانشگاه و استان برگزار میشود تا در مسیر تحقق اهداف بلند دانشگاه و ارتقای ارتباط آن با جامعه قدمهای مؤثری برداریم.
وی با اشاره به افتخارات دانشگاه گفت: دانشگاه شهید باهنر کرمان در طول پنج دهه فعالیت خود تاکنون ۸۲ هزار دانشآموخته تربیت کرده که بسیاری از آنها در عرصههای مختلف علمی، مدیریتی، سیاسی فرهنگی و اجتماعی تأثیرگذار بودهاند. دکتر نظام آبادی پور در ادامه با اشاره به موفقیتهای بینالمللی دانشگاه افزود: خوشبختانه دانشگاه در برخی از نظامهای رتبهبندی جهانی توانسته به جایگاههایی زیر هزار دست یابد. در رتبهبندی ISC نیز دانشگاه شهید باهنر توانسته رتبه دوازده کشوری را کسب کند که این دستاورد نتیجه تلاشهای بیوقفه اعضای هیئتعلمی، دانشجویان و همکاران اداری در سایه هدایت و حمایت رؤسای ادوار گذشته دانشگاه است.
وی در ادامه با اشاره به موفقیتهای دانشگاه در عرصههای علمی و تحقیقاتی بیان کرد: امروزه دانشگاهها باید تمرکز خود را بر تحقیقات کاربردی بگذارند. خوشبختانه دانشگاه شهید باهنر کرمان تاکنون بیش از ۱۵۰۰ طرح صنعتی موفق با صنایع و ادارات استان را اجرایی کرده که این امر نشاندهنده ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با صنعت و نیازهای جامعه است.
رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان همچنین بر اهمیت همافزایی بین دانشگاه، دولت و نهادهای مذهبی تأکید کرد و گفت: همکاری سهجانبه بین دانشگاه، نماینده ولیفقیه و استانداری کرمان میتواند یک مدل موفق از همگرایی مراکز علمی، نهادهای دینی و مدیریت اجرایی باشد که نهتنها برای استان بلکه برای کشور نیز الگویی مناسب خواهد بود. دکتر نظام آبادی پور در ادامه پیشنهاد کرد؛ ۱۰ مشکل اصلی استان کرمان به دانشگاه سپرده شود تا با استفاده از توان علمی و پژوهشی خود، دانشگاه بتواند در حل این مشکلات و افزایش بهرهوری استان نقش موثری ایفا کند.
رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات معیشتی اعضای هیئتعلمی و کارکنان اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم که نیاز به توجه ویژه دارد، بهبود وضعیت معیشتی جامعه دانشگاهی است. همچنین دانشگاه میتواند با استفاده از ظرفیتهای پارک علموفناوری استان، زمینهساز پیشرفتهای فناورانه و صنعتی در منطقه باشد.
دکتر رستمی ابوسعیدی در سخنان خود با تأکید بر اهمیت آموزشهای مهارتی، به اظهارات رئیسجمهور برزیل در المپیاد بینالمللی مهارت ۲۰۱۷ اشاره کرد و گفت: برزیل، بهعنوان یک قدرت نوظهور در یک دهه اخیر، توانسته است با تمرکز بر آموزشهای مهارتی و پرورش مهارتهای دستورزی، پیشرفت قابلتوجهی داشته باشد. وی افزود: "با توجه به ظرفیتهای برجسته صنعتی و معدنی استان کرمان، این استان پتانسیل بالایی برای اشتغالزایی فارغالتحصیلان مهارتآموخته در رشتههای فنی و حرفهای دارد و میتواند به یک الگوی موفق در این زمینه تبدیل شود." وی تأکید کرد: هدف ما در دانشگاههای نسل چهارم این است که با ایجاد ارتباط مؤثر میان دانش و صنعت، فارغالتحصیلان را با مهارتهای عملی و اجرایی مجهز کنیم تا آنان بتوانند بهعنوان نیرویی مؤثر در توسعه و پیشرفت جامعه عمل کنند. ما باید بتوانیم 'دانایی را به دارایی' تبدیل کنیم.
دکتر محمدجواد فدایی که علاوه بر سوابق ریاست دانشگاه، تجربه استانداری کرمان را نیز در کارنامه خود دارد، در سخنانی با اشاره به ویژگیهای دانشگاههای نسلهای مختلف، پیشنهاد کرد که دانشگاه شهید باهنر کرمان بهعنوان پایلوت، به سمت مدلهای مشابه برخی دانشگاههای اروپایی حرکت کند. وی اظهار داشت: پیشنهاد میکنم این دانشگاه بهجای تعطیلات تابستانی که معمولاً به هدر میرود، سه ترم چهارماهه داشته باشد و به دانشجویان فرصت دهد تا در این مدت، بهویژه در حوزههای صنایع و معادن، دورههای کارآموزی خود را بگذرانند. وی در پایان به اهمیت شناسایی معضلات جامعه و نظام مسائل آن اشاره کرده و گفت: "تا زمانی که مشکلات بهدرستی توسط دانشگاهیان شناسایی نشوند، یافتن راهحلهای مؤثر امکانپذیر نخواهد بود؛ بنابراین، باید کمیتهای متشکل از دانشگاهیان تشکیل شود تا مسائل و چالشهای مدیران را شناسایی کرده و راهکارهای عملی ارائه دهند."
دکتر احمد امیری خراسانی با اشاره به فارغالتحصیلان رشتههای علومانسانی، گفت؛ درگذشته این افراد میتوانستند بهراحتی در آموزشوپرورش مشغول به کار شوند، اما امروز با محدودیتهایی در جذب و استخدام بهویژه در رشتههای علومانسانی و پایه مواجهاند."
دکتر سید علی مصطفوی در سخنان خود با اشاره به اهمیت تدوین برنامه راهبردی دانشگاه در شرایط کنونی، این اقدام را بسیار ارزشمند دانست و در ادامه به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرده و افزود: دولت درگیر مشکلات اقتصادی است و برای حمایت از دانشگاهها و دولت، بنیاد عامالمنفعه خیرین دانشگاه راهاندازی شده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود، پیشنهاد کرد که دانشگاهها باید در پروژههای صنایع بزرگ وارد رقابت شوند تا نگاه صنایع به دانشگاهها تغییر کند. دکتر مصطفوی گفت: این تغییر نگاه هم هزینهها را کاهش میدهد و هم باعث بهبود فرایندها میشود. اگر استاندار کرمان کمک کنند و در هیئتمدیره صنایع بزرگ یک نفر با این تفکر حضور داشته باشد، میتوانیم در این مسیر گامهای مؤثری برداریم. دکتر مصطفوی در پایان بر لزوم تقویت جایگاه دانشگاه تأکید کرد و افزود: "دانشگاه باید قدرت داشته باشد و این قدرت از جامعه دانشگاهی ناشی میشود. حفظ شان و احترام استاد، کارمند و دانشجو بسیار تأثیرگذار است."
وی همچنین از اقدام نخست دکتر نظامآبادی پور برای تقدیر از دانشجویان رتبههای برتر طی چهار سال اخیر یادکرد و آن را اقدامی انگیزهبخش و امیدآفرین دانست.
دکتر حسین اکبری فرد در سخنان خود به سند منابع انسانی استان اشاره کرده و یادآور شد که باید ارتباط میان سند منابع انسانی دانشگاه و سند منابع انسانی استان تقویت شود تا دانشگاه بتواند نیروهای متخصص را بر اساس نیازمندیهای استان پرورش دهد.
دکتر اکبری فرد در ادامه به پیچیدگیهای اقتصادی و چالشهای سرمایهگذاری اشاره کرد و افزود: باید فرایندهای سنتی در صنایع و معادن را به سمت تولید محصولات فناورانه و پیچیدهتر با ارزش افزوده بیشتر نسبت به محصولات خام سوق دهیم." وی تأکید کرد که دانشگاه میتواند با تربیت دانشآموختگان متخصص، گامهای مؤثری در این مسیر بردارد.
دکتر محمدعلی طاهر در سخنانی با اشاره به پیشرفتهای سریع بسیاری از کشورها در ابعاد صنعتی و اقتصادی، از جمله مالزی و چین، بیان داشت: این کشورها در مدتزمان کوتاهی به دستاوردهای فوقالعادهای دست یافتند و ما نیز باید همانطور که در زمینههای هستهای و فناوریهای نانو حرکتهای جهشی داشتیم، در دیگر حوزهها، بهویژه در مسائل اقتصادی، حرکتهای علمی و پرشتابتری داشته باشیم. وی همچنین به مشکل اصلی صنایع کشور اشاره کرد و افزود: عقبماندگی صنایع ما به دلیل کمتوجهی به مراکز تحقیقاتی است، بنابراین باید این مراکز را در کنار صنایع ایجاد و تقویت کنیم تا بهرهوری این صنایع افزایش یابد.
دکتر رضوی نیز در سخنان خود با اشاره به شعار سال "سرمایهگذاری در تولید"، گفت: باید به جامعه تبیین کنیم که نباید به مسائل از دیدگاه منفعتگرایانه نگاه کرد. بلکه میتوان با نگاه خیرخواهانه و سرمایهگذاری، از برکت مشارکت و کارآفرینی هم بهره مادی و هم معنوی برد.
دکتر محمدعلی طالبی، استاندار کرمان، در این نشست ضمن قدردانی از دانشگاه شهید باهنر کرمان به دلیل برگزاری جلسه هماندیشی و ابتکار در بهرهگیری از نظرات رؤسای ادوار دانشگاه، این گردهمایی را الگویی مناسب برای مدیران استان دانست و تأکید کرد: در سایه وفاق و همدلی، میتوان از تجربیات و همافزایی یکدیگر در پیشبرد مأموریتهای اداری و سازمانی بهرهمند شد.
وی در ادامه به راهبردهایی اشاره کرد که بهمنظور توسعه استان به دانشگاهها واگذار شدهاند و افزود: راهبرد نخست، توسعه علمبنیاد است؛ دانشگاهها باید بهعنوان موتور محرک دانش و فناوری، پایاننامهها، رسالهها و طرحهای پژوهشی را به سمت نیازهای واقعی استان هدایت و از آنها حمایت کنند. راهبرد دوم از دیدگاه استاندار، تقویت ارتباط مؤثر دانشگاه با جامعه و صنعت است. او گفت: در این مسیر، دانشگاه باید به اتاق فکر توسعه استان تبدیل شود، دفاتر ارتباط با صنعت، مراکز رشد و کارآفرینی باید رونق یابند. راهبرد سوم، توانمندسازی سرمایه انسانی استان است. طالبی در این باره تأکید کرد: دورههای مهارتی باید بر اساس نیاز بازار کار منطقهای طراحی شوند و مهارتهای بینرشتهای مانند کارآفرینی، مدیریت و نوآوری توسعه یابند. وی راهبرد چهارم را حل مسائل محلی با راهکارهای بومی دانست و تصریح کرد: دانشگاهها باید بهعنوان پایگاه دانش بومی و مشاور مسئولین محلی ایفای نقش کنند و پروژههای میدانی برای حل چالشهایی چون آب، محیطزیست، معدن و گردشگری را دنبال نمایند.
دکتر طالبی راهبرد پنجم را دیپلماسی علمی معرفی کرد و آن را کلید توسعه بینالمللی استان کرمان برشمرد. وی گفت: در قالب برنامه سال آینده با عنوان "لبخند دنیا به کرمان ۱۴۰۵"، تلاش خواهیم کرد پروژههای مشترک با دانشگاههای خارجی، تبادل دانشجو، تعاملات علمی با مراکز پژوهشی بینالمللی و جذب دانشجویان خارجی را گسترش دهیم.
در پایان حجتالاسلاموالمسلمین علیدادی سلیمانی امامجمعه کرمان بیان داشت؛ سه محور در دانشگاه مهم هستند. محور اول و بسیار مهم، نیروی انسانی است. همه کسانی که سر این میز نشستند و کسانی که غایبند هرکدام یک سرمایه هستند و دانشگاه باوجود این سرمایهها یک نیروی انسانی بسیار قوی دارد. محور دوم که برای دانشگاه اهمیت ویژهای دارد، تدوین برنامهای جامع و هدفمند در مسیر تحقق اهداف راهبردی است. در کنار آن، تأمین اعتبارات مورد نیاز برای اجرای هر طرح و برنامهای از الزامات جدی به شمار میآید. دانشگاه باید با تلاش برای دستیابی به درآمدهای پایدار و ایفای نقش مؤثر در عرصه صنعت، کشاورزی و میدان عمل، منابعی را جذب کند که حتی فراتر از بودجههای دولتی باشد. این اتصال میان دانش و عمل میتواند به خلق ثروت منجر شود. خوشبختانه، با شناختی که از مدیریت اجرایی استان داریم، انگیزه و ارادهای قوی برای به حرکت درآوردن این چرخهها وجود دارد؛ البته تحقق آن مستلزم برنامهریزی دقیق و همافزایی همهجانبه است.
وی در ادامه مطالب خود با اشاره به سخنان ریاست دانشگاه که گفتند بالای ۸۰ هزار فارغالتحصیل داریم افزود: از ریاست دانشگاه درخواست داریم که با برگزاری یک همایش و دعوت از تعدادی از مدیران عالیرتبه کشور که فارغالتحصیل این دانشگاه بودند برای نسلهای جوان و دانشجویان دانشگاه الگوسازی کنند.