نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پارکهای علم و فناوری منطقه 8 کشور
نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پارکهای علم و فناوری منطقه 8 کشور
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنرکرمان، دکترمحمدعلی طاهر رئیس دانشگاه شهید باهنر ضمن خیر مقدم به مهمانان بهویژه دکتر برومند معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه شهید باهنر بزرگترین دانشگاه در جنوب شرق به عنوان دانشگاه مادر استان مطرح است که با بیش از 14 هزار دانشجو و 620 نفر عضو هیأت علمی در 400 رشته و گرایش و 11 دانشکده، یک مجتمع آموزش عالی، یک مرکز آموزش عالی و یک پردیس خودگردان مشغول فعالیت است و 5 پژوهشکده و یک مرکز پژوهشی و مرکز رشد واحدهای فناوری را در خود جای داده است.
رئیس دانشگاه افزود: آنچه که دانشگاه شهید باهنر را از دیگر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان متمایز کرده تعداد اعضای هیأت علمی است که در حال حاضر 616 نفر عضو هیأت علمی دارد، که از این تعداد 95 نفراستادتمام ، 168 نفر دانشیار و 297 نفر استادیار هستند
.
دکتر طاهرعنوان کرد: از 14000نفر دانشجو 4000 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری حرفهای و 720 نفر دانشجوی دکتری مشغول به تحصیل هستند و در اغلب این 400 رشته و گرایشها، مقاطع تحصیلات تکمیلی دارد.
رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان تصریح کرد: از سال گذشته دانشگاه شهید باهنر در جمع دانشگاههای برتر در نظامهای رتبه بندی بینالمللی قرار گرفته که در تایمز، لایدن و شانگهای که برای اولین بار در سال 2019 دانشگاه شهید باهنر وارد این رتبهبندی شد و امسال نتایج برخی از این نظامها اعلام شده دانشگاه شهید باهنر جایگاه رتبه بهتری نسبت به سال قبل پیدا کردهایم.
وی افزود: تازه ترین نظام رتبهبندی بین المللی تایمز نشان میدهد که دانشگاه شهید باهنر کرمان در شاخه علمی، علوم فیزیکی و علوم زیستی در جمع برترینهای جهان قرار دارد، در میان 12 دانشگاه برتر ایرانی در علوم کامپیوتر بر اساس رتبهبندی تایمز سال 2020 میلادی قرار گرفت و نیز دانشگاه شهید باهنر کرمان در بین چهل دانشگاه ایرانی (دانشگاههای جامع، علوم پزشکی و مهندسی) در رتبه بندی تایمز، در رتبه بیست وپنجم قرار گرفت.
دکتر برومند معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: با مشورت بعضی اعضای سازمان مدیریت در استانها تصمیم بر این شد که موضوعات را مطرح کنیم تا انتظاراتمان که خلاقیت فردی و شرایط استانی را بکار گیرند.
وی گفت: ما در شناخت دشمن خطا نکنیم الان دانشگاههای بزرگ ایجاد شبکه از میان دانشگاها در سطوح مختلف کاری درست و پسندیده است که امسال به دنبال این هستیم که یک صندوق به عنوان صندوق علمی و پژوهشی کشور ایجاد شود که یک انسجام در سیاستگذاری و اجراء صورت بگیرد و با این کار منابع پژوهشی پایدار میماند که این منابع از یک سوی بتواند سرمایه گذاری در گردش مالی و از سوی دیگر در قالب کمک یا گرنت به دانشگاها باشد
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری افزود: در واقع گرنتها باید به سمت تقاضاهای و نیازهای واقعی حرکت کنند.
وی عنوان کرد: اعتقادم بر این است که دانشگاهها باید به کل فرآیند نوآوری نگاه کنند، باید کل فرایند آن را دانشگاههای بزرگ پشتیبانی کنند زیرا این کار یک زنجیره بهم پیوسته است.
دکتر برومند تصریح کرد: در جلسهای در حضور معاون اول رئیس جمهور در خصوص پژوهشگاهها مطالبی را ارائه شد که هدف ما این بود که بدانند در پژوهشگاهها پروژههایی انجام میشود که این پروژهها بعضا از پروژههایی که دانشگاهها انجام میدهند بزرگترند.
وی گفت: دانشگاهها، پارکها پلتفرمهای توسعه کشور هستند و اگر این پلتفرمها توسعه پیدا کنند ،منطقه توسعه پیدا میکند و در حال حاضر اشتغالزایی مشکل اصلی دولت است و سازماندهی کشور ما اشکالی که دارد براساس روشهای منطقی و درست، اول باید فرآیند را طرحی کنیم و بعد آن ساختار را بچینیم که امروزه ساختار واحدهای پژوهشی کاملا متفاوت از دانشگاهها است.
وی در خصوص رتبه بندی دانشگاهها گفت: اولا این کار از یک سو ایجاد رقابت و از سوی دیگر اطلاعات فراهم میکند که این کار مبنای تصمیمگیری خواهد شد و رتبهبندی تغییر میکند.
نظر دهید